[Emu Ultra] hoe sluit je hem aan op je mixer?

Nightly Build

Go for what you know
meeste mixers hebben meer monokanalen dan stereo.
maar de ultrasampler heeft stereo bussen... met de output-expander zelfs 6 stereo bussen op de e5000
nou kan je wel gaan pannen zodat je 12 monouitgangen hebt maar als je ook nog de RFX processor gebruikt schiet dat niet op omdat de meeste effecten van de RFX stereo zijn en je mono-samples dan gepanned uit je effekt komen.

Ik vraag me nu af hoe ik mijn sampler het best kan aanluiten.

anders gezegd.. hoe doen jullie dat?
gebruik je een paar monokanalen op je mixer als stereo?
dat zou ik wel beschamend vinden...

kan iemand mij verlichten?

owja... ik heb ook de extra input-expander maar die is ook 2 x stereo :confused:

Wat is er in vredesnaam beschamend aan het gebruiken van 2 mono kanalen als stereo paar. Ik bedoel, normaal gesproken doe je toch niet anders? De meeste moderne synths hebben tegenwoordig toch 1 of meerdere stereo uitgangen?

Ik snap echt niet waar je hiermee naar toe wilt hoor...

Ik werk in Multimode (in te stellen via MASTER en MIDI MODE). Je ontkomt er niet aan de klanken in de multi stand te pannen. SLa deze multisetup op wanneer je tevreden bent. Druk simple op save. Je saved nu de master met alle klanken, en hij onthoudt de multi set up standen met tuning en panning. let er wel op dat in je sequencer geen funktie aangevinked staat als ZERO CONTROLLERS WHEN PLAY STOPS. Dan gaat alles in de MULTI naar 0 wanneer de sequence stopt.

Succes

Groet Erik

Origineel geplaatst door n0_key
Wat is er in vredesnaam beschamend aan het gebruiken van 2 mono kanalen als stereo paar. Ik bedoel, normaal gesproken doe je toch niet anders? De meeste moderne synths hebben tegenwoordig toch 1 of meerdere stereo uitgangen?

Ik snap echt niet waar je hiermee naar toe wilt hoor...

Ik snap het wel. Of je verliest 3 outputs die je niet gebruikt bij een NIET stereosample. Dit is zonde. Ga je ze inschakelen als indiviul out (middels panning), dan heb je er dus extra 3 uitgangen bij. Logisch toch.

Origineel geplaatst door erik.vermeer@wa
Ik snap het wel. Of je verliest 3 outputs die je niet gebruikt bij een NIET stereosample. Dit is zonde. Ga je ze inschakelen als indiviul out (middels panning), dan heb je er dus extra 3 uitgangen bij. Logisch toch.

Tja, maar dan dit:

meeste mixers hebben meer monokanalen dan stereo.

gebruik je een paar monokanalen op je mixer als stereo?
dat zou ik wel beschamend vinden...

Laat ik wel voorop stellen dat het ene apparaat het andere niet is. De EMU sampler heeft standaard 4 stereo outs. Bij meerdere geluiden tegelijkertijd valt de main output al af (hier stuurt de EMU dus alle geluiden uit). Dan houd je er 3 over. Werk je met mono samples en wil je geen gebruik maken van de interne effecten op de EMU, dan zou het zonde zijn om deze als stereo uit te sturen.

Werk je dus met een mono sample, dan ga je met panning werken of je sluit gewoon maar alleen de linker output van de stereo uitgang aan op de mixer. Het is bij gebruik van mono samples niet slim om deze terug te laten komen als stereo op de mixer, want je krijgt dus identieke geluiden links en rechts op de mixer.

Origineel geplaatst door n0_key

is toch niet de bedoeling... 2 monokanalen als stereo gebruiken.
zit je met dubbele send-returns, dubbele panning, dubbele EQ, dubbele schuiven... is gewoon niet handig en je mixer is er niet voor gemaakt om zo te gebruiken.

[Ik snap echt niet waar je hiermee naar toe wilt hoor...

ik ben gewoon benieuwd hoe anderen werken.... dat emu allemaal stereouitgangen gebruikt verwonderde mij toen ik daar achter kwam.
Ik ben gewend om met AKAI te werken en daar is alleen de main-out stereo en de subs gewoon mono, zoals het hoort vind ik.

Origineel geplaatst door bounce
dat emu allemaal stereouitgangen gebruikt verwonderde mij toen ik daar achter kwam.

Volgens mij heeft mijn e5000 ultra 4 outputs, die allen mono zijn.

En dus sluit ik die ook aan op 4 mono ingangen van mijn mixer. Je kan er dus best stereo samples overheen sturen, en dan de panning op hard links en rechts zetten. Maar de flexibiliteit voor mono-gebruik hou je ook.

Origineel geplaatst door bounce
is toch niet de bedoeling... 2 monokanalen als stereo gebruiken.
zit je met dubbele send-returns, dubbele panning, dubbele EQ, dubbele schuiven... is gewoon niet handig en je mixer is er niet voor gemaakt om zo te gebruiken.

Ik heb anders een behoorlijke hekel aan stereo kanalen op een mikser. Je panning gewoon uiterst links en rechts zetten en verder indiviuele toonbehandeling voor beide kanalen, mooier kan toch niet?

Stereo is tenslotte niets meer dan dubbel mono...

Dat Emu zijn apparaten verder helemaal op de stereotoer gooit is wat anders, daar zie ik de nadelen wel van (ook de voordelen trouwens).

ik geloof dat ik niet helamaal begrepen wordt...

ik wil de outputs uit de ultra sampler MONO gebruiken (omdat de sampes ook mono zijn)
alleen wil ik er een STEREO effect uit de RFX processor eroverheen zetten...
hoe doe je dat?

Bij Emu moet je een monogeluid eert pannen voordat hij uit 1 kanaal komt ipv. 2 dit vind ik al moeilijk te behappen.
maar als je er dan ook nog een (stereo) effect overheen wilt zetten gaat de panningtruuk niet op omdat anders je effect niet meer stereo is...

maw... ik begrijp die kanalenstructuur van Emu niet.

uhm....ik heb volgens mij 8 mono = 4 stereo uitgangen.....

de main output gebruik ik stereo ( ook voor de interne fx ) en voor stereo samples die geen eq nodig hebben.

de andere outputs gebruik ik allemaal mono.....zo kan ik nog 's 6 kanalen los uitmixen....

Origineel geplaatst door dione
uhm....ik heb volgens mij 8 mono = 4 stereo uitgangen.....

En jij hebt een e5000 ultra zonder extra uitbreidingen? Zoja, dan moet ik eens mijn emu nader onder de loep nemen.

:o: e4xt....

( maar ik ken die stereo outs,zo zaten ze ook op de esi-32 ( als je de extra outputs kocht...)dr is niks verkeerd aan zo'n stereo out....je vind ze ook op bijv. de andromeda of op de nova.....
wees creatief d'r mee....als je veel mono samples gebruikt ( drums,vocalen etc. ) kun je ze toch beter ook mono afmixen ? de interne fx van de Ultra kun je gewoon over de main ( stereo ) out doen.....
ik heb geen idee hoe dat met de rfx kaart gaat,maar het lijkt me zonde om met 4 outs te blijven werken als je zo'n kaart dr in hebt hangen....)

dus bounce > ik denk dat je toch 1 stereo uitgang moet houden voor die fx....ik weet niet of je een digitale out hebt,misschien kun je die dr voor gebruiken,alhoewel dat volgens mij gewoon ook een som is van alle outputs...
ze zijn bij e-mu ook niet gek,die e5000 heeft express zo weinig uitgangen,zodat je bijna gedwongen wordt om een ( te ) dure output expander te kopen....( die tactiek gebruiken ze ook op hun soundmodules,m'n xl-1 heeft maar 1 stereo out !!! )

ik ben er inmiddels achter...

by de way dione, ik heb de 8 x outputkaart en de 4 x inputkaart er ook bij :)

hoe ik het nu heb aangesloten is als volgt...
de rfx-effects zijn continu geroute via de inputs van de sampler, 1 standaard input van de e5000 en de 2 optionele input-subs dienen als 3 effect sends die ik op de effect-sends van m'n mixer heb aangesloten.

3 sub-outputs sluit ik aan op de effect return van m'n mixer en zo kan ik de rest van m'n outputs als gewone sampler-outputs gebruiken. (8 x mono, 4 x stereo of combinaties daartussen).

Ik route de effecten niet meer intern in de sampler maar gewoon via de send/returns op m'n mixer, net zoals bij een externe effect-unit. Het mooie hiervan is dat ik de rfx-effecten nu ook over andere instrumenten op m'n mixer kan gebruiken via de effect send-returns. :) (ik kan zelfs andere instrumenten door de z-plane filters routen heb ik gelezen)

Nu heb ik het in elk geval precies zoals ik wilde en kan ik mono kanalen gebruiken met stereo-rfx effecten.

trouwens voor geïnteresseerden... ik heb nog steeds een 8 x outputkaart te koop:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=14948&highlight=6313

ach so ja...ik werd afgeleid door dat mono/stereo verhaal...:o:

Back