Nieuwe synth workstation of stage piano voor live en in de studio

Over de FP-7 is geen twijfel mogelijk.
Als de VR-09 in de praktijk bevalt: doen! Maar als hij net zo dun klinkt als een Juno Gi, dan heb je er in de praktijk niets aan (zou je net zo goed je PSR kunnen gebruiken).
Anders gewoon een Roland Fantom nemen: ben je zeker van een dikke klank en allround-klanken.

Dus de FP7 denk jij ook dat een goede keuze zou zijn?
Ik ben alvast overtuigd. (ook door de meevallende prijs en vooral het gevoel van het keyboard)
Uhu dus je denkt dat de VR waarschijnlijk even dun als mijn psr zal klinken ?
Een fantom G6 is natuurlijk direct een stuk duurder maarja eventueel tweedehands dan.
Ik dacht ook al aan een G6 met masterkeyboard maar volgens mij zijn er buiter de echte dure masterkeyboards niet veel op de markt met een echte respons die meekan met bijvoorbeeld de FP7 en ook hou ik niet zo van veel programeren :)

grtz

De FP-7 is alvast een goede keuze.

Over de VR-09 doe ik vooralsnog geen uitspraak. De Youtube video's klinken overtuigend, maar dat deden de video's van de RS-50 (de voorloper van de moderne Juno-series) ook. Ik heb de RS-50 verkocht, omdat hij op de uiteindelijke live-opnames niet hoorbaar bleek: op 90% volume viel hij geheel weg tegen een oude JX-1 die slechts op 10% volume stond...
Ik hoop dat de VR-09 die kwalen niet kent, maar als ik de demo's hoor, klinken de RS-50 en Juno Di-klanken mij tegemoed als warme herinnering...

Een Fantom hoeft natuurlijk niet meteen de G6 te zijn. De originele Fantom uit de jaren 90 voldoet ook.
Maar misschien is de VR-09 uiteindelijk toch fantastisch en klinkt hij beter dan verwacht.

ok :) ik ga deze zowieso goed testen als hij in de winkel staat! ja ik merk het wel dat mijn psr (ook al staat hij zeer luid , door de mix soms echt niet doorkomt) en ik wil wel een stapje hoger gaan :)
maar eerst ga ik zowieso de stage piano kopen (dat waarschijnlijk de fp7 wordt)
en over de synth , ben ik helemaal nog niet zo zeker , de fantom vind ik wel een beest maar die is weer zo duur dusja ...
als je nog tips , goede raat hebt , of dingen die ik eker moet testen zeker zeggen en al bedankt voor de uitleg :)
zou een fantom x6 dhet werk doen ? en kan deze nog mee met deze tijd?

grtz

De originele Fantom die ik noemde heeft niet eens een toevoeging als X,S of G.
Dus alles met een letter erachter is moderner.
En ja 'deze tijd': ik vind dat sommige oudere synths een stuk grootser klinken dan moderne synths.
Tegenwoordig moet alles puur, klein en nauwkeurig klinken. In de jaren 90 mocht alles nog groots en karikatureel klinken. Waar zou je op het publiek meer indruk mee maken?

ok dat is waar :) die synths hadden nog meer een ziel nu is alles afgestemd voor de sounds zo plat koud en leeg te houden voor eventueel zelf effecten en nabewerking te doen (of zie ik dit verkeerd?) Heb hier zo ergens een oud bijna speelgoed casio ding staan maar die sounds zijn wel cool en komen wel af en toe eens te voorschijn in een nummer in de studio :) een polifonie van 4 en een trompet die alles behalve een trompet lijkt kan ook leuk zijn :) . maar zijn deze ook nog goed betrouwbaar ene 20jaar later? of hebben deze veel onderhoud nodig en weinig betrouwbaarheid live?

een fantom X6/7 of ouder ligt natuurlijk wel weer binnen het budget :)

al bedankt

Laatst gewijzigd:
Een synth vanaf 1983 heeft weinig onderhoud nodig. Ik ken een een Yamaha DX-7 die 30 jaar in zijn koffer heeft gezeten: alleen de geheugenbatterij was overleden.
Een Fantom zonder X, S of G kost je niet de hoofdprijs, en dan heb je een prima workstation met 76 plezierige toetsen, een touch-screen en lekker weinig knoppen.

Ik bedoel deze Fantom:

1fc1c1c2db5852e08ffc380475e26336d724939d887e217a7db3094c0a7b6d89.jpg

echt al enorm bedankt voor de uitleg enzo ten eerste.
En ja als ik een oudere fantom koop heb ik nog steeds een "topmodel" (geweest) van roland en bij de vr combo bijvoorbeeld koop ik volgens mij toch iets dat in een heel ander marktsegment geplaatst is. Ook zouden 76 toetsen toch wel nog een extratje zijn :)
enkel de drawbar orgels bij een fantom weet ik weinig over maar ik veronderstel dat deze toch wel beter zullen zijn dan mijn psr?
En mijn PSR is ook al 7 jaar oud denk ik en het enige wat er al aan mankeerde was 1 toets die niet meer werkte maar dit was simpel op te lossen door een nieuwe touchstrip te bevestigen :)
ik heb zoal eens zitten zoeken en kom steeds met een letter bij tegen ;) maar aangezien de S voor 600 euro wisselt van eigenaar zal dit nog iets lager zitten of?
grtz

De Fantom is altijd de top geweest van wat Roland in de aanbieding had.
De VR-09 lijkt meer op het uitmelken van de budget-producten van Roland.
Een Yamaha PSR kan veel, maar ookal zou je het 110% uitversterken, zou je hooguit 35% aan vage brij overhouden. Live dus niet bruikbaar: lekker thuis laten om Lucas & Gea-orkestbanden mee te maken.

ja inderdaad , ik merk echt wel dat ik live met de band meer nodig heb dan mijn yamaha PSR :)
ik ga zowieso eens zoeken naar tweedehands aanbiedingen van de fantom :)
al heel erg bedankt
als je nog dingen toe te voegen hebt zeker zeggen :)

Ik zat in dezelfde positie als jij: een nieuwe band, niet willen investeren en kijken wat ik met mijn PSR-8000 kon doen. Dat werd al heel snel een een synthesizer: welke dan ook: als hij maar hoorbaar was...

haha :) alvast enorm bedankt , ja hiervoor was het zo eerder een lol bandje maar nu dat we echt wel maandelijks minstens 1 live optreden hebben (klein tot middelgroot) wil ik toch wel eens wat anders ontdekken :)

Even opletten:
* Fantom FA: alleen 76 toetsen.
* Fantom S alleen 61/88 toetsen (S resp. S88).
* Fantom X komt in 61/76/88.

Prima spul, maar in deze lijn wel wat evolutie van sounds (S/X tov FA, en X heeft extra goede ac. piano tov S) en specs (X > S > FA). Als je budget het toelaat, zou ik voor een 2e-hands X gaan.

Ik zal het onthouden Kaos.

Wat de Fantoms betreft: een goede akoestische piano is alvast niet nodig. Dus wat dat betreft voldoet de FA al meer dan prima.

Een alternatief voor de Roland FP-7 is de RD-700NX: die heeft ook de voortreffelijke SuperNatural piano, plus het hele assortiment aan synthesizerklanken. Je zou er eventueel een extra midiklaviertje aan kunnen hangen.

Als je live gaat optreden moet je er goed letten dat je synth of stage piano een stevige behuizing heeft. Wat je dan ook kunt doen is een goede 2de hands stage piano kopen waar de kop vanaf is ipv een minder dure nieuwe die minder stevig is. Onderschat dit niet, kwaliteit kost echt geld. Dus wat je oa moet skippen: Yamaha Mo, Mox, Roland Juno series, Krome etc. Wat ik niet weet is of de build kwaliteit van bv de FP7 OK is. Het is geen stage piano, meer een thuis product, dus ik zou verwachten dat deze minder degelijk is dan bv een RD-700 van Roland.

Ik heb zelf jaren gespeeld met een Yamaha S90 ES, dik in orde. Heb nu een Kronos 73, ook OK. Alles van Nord is ook prima spul, Yahama Motif is ook top, even als de Rolands RD-700's en de Fantoms.

Sound is een kwestie van smaak, en of jezelf ook goed bent in het maken van een goeie live sound. Als je veel hands on speel plezier belangrijk vindt dan kom je al snel bij Nord uit: snel resultaat, klinkt altijd goed, is ook redelijk waarde vast.

Motif's, Fantom en Kronos, dus de high-end workstation synths met 88-toetsen, zijn veel complexer en je moet het leuk vinden om daar uren achter te zitten ald jezelf sounds wilt maken. Voor het live werk heb je features zoals een sequencer, sampler niet of heel weinig nodig. Dus als je enkel presets of varianten daarvan gebruikt zijn het relatief gezien dure bakken. Daarom is de Yamaha S-serie interessant, die heeft die features niet en is dus veel goedkoper dan de Motif, maar heeft wel dezelfde engine.

Ik heb nu zelf een Kronos met als reden dat ik zelf sounds maak vanaf scratch en dan zit je bij de Kronos met zijn 9 synth engines goed.

Mbt de opmerking over het onderhoud van synths vanaf 1983: dat zou ik niet duren te beweren en ik ben wel eens benieuwd wat de redenering daar achter is ;-)

Als je geen roadies hebt en je zelf je synth vervoert, is een slappe plastic synth best wel live te gebruiken. Je moet er alleen wat voorzichtiger mee zijn.

Als je geen roadies hebt en je zelf je synth vervoert, is een slappe plastic synth best wel live te gebruiken. Je moet er alleen wat voorzichtiger mee zijn.

Voorzichtig zijn helpt altijd natuurlijk, en een goede flightcase ook. Maar het is niet alleen een kwestie van de behuizing maar ook zaken zoals de pots, pitchbender, outputs. Ik spreek uit ervaring, je loopt met goedkoper spul meer risico dat er eea los trilt, afbreekt, knoppen die niet meer werken etc.

Verplaats je in de positie van de fabrikant: wat zou jij doen mbt de specs als je een workstation synth ala Motif, Kronos of Fantom met 88-toetsen op de markt moet introduceren van max 1600 EUR, zeg maar een light versie van de grote broers die minimaal het dubbele kosten.

Back