API 2500 compressor hardware vs software

Bas M

Stamgast
Voor iedereen die thuis ingesneeuwd zit even een fijn AB(X) testje.

Een simpele drumloop uit BFD met een pompende setting door de API 2500 en door z'n Waves plugin equivalent gehaald. Ik heb de files zo close als ik kon gematched qua settings en levels.

Roept u maar! Welke is de hardware en welke is de plugin? :okdan:

Wil je echt zeker zijn van je zaak, gooi dan de files in een ABX tester (voor alle appeltjes graties te downloaden in de macappstore) en kijk of je de 100% raakt.

Attachments

• API2500_A.wav
    4 MB · Bekeken: 184
  • API2500_B.wav
    4 MB · Bekeken: 125
de 100% raakt ie sowieso niet: A klinkt schoner, B heeft een ruisje wat ik nog nooit in de HW unit heb gehoord, dus of hij is stuk of er is iets met je signaalpad, of het is de plug, of je hebt ergens een plug die je bij A niet hebt aanstaan?
sample is sowieso veels te lofi om er iets nuttigs over te kunnen zeggen en mist laag
doe het nog eens met een loop met een dikke kick

Edit: is trouwens sowieso raar in B dat ruisje komt er om en om in, terwijl in A alle snares even hard zijn.

kan je nog ff verder toelichten?

Laatst gewijzigd:
Ik had zelf het idee dat het "ruisje" wat extra snare bottom was wat door het karakter van het desbetreffende ding naar boven komt, het is in ieder geval hetzelfde drumloopje.

De werkwijze was als volgt: drumloop intekenen in BFD, 1 maat exporteren, loopen en door beide Api's heen gooien. Anyways, het lijkt me dat het ook met deze "lofi" loop prima moet lukken om te kiezen, maar ik zal nog eens een andere loop uploaden.

jawel maar je loop mist laag

doe eens de volgende settings als je wil op de HW
Threshold -4
Attack 3 (dus niet .3)
Ratio 3
Release Manual > 50ms
Knee HARD
THRUST MED
Type OLD
link 80
LP on

dan de plugin maar proberen hieraan te matchen

Ben benieuwed

dit is een API 2500 HW unit op een SSL X-Desk met een Tempest, hoor je het verschil?

Ik vind A mooier klinken dan B, dus dan zegt mijn gevoel dat A de hardware is. Ik ben wel erg benieuwd of mijn redenatie ook daadwerkelijk klopt ;)

@Raphie, je probeert een drumloop met akoestische geluiden met een drumloop met elektronische geluiden te vergelijken. Dat gaat altijd anders klinken. Ik heb in ieder geval op mijn hoofdtelefoon hier het laag uit de eerste loops van Bas niet gemist. Vind het eigenlijk wel prettig in verhouding. Bij jouw loop vind ik de kick er teveel uitspringen, klinkt wat vermoeiend zo. Maar hé, dat is mijn mening.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is het verschil tussen de loops met en zonder compressie. Is het mogelijk om ook een stukje zonder API te plaatsen van dezelfde loop?

bij deze, is iets minder luid, maar je hoort ook dat het minder "dik" klinkt en dat "dikke" is wel specifiek voor de settings waarop ik hem gebruik
vandaar dat ik met milde compressie met en vlakke ITB loop moelijker kan oordelen, aangezien ik dat daar niet vind.
het ruisje dat klinkt trouwens bij B ken ik echt niet v/d 2500 en ook hoe die er om en om in valt, denk ik (maar ik gok!!) dat B de plug is. aangezien dat niet is waar ik een 2500 zou inzetten

Laatst gewijzigd:
van A klinkt de snare lelijk (saai kapot gecompressed) , B zit nog veel energie in, voor de rest hetzelfde

@ Raphie, niet normaal dat verschil, zonder 2500 klinkt het saai, met = wow !

Thnx! :okdan:

De snare en percussie worden wel mooi opgehaald en het geheel wordt er wat ronder van. De kick met compressie klinkt overigens beter dan de kick zonder. De kick in de onbewerkte loop lijkt ietsjes te oversturen (niet mijn smaak) en dat hoor je natuurlijk terug als ie door de compressor gaat.

ja zit iets distortion op de kck, maakt hem lekker dik en compact, ik hou niet van holle kicks

jij vindt dat ruisje/brompie op de snare wel prettig?
Tsjaa, ik bedoel, de snaren aan de onderkant van de snaredrum zorgen voor ruis wat er juist voor zorgt dat 'ie er zo lekker in hakt.
Als B de plugin is, is het mischien clipping/interne vervorming :? ik snap niet dat in A de ruis weg is

A is de Hardware, B is de plug.

De settings waren:
Attack 3
Ratio 6
Release 50ms
Knee hard
thrust hard
Type old
link 80

ik heb dat regelmatig dat ruisjes om en om voorkomen, maar wat doe je eraan he, als je alleen ITB wilt/kunt, want $$

@Raphie: vind je de API beter dan de Distressor ?

ik vind de A te snelle attack hebben. dus ik hoop B is de software versie.

bij b hoor je hem opkomen en dat heb ik bij A niet gehoord. b klinkt wel weer te compressed imo. het ligt er dik boven op dat het zo moet zijn. dat doet me twijfelen maar ik ga voor

A Software
B Hardware

edit ik heb het fout eehhh of ..goed zo kan ik aan de software..

Last edited by a moderator:
Back