Yusynth minimoog VCF condensatoren matchen

renepela

Ouwe rot
Ik ben bezig de Yusynth Minimoog VCF te bouwen.
Ik ben bijna klaar met het soldeerwerk, echter moet ik volgens de beschrijving nog 4 condensatoren van 47nF matchen tot 1 %.
De vraag is alleen hoe?

Wat wordt er precies bedoeld? Mogen de condensatoren onderling niet meer dan 1% afwijken, of mogen ze maximaal 1% afwijken van de opgegeven waarde van 47nF.

Veel groter probleem is overigens dat ik geen flauw idee heb hoe ik condensatoren moet matchen.
Hoe moet ik dat doen? Ik geloof niet dat mijn multimeter het kan namelijk.

Volgens mij is de exacte waarde niet zo'n issue en moeten ze inderdaad met elkaar matchen. Dat is in ieder geval wat ik in de mijne gedaan heb (en die klinkt prima). Ik heb een capaciteitsmeter in mijn multimeter. Die is niet erg precies, maar voor onderling vergelijken is hij prima geschikt.

Overigens, als je gewoon 1% condensators koopt en er daar vier uit pakt, kan ik me niet voorstellen dat het eindresultaat erg beroerd wordt. Voordeel van zelf matchen is dat je met (goedkopere) 5 of 10% condensators kunt werken.

Maar het blijft een filter, die vernaggelt je geluid sowieso :D

Ik had een zakje van 50 condensatoren gekocht met het idee dat er daar vast wel vier tussen zitten die matchen.
Pas later realiseerde ik me dat ik niet weet hoe ik dat matchen moet doen.
Is er geen andere manier om ze te matchen?

Je kunt hem opnemen in een testcircuit, maar dat vergt ook weer apparatuur (timer/scope). Wat een multimeter doet is hem pulsen voeren en dan de ontlaad-tijd meten. Da's niet zo precies als een echte capaciteitsmeter, maar werkt hiervoor goed genoeg.

Als je toevallig een Arduino hebt liggen kun je zoiets proberen:
http://arduino.cc/en/Tutorial/CapacitanceMeter
maar geen idee hoe precies dat is.

En in het uiterste geval even het zakje opsturen naar iemand met een capaciteitsmeter. Ik wil het wel doen, maar misschien zijn er forumleden met een échte capaciteitsmeter, dan ben je daar beter af.

ook ikdoe het gewoon met een multimeter. volgens mij zijn er zelfs bij de aldi exemplaren te vinden die capaciteit kunnen meten. ik zou er gewoon een aanschaffen. daar ga je vaker plezier van hebben.

Precies. Ik heb er eentje die ook niet zo verschrikkelijk duur was, en die doet naast capaciteit ook frequentie, pulse width, en nog wat handige dingen. Vast allemaal niet even nauwkeurig, maar reuze handig om zo even te kunnen pakken. Enige dat ik mis is een tranistortester die ik gek genoeg ooit op een ding van de Gamma van 9 euro wel had.

1% va 47nF is 470pF
Dus de caps moeten alle 4 binnen een Min-Max verschil van 470pF zitten.

Als je een DMM gebruikt dan moet ie wel in staat zijn om pf te meten.
Niet alle DMM kunnen dat en let op bij aankoop, je kan bedrogen uitkomen als je de specs niet goed bekijkt of begrijpt. Hij zal al minstens 5000 counts display moeten hebben.

Een low end cheap LCR meter zal een betere job doen dan DMM van +-€50, als ie maar een display heeft met bv6000counts

Ik heb een Peak LCR40, die doet het prima en heeft 9999counts. Kan dus 47nF aflezen 2 cijfers na de komma. bv:47,84nF

Net gechecked, en de DM4070 die ik heb heeft maar 1 getal achter de komma in het geschikte meetbereik.
Nog genoeg om Ctjes te selecteren? Stel dat je 47,0nF aanhoudt ligt de werkelijke waarde tussen 46,95 en 47,04, da's 90pF en komt overeen met 0.2%, dat is nauwkeurigst wat je kunt selecteren met deze meter in dat bereik, of maak ik nou een denkfout?

Als je een DMM gebruikt dan moet ie wel in staat zijn om pf te meten.

Ik weet niet of dat wel klopt. Volgens mij is het meten van een afwijking ten opzichte van 47nF iets anders dan dat hij zinvolle metingen in het pF-bereik kan doen.

De mijne heeft een minimale range van 400nF met 100pF resolutie. Hij kan dus in die range verschillen van 100pF meten. Maar de meter heeft zelf een absoluut minimum van 10nF, dus 100pF (absoluut) kan ik niet meten. Dus hij is niet in staat om pF te meten, maar kan wel pF-afwijkingen in de nF-range meten.

Etaoin,

Ik weet niet of dat wel klopt. Volgens mij is het meten van een afwijking ten opzichte van 47nF iets anders dan dat hij zinvolle metingen in het pF-bereik kan doen.

Je hebt gelijk, ik heb me slecht uitgedrukt. het moet zijn cijfers na de komma in het nF Range. ik heb DMM's die nog 2 en 3 cijfers meten na de komma bij 47nF

Jou meter zal dan een 4000 counts meter zijn.

Je laagste range is 400nF met een resolutie van 0.1nF

Had je een 40nF range gehad dan is je resolutie 0.01nf maar bij 47nF meeting kom je weer in de 400nF range terecht met een resolutie van 0.1nF

Dus een 6000 counts meter met een 60nF range is zo'n beetje het minimum.

Met jou meter kom je wel uit de voeten als je bv caps selecteert tussen 46,9 en 47,1Nf dan zit je ook altijd goed.

Een DMM heeft natuurlijk een meetfout maar voor matchen moet dat wel kunnen, een paar keer herhalen en je weet snel of je meetfout bij iedere meeting gelijk is.

De pF range (of cijfers na de komma in nF range) is nooit absoluut nauwkeurig, de test frequentie is veeel te laag 1 tot 30hz. LCR meters meten met veel hogere frequenties.

Etaoin,

Een DMM heeft natuurlijk een meetfout maar voor matchen moet dat wel kunnen, een paar keer herhalen en je weet snel of je meetfout bij iedere meeting gelijk is.

De meetfout in de mijne is voor capaciteit zelfs groter dan 1% (3% rdg + 5), maar wel behoorlijk stabiel inderdaad. Dus voor matching heb ik daar weinig last van.

En we bouwen geen wetenschappelijke meetinstrumenten tenslotte... Plus dat de componenten die we nu gebruiken al vele malem beter zijn dan wat er ooit in de Model D gezeten heeft. Hoe preciezer je hem maakt, hoe minder hij zich als een echt minimoog-filter gedraagt :)

Ik heb zelf maar een meter gekocht waarmee ik capaciteit mee kan meten.
Het matchen is heel aardig gelukt.
Het filter zit inmiddels helemaal in elkaar en werkte zowaar in een keer. Hij klinkt ontzettend goed. Ik heb geen echte minimoog om mee te vergelijken, maar de meeste spullen van Yusynth zitten goed in elkaar, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het een prima kloon is.

8) :okdan: mooi man, het karakter van een moog/mini ladderfilter is heel herkenbaar en super mooi/warm.

Naast een mini model D zal ie wel een haartje anders klinken maar ja....zet 2 mini's D naast elkaar en ze klinken ook anders tenopzichte van elkaar.

Yusynth heeft een indrukwekkende bouwcollectie 8D mooi spul allemaal. Had ik maar de tijd ;)

Op naar de volgende :biertje:

Back