[FM] Welke FM synth is het best te editten dmv de hardware interface

[FM] Welke FM synth is het best te editten dmv de hardware interface

• Totaal aantal stemmers
    18
Je kan de Elektron Monomachine nog aan het lijstje toevoegen en deze heeft het typische Elektron OS

Een aangepaste vorm; FM+, maar ik heb er nog niet veel ervaring mee.

Filmpje met wat uitleg in het duits;

Pfff, nee Duits nu ff niet. Vind Duits altijd eng klinken. Het klinkt echt anders dan Nederlands, krijg er soms de kriebels van als ik Angela Merkel hoor praten.

[FM] Welke FM synth is het best te editten dmv de hardware interface...
Beetje rare vraag vind ik, maar ik begrijp de lastigheid hierbij. Toch ...
FM wordt pas interessant doordat je meerdere operators hebt met goede envelopes.
Dat is uiteraard altijd een regelwerk, omdat dit voor elke operator compleet herhaald dient te worden (dat is nu eenmaal de werking van FM).
Om dit allemaal hardwarematig te kunnen zou je al op z'n minst alle knoppen moeten hebben voor één operator, waarbij je de settings kan copieren naar de andere of ze met diezelfde knoppen per operator overdoen.
Een DX7 benodigd al minstens 140 knoppen, een SY99... tel maar hier op de software versie van een editor.

Al heb ik een DX7 IIFD gehad en nu een SY99 toch gaat m'n voorkeur voor het editeren naar mijn Nord Modular G2.
Daarop kan je zelf bepalen welke functies te editeren zijn en daarbij nog een display krijgen.
Qua (A)FM-sounds blijft m'n SY99 nog wel top.

Attachments

• SY99 Editing.jpg
    SY99 Editing.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 59
Laatst gewijzigd:
Wat is er raar aan de vraag? Het is nu eenmaal zo dat FM synths van elkaar verschillen in toegankelijkheid van het editten. Dat het een altijd een werkje blijft omdat het om FM synthese gaat, ja akkoord. Opvallend dat nog niemand voor de DX200 heeft gekozen. Dat is imho de enige die realtime controls heeft toegevoegd met een soort knop-per-functie indeling. Iemand ervaring met editten op een DX200?

denk dat de dx200 gewoon niet het echte 80s FM is met de bijbehorende aliasing en andere artifacts.. het klonk te netjes dus het was gewoon virtual FM volgens mij

Geen enkele FM-synth is makkelijk te editten. Ik heb de DX7, DX21, SY77, SY99 en FS1R gehad, en ik vond het allemaal geweldige synths. Maar als ik nu in de studio kijk staat er geen een meer, en dat heeft allemaal te maken met de interface.
In het begin steek je er nog veel tijd in maar op den duur gaat het je steeds meer tegenstaan tot hij uiteindelijk alleen maar stof staat te verzamelen. De FS1R heb ik zelfs maar 1 uur vol kunnen houden, tot de afdruk van die harde kleine knopjes in mijn vingers stond geprint. Daarna nooit meer de frontpanel aangeraakt, alleen nog maar met editors gewerkt. Maar die werken ook vaker niet zoals het moet.

Een FS1R met een keyboard en knoppen interface zou voor mij de ultieme synth zijn. Ik hoop dat Yamaha ooit nog eens met zoiets komt, maar zal wel nooit gebeuren. Nu gebruik ik alleen nog maar FM8, veel makkelijker in het gebruik en klinkt niet veel slechter dan hardware.

Van alle FM-synths denk ik dat de DX1/DX5 het makkelijkst te editten zijn, misschien een Kronos ook met dat touchcreen. Van degene die ik gehad heb was de SY77/SY99 het beste, vanwege iets meer knoppen en het grotere scherm.

Wat is er raar aan de vraag? Het is nu eenmaal zo dat FM synths van elkaar verschillen in toegankelijkheid van het editten. Dat het een altijd een werkje blijft omdat het om FM synthese gaat, ja akkoord. Opvallend dat nog niemand voor de DX200 heeft gekozen. Dat is imho de enige die realtime controls heeft toegevoegd met een soort knop-per-functie indeling. Iemand ervaring met editten op een DX200?
Als de DX200 zoals de AN200 is = Een aantal knoppen voor een aantal functies. En veel dingen kan je enkel via software editten (en dus zelfs niet mogelijk via een obscuur menusysteem).

idd
ik heb ooit een dx200 gekocht omdat ik een FM bak wilde die beter te editen was als de DX7 die ik heb.
Al snel kwam ik erachter dat je dus alle belangrijke FM parameters helemaal niet zonder de software kan editen.
wat eigenlijk raar is, want dat maakt de synth juist vet.

bij FM synths zou het fijn zijn om overzicht te hebben wat je doet.

daarom heb ik gekozen voor een modulaire synth. dan zie je wat je doet!
daarnaast vind ik de Nord Modular als FM synth het best werken. ook weer dat visuele overzicht.

ja, hehe, nee, ik heb die hier op XP draaien,, gekocht en al,
maar kweet ni of dat voor vista, 7 of 8 nog gaan draaien,,, :)

Ik heb in een ver verleden een Yamaha DSR-2000 keyboard gehad met ingebouwde 4-op FM synthesizer. Er zaten 4 grote cursortoetsen op waarmee je een tiental parameters kon veranderen. Klinkt beperkt, maar toch waren er mooie klanken mee te maken, die met een DX-21 (gelijke klankopwekking) amper na te maken waren. Ik heb echter nooit geprobeerd of de klanken van de DSR-2000 in de DX-21 te dumpen waren. Maar het zou me niet verbazen als dat gewoon zou kunnen.

Voor mij is het veel belangrijker om de technologie van een synth te weten en dan in de praktijk te brengen. En dan boeit het me niet hoe de interface van een synth is.
zo is het maar net idd... want als je pcies weet welke parameter je moet hebben om het geluid dusdanig aan te passen dat het ongeveer overeen komt met het idee dat je in je hoofd hebt dan gaat het allemaal nog wel redelijk vlot... echter iemand die maar wat aankloot heeft nutuulk voor elke para een dedicated knopje nodig zodat 'ie minder lang nodig heeft om nog steeds op een geheel uit de wilgen geplukte sound te komen waar totaal niet over nagedacht is nutuulk...

dx11 is echt ni moeilijk en vrij snel mee te werken, afhankelijk van wat voor soort geluid je wilt en zo dat kan dus ook meer tijd vragen om het precies te krijgen natuurlijk
ik noem de dx11 vrij gemakkelijk qua bediening

Back