Breakaway vocalizer demo's

reddread

Muzique Plastique
Ik heb 2 demotracks gemaakt met mijn breakway vocalizer 1000.
Dit is een wat obscuur apparaat dat nooit in nederland is uitgebracht.
Het is een soort pitch to midi converter met ingebouwde geluiden.
Er zitten 74 geluiden in die nog uit te breiden zijn met extra cartridges met 28 geluiden. De mijne kwam met de new age cartridge.
ook zijn er extra cartridges voor begeleidende ritmes want het apparaat heeft ook ingebouwde ritmes.
Verder zit er nog midi in en out op en zit er een soort sequencer ingebouwd.
Het was dus eigenlijk een hele vroege groovebox

De geluidschip van de vocalizer is de zelfde als in de Ensoniq ESQ-1, dit is ook wel te horen in demo's.
verder kan er nog een echo en chorus op het geluid gezet worden en is er een glide en harmonize functie. Het geluid kan verder 3 octaven naar beneden en 4 octaven omhoog gestemd worden.

Ik heb 2 demo's gemaakt

De ene is een beetje standaard waarbij het apparaat via midi is aangestuurd en bij de ander demo ben ik wat meer aan het experimenteren geweest. Ik heb allerlei geluidsbronnen in de audio in gestopt, zoals een radio, een microfoon en een drumcomputer, dit geeft een nogal onvoorspelbaar resultaat wat weer leuk is voor wat meer experimentele klanken.

Via de midi-out kun je er dan natuurlijk ook ander synths aan hangen om het nog leuker te maken

met dank aan forumlid etaoin die hem voor me aan de praat heeft gekregen!

Ja, je zou verwachten dat het kan via midi, maar als dat zo is, is het raar dat het niet in z'm midi spec staat. Heb je al bank select via midi geprobeerd?

Anders ga je uitkomen bij een mod. Volgens mij is de interne eprom uiteindelijk hetzelfde type als die in de cartridge, dus dan zou je ze kunnen omwisselen. Maar dat weet ik niet zeker.

Back