Als je live gaat optreden moet je er goed letten dat je synth of stage piano een stevige behuizing heeft. Wat je dan ook kunt doen is een goede 2de hands stage piano kopen waar de kop vanaf is ipv een minder dure nieuwe die minder stevig is. Onderschat dit niet, kwaliteit kost echt geld. Dus wat je oa moet skippen: Yamaha Mo, Mox, Roland Juno series, Krome etc. Wat ik niet weet is of de build kwaliteit van bv de FP7 OK is. Het is geen stage piano, meer een thuis product, dus ik zou verwachten dat deze minder degelijk is dan bv een RD-700 van Roland.
Ik heb zelf jaren gespeeld met een Yamaha S90 ES, dik in orde. Heb nu een Kronos 73, ook OK. Alles van Nord is ook prima spul, Yahama Motif is ook top, even als de Rolands RD-700's en de Fantoms.
Sound is een kwestie van smaak, en of jezelf ook goed bent in het maken van een goeie live sound. Als je veel hands on speel plezier belangrijk vindt dan kom je al snel bij Nord uit: snel resultaat, klinkt altijd goed, is ook redelijk waarde vast.
Motif's, Fantom en Kronos, dus de high-end workstation synths met 88-toetsen, zijn veel complexer en je moet het leuk vinden om daar uren achter te zitten ald jezelf sounds wilt maken. Voor het live werk heb je features zoals een sequencer, sampler niet of heel weinig nodig. Dus als je enkel presets of varianten daarvan gebruikt zijn het relatief gezien dure bakken. Daarom is de Yamaha S-serie interessant, die heeft die features niet en is dus veel goedkoper dan de Motif, maar heeft wel dezelfde engine.
Ik heb nu zelf een Kronos met als reden dat ik zelf sounds maak vanaf scratch en dan zit je bij de Kronos met zijn 9 synth engines goed.
Mbt de opmerking over het onderhoud van synths vanaf 1983: dat zou ik niet duren te beweren en ik ben wel eens benieuwd wat de redenering daar achter is ;-)