Nieuwe synth workstation of stage piano voor live en in de studio

thesoundofblues

Nieuwkomer
Hey,
Normaal zou ik mij voorstellen maar ik ben gitarken van vroeger.
Ik geraak niet meer op de mail account en kan het paswoord dus bijgevolg ook niet terughalen.
Ik ben op dit moment mijn zolder aan het ombouwen tot een heuse studio + repetitieruimte.
nu zou ik graag een nieuwe synth/stagepiano kopen.
Ik wil zowieso 88 toetsen.
Ik heb op dit moment een PSR-1500 maar wil het een stapje hoger zoeken.
nu had ik al twee idees :
- Ik koop mij een stage piano en hang voor bepaalde sounds (hammond,strings,....) mijn yamaha er aan hangen als master board.
Ik had al gedacht aan een Nord Stage 2 of RD 700 NX of andere

- Ik koop mij een synth/workstation en ik koop er een masterboard bij met 88 toetsen voor de piano klanken
Ik had al gedacht aan Roland Fantom , Motif XF , Chronos , ...

Wat zou volgens jullie de beste oplossing zijn?
- Dagelijks gebruik in de studio
- Ongeveer om de 3 weken 1 concert
- Gebruik : Piano,rhodes,hammond,strings,... maar ook experimenteren met andere sounds
- muziekstijl : Blues,rock,jazz,pop,...

alvast bedankt

Men neemt mij niet meer serieus sinds ik een 'kermisbak' wil kopen, maar als het gaat om piano, rhodes, hammond en strings, zijn er verdraaid mooie bakken te koop. De klassieke oplossing is de Yamaha S90. Een Nord Stage doet die klanken ook niet verkeerd. Verder nog: Korg Krome of Kronos en de Kurzweil PC(nogwat).
De PSR is eventueel bruikbaar voor het dubben van sounds, maar klinkt van zichzelf niet dik genoeg om op de voorgrond te treden. Een orkestband van Lucas & Gea kun je er overigens prima op maken. :)

Laatst gewijzigd:
mijn psr zou dan ook puur masterboard worden nu. Ik heb op de jupiter zitten spelen en het is net iets te veel synth voor mij !
en de andere dingen die ik opnoem zijn dit ook waardige alternateven?
en welke an de 2 opties zou jij nemen?
alvast bedankt

Daar is een mooi Youtube filmpje voor:

Ik zou zelf voor de Korg Krome-88 gaan: goed betaalbaar, een paar gigabytes aan klanken en lekker licht (nog geen 15kg).

Laatst gewijzigd:
Als je primair pianist bent zou ik als hoofdinstrument een stage-piano kopen met goede extra klanten on-board. Daar kun je indien nodig altijd nog een module aanhangen. Op die manier heb je alle 'boerenkool met worst' geluiden in één doos, met ook nog eens een geweldig klavier. Gemodder met keyboard controllers en modules is prima als je echt meer geluiden nodig hebt, maar ik vind het snel in de weg staan van mijn creativiteit en plezier.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Kawai MP6.

Mocht je echt alles-in-één willen hebben met topkwaliteit geluiden, inclusief een professionele pianoklank: Kurzweil PC3K8.

Ik zou gaan voor de Nord Stage 2. Kost klauwen vol met geld maar man-o-man wat een goeie sounds en een gebruiksgemak. Zie mijn uitgebreide reply over de zoektocht naar een stagepiano...het is de 12e post in het topic: 9 sept. 2012, 02.11 uur

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=158144

ok alvast enorm bedankt aan e mensen al :)
als er nog mensen willen iets aan toe voegen?
dus een motif xf of dergelijke zouden jullie niet doen?
live gebruik ik op dit moment inderdaad enkel die klanken die ik zei maar vooral in de studio zou ik wel wat beginnen te proberen met andere klanken!

alvast bedankt

Als ik het geld had kocht ik gisteren een Motif XF 76 ter vervanging van mijn CS6X...en die dan in combinatie met de Stage 2, helemaal te gek. Maar ja, keuzes... en geld kun je maar één keer uitgeven. Als stand-alone apparaat is de Stage 2 voor mij het beste. De geluidskwaliteit van de piano's en de orgels vind ik beter dan van de rest (Kurzweil, Yamaha, Roland, Korg) om nog maar niet te spreken van het gebruiksgemak. Ook voor de studio wist ik het wel..maar het blijft ook een kwestie van smaak. Uitproberen en luisteren en dat kiezen dat jij het mooiste vindt...de prijs zou ik hierbij van ondergeschikt belang laten zijn want goedkoop is duurkoop (en ik spreek uit ervaring...)

Ik zou gaan voor de Nord Stage 2. Kost klauwen vol met geld maar man-o-man wat een goeie sounds en een gebruiksgemak. Zie mijn uitgebreide reply over de zoektocht naar een stagepiano...het is de 12e post in het topic: 9 sept. 2012, 02.11 uur

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=158144

ik heb hem net even gelezen surfbuddie3, geweldige post, het enthousiasme spat er vanaf :okdan:

Persoonlijk hou ik niet zo van de nord stage sound omdat ik hem te direct vind kwa sound, of te wel heel erg gericht op Live gebruik, dus ik heb iets meer met de Kronos en de Motif XF kwa sound die toch wat meer effect gericht zijn wat meer mijn ding is. Maar dat neemt niet weg dat ik wel degelijk overtuigd ben van de kwaliteit van een nord stage als dat helemaal de sound is die je te gek vindt.

mijn mening is de volgende:

voor Live:
Motif XF
Nord stage
(afhankelijk van je sound voorkeur)

voor de studio
Motif XF (fantastische integratie met cubase en wordt door gigantisch veel bands live gebruikt)
Korg Kronos (erg veel mogelijkheden, 9 synth engines in 1 apparaat, maar complex te leren en veel van de bediening gaat via het touchscreen wat niet iedereen even fijn vindt om te doen)

Overigens zie je de Jupiter 80 nu ook steeds meer verschijnen als band synthesizer, waarbij wel opgemerkt moet worden dat het vaak als een 2e synth wordt gebruikt door het ontbreken van een goede piano.

de prijzen van alle 3 de apparaten liggen ongeveer gelijk, dus het is puur een keuze op basis van sound voorkeur en gebruik lijkt me.

maar aangezien ik hem ook in de studio zou gebruiken is de motif XF misschien toch beter ?
heb ze beiden eens zitten testen in een winkel en vond de sounds wel kampen. wel vond ik de manier voor de drawbars enorm ongemakkelijk bij de Nord.
Wel vond ik het gebruiksgemak voor live bij de nord beter. maar ik weet dat je ook wel custom setjes kunt maken in de yamaha.

alvast bedankt

Die drawbars wen je aan heb ik gemerkt. Het voordeel is dat de orgels niet op basis van samples zijn maar op modelling. Dat maakt de sounds veel realistischer. Maar goed, het blijft een kwestie van smaak. De sounds in de Motif zijn meer gericht op 'alle sounds hebben' (hoewel je met de Nord Sample library tegenwoordig ook al een eind komt) en de Nord op een paar soorten sounds. Als je dus alle soorten sounds tot je beschikking wilt hebben kun je beter voor de Motif gaan. Als 't puur om Grands, Electrische piano's, orgels, hier en daar wat samples en een strakke VA synth gaat kun je beter voor de Nord gaan...

De tweede toetsenist in mijn band heeft een Hammond XB1 en is er erg blij mee.
Hij heeft mij meerdere malen uitgenodigd voor de nummers waarbij hij geen toetsen hoeft te spelen, dat ik van zijn 'echte' Hammond gebruik mag maken.
Maar ik dank voor de eer. Een gesampelde orgel klinkt vaak net zo effectief, en vaak nog 'rijker' vanwege de meegesamplede klanken, en de effecten. Niet dat het beter is, maar als ik moet kiezen tussen een betere pianoklank uit mijn setup en de betere orgelklank uit zijn setup, gaat mijn keuze toch uit naar de betere pianoklank. Het orgel speelt meestal toch een rol op de achtergrond.

Belangrijk punt van Surfbuddie:
Goedkoop is inderdaad duurkoop.
Die Korg Krome is net zoiets als de Yamaha Mox: prima bruikbare klanken, maar een speelgoed behuizing.
Misschien aardig voor thuis, maar om mee op stap te gaan helemaal niets. Het gaat zo kapot. Ik spreek ook uit ervaring. Bovendien verliezen die krengen heel snel hun waarde.......

Zoek je een "alles-in-één" oplossing: Motif.

@Mark-T: ik heb een tijdje een B3 sample uit een Roland S760 gebruikt, klonk ontzettend goed (lag ook voor de hand: the real thing gesampled). Had maar één heel groot nadeel: de dynamiek was helemaal niks, omdat de sample bestond uit één drawbar setup en verder niks. Voordeel van de modelling is dat alle te veranderen is. In mijn CS6x heb ik jaren een behoorlijke B3 imitatie gehad en die werd levendig door het kunnen gebruiken van alle knoppies om het geluid te veranderen. Ik merk in mijn Nord dat de piano en de orgels top zijn. En hij is ontzettend robuust, beter dan alle plastic troep. Wat dat betreft heeft de Motif ook een streepje voor...De Roland RD700 ziet er ook solide uit met z'n houten zijkanten maar daar zit nog wel weer wat torsie in. Zet ze maar eens op een kant en draai maar eens wat. Een beetje stevigheid is wel erg prettig onderweg.

Kawai MP10 met een moduletje eraan voor niet-piano klanken?

Het klopt dat je bij een gesamplede orgel niet kunt ingrijpen qua drawbars. De Krome en de Yamaha S90 bieden een tussenoplossing met 4 draaiknoppen of schuiven. Het is aan jezelf hoe belangrijk je dat vindt.
De originele Hammond klinkt heel direct en is soms moeilijk te temmen in een mix. Een gesampled orgeltje heeft vaak een extra sausje, waardoor hij wat romiger klinkt en wat makkelijker in de mix te leggen is.

Ik vind het statement dat een stagepiano beter zou zijn dan een synth een beetje achterhaald. Dezelfde pianoklanken als de stagepiano's kun je ook in een synth krijgen. In feite is een stagepiano gewoon een presetsynth met heel weinig klanken.

Ik noemde de Krome 88 vanwege het lage gewicht (voor als hij toch eens meegenomen moet worden on-stage) en de enorme hoeveelheid klanken. Maar in feite kun je in deze klasse geen slechte synth meer kopen. De bouwkwaliteit is in een studio niet zo belangrijk en onderweg kun je natuurlijk voorzichtig zijn met je synth. De Nord lijkt me voor livegebruik het beste, maar in de studio zou hij zijn beperkingen kunnen hebben. Blijft de Motif of de Kurzweil over, maar lever je dan de drawbars in?

Laatst gewijzigd:
Ik heb zo heel veel onderzoek gedaan en al gaan testen.
Zou ik goed af zijn met:
Een Roland FP 7H als stage piano puur voor de piano klank
Een roland V combo VR O9 voor de rest

Groetjes

De Roland FP-7 is natuurlijk een dijk van een piano.
Wat betreft de VR-09 heb ik mijn twijfels. We hebben hem natuurlijk nog niet in de praktijk kunnen horen. Maar gezien de prijsstelling, behuizing en specificaties (geen SuperNatural, behalve op de orgels), lijkt het me geenszins een budget-Jupiter, maar veel meer een preset-Juno-Gi. Ik vrees dus voor een dunne klank die niet door de mix gaat prikken.

Maar van stage piano ben ik de fp 7 al gaan testen en die bevalt mij zeer goed. en ik heb besloten dat ik echt wel een tweede synth nodig heb want orgel en zo spelen op een zwaar gewogen toetsenbord vind ik niet zo een pretje :)
Ook heb ik de stage piano binnen de 2 weken nodig.
Met de band die ik nu heb , heb ik al 5 concerten gedaan met de psr en deze door de mix getrokken. dit is niet ideaal , maarja.
de vr combo zou ik zeker voor de aankoop nog eens testen (lang testen)
Wat zouden jullie dan als alternatief aanraden?
ook is de stage piano echt wel het belangrijkste want bijna bij elk liedje wordt piano gebruikt en een orgel of rhodes wordt slechts bij bepaalde nummers gebruikt. (meestal als solo)
En ben ik 18 jaar dus ga ik nog wel ooit van keyboard veranderen dusja .... :)

grtz , en al enorm bedankt

Back