analoge phasers

GuidoR

Turning knobs, heating pads
Yo mensen en niet-mensen,

Ik was laatst mijn kamer/studiotje aan het opruimen en kwam ik een analoog phasertje tegen.
Nou is mijn vraag is er echt verschil in klank tussen analoge phasers en digitale phasers?

Ik heb em even aangesloten en weet nu waarom ik em eigenlijk al die tijd niet gebruikt heb.
Het pedaaltje klinkt gewoon "normaal" en niet warmer of iets. Niet echt speciaal dus.

Wat zijn jullie ervaringen?

Om welke merk en type gaat het? Ook in analoge phasers zelf zitten erg grote verschillen. Het maakt nogal wat uit of je - ik noem maar wat - eentje van EH of een MXR gebruikt. Een van de grootste verschillen tussen analoge en digitale phasers zal zijn, dat de digitale veel minder ruissssssssssssssssen en over het algemeen toch wat minder warm klinken, maar nogmaals: grote verschillen tussen merken/typen.

volgens mij niet echt super oud, maar echt nieuw ook niet... hij lijkt trouwens op die stereo phase van vestafire.
Qua mogelijkheden en qua uiterlijk ook.

Ik zal binnenkort wel even een MP3'tje posten en een foto erbij van het bakje

m'n pa heeft er ook 1 [analoog]
ruist als een gek ;)

wel een koel ding :)

ik heb een tam 19 inch rack phaser die zeer uitgebreid is (geinig ding)
en ik heb een moogerfooger phaser en die is gewoon heerlijk
6 stage of 12 stage en smull alles wat je er door haal is gewoon lekker
ik vind hem bv geweldig minimaal over me pianet

Wat altijd een groot verschil was tussen digitale en analoge phasers was de manier waarop het opgelost werd. Een analoge phaser heeft 1 of liever meerdere filters met een zeer hoge Q factor die door een frequentiegebied "gesweept" worden. Lekker dramatisch effect naarmate je het meer of minder toepast. In de SPX90 zat ook een phaser. Daarin werd het phasing idee opgelost met zeer korte delaytijden (een filter is uiteindelijk ook een delay en een delay is uiteindelijk ook een filter was de filosofie). Dit leverde echter veel minder dramatische effecten op. Tegenwoordig kan dat allemaal met physical moddeling gedaan worden en ckomt het weer meer in de buurt van een ouwe analoge phaser.
Hoe ze het precies in bijv een SE50 of een DP4 gedaan hebben weet ik niet, maar daar zitten ook kickass phasers in.

Groet,
Allert

PS kan niet slapen geloof ik. Nog nooit zoveel gepost op een avond.

http://www.modezero.com/ heeft 'n heeeeeele berg analoge phasers online staan, veel met MP3 demo. Klik op 'gallery'.

Trouwens, zo'n moog phaser kost in de VS omgerekend nog geen 240 euro... volgens mij zijn die krengen hier peperduur.

Back