Roland S-760 internal SCSI terminators

FrankB

Stamgast
Enige tijd terug heb ik een Roland S-760 sampler aangeschaft. Het apparaat was nieuw en zonder opties. Vrijwel direct 32MB geheugen er in geplaatst en toen op zoek gegaan naar een OP-760-1 uitbreidings board.

Onlangs via ebay.com nog een Roland S-760 aangeschaft met 32MB geheugen en de OP-760-1 uitbreidingskaart. De verkoper gaf aan dat het display niet goed werkte en was niet in staat om het apparaat te testen.
Gisteren de S-760 uit amerika ontvangen en meteen de OP-760-1 overgezet naar mijn eerder aangeschaft S-760. De amerikaanse S-760 blijkt (muv het display) prima te werken. Je moet er echter wel SCSI apparatuur op aansluiten anders blijft de sampler hangen tijdens de SCSI device scan.

Inmiddels gevonden waarom de sampler niet wil werken als er geen SCSI device is aangesloten. De interne SCSI terminators zitten er niet in. Op de onderstaande foto zie je hoe de terminators er uit zien (10 pins).

Iemand enig idee waar ik zoiets kan aanschaffen?

Attachments

• SCSI_TERM_10PIN_SIP.jpg
    SCSI_TERM_10PIN_SIP.jpg
    83,2 KB · Bekeken: 201
Ik heb een S760 waar wat knopjes misten en de data draaiknop kapot was.

Bij Roland benelux heb ik reserve onderdelen kunnen kopen, via een Roland dealer, Dirk Witte in Amsterdam.

Ik zou willen zeggen, probeer dat eerst eens.

Topsampler, ik snap wel waarom je er 2 hebt :-) Ik zou er ook nog wel 1 willen, of een S750 of 770. Alleen heb ik dan nog meer SCSI spul (zip of jaz drive en cd-rom) nodig.

Probeer het even bij Roland Belgie http://www.rolandce.com/nl/nl/ondersteuning/spare-parts

Ze reageren gewoonlijk erg snel en behulpzaam en hebben voor veel oude gear nog onderdelen op voorraad. En wanneer ze het onderdeel nog kunnen leveren sturen ze je de productcode en moet je het even bij een winkel bestellen. Onderdelen leveren ze niet direct aan eindgebruikers.

(Raabje was me voor zie ik :) )

Hartelijk dank! Ik ga contact met ze opnemen.

@Raabje: volgens mij kan je probleemloos twee S-760 aansluiten op dezelfde chain met SCSI devices. Zolang beide S-760 aan de uiteinden van de SCSI chain zitten.

Dus:

S-760 <-----> ZIP <-----> CD-ROM <-----> HD <-----> S-760

Wel zorgen dat je niet gelijktijdig gebruik maakt (lezen/schrijven) van dezelfde devices.

hallo Frank,

SCSI chain, niet aan gedacht! ik zal het eens opzoeken in de manual. Ik dacht een reden te hebben om er niet nog 1 te kopen... Ik zat ook aan een EMU 64, 6400 of Ultra5000 te denken, Roland lijkt me toch de betere sampler.

Bedenk wel dat je geen twee devices met dezelfde scsi id in een chain mag hebben. Ik weet niet of je de device id van die roland kan veranderen.

Bedenk wel dat je geen twee devices met dezelfde scsi id in een chain mag hebben.

klopt
ik weet even niet of dat kan
een externescsi-terminator is dat geen optie ?
en wat is het voordeel van twee s760 in 1 chain , als ik die vraag mag stellen ?

klopt
en wat is het voordeel van twee s760 in 1 chain , als ik die vraag mag stellen ?

Ik heb zelf 3x een Emu IIIXP achter elkaar hangen en maak gebruik van 1 HD en 1
CD-Rom player , deze kan ik voor al de 3 gebruiken , ik heb bij de middelste IIIXP de
interne terminator eruit gesoldeerd .
Weet niet of dit ook het geval bij deze S760 is .

klopt

Ja, je kan zelf instellen welk SCSI ID de S-760 moet hebben (standaard=7).

Wanneer je twee S-760 in één chain hebt hangen dan kunnen beide apparaten gebruik maken van alle CD-Spelers, harde schijven, JAZ en ZIP drives die in de chain hangen.

Ik heb zelf 3x een Emu IIIXP achter elkaar hangen en maak gebruik van 1 HD en 1
CD-Rom player , deze kan ik voor al de 3 gebruiken , ik heb bij de middelste IIIXP de
interne terminator eruit gesoldeerd .
Weet niet of dit ook het geval bij deze S760 is .

Bij de S-760 hoeft niet te worden gesoldeerd om de interne terminators te verwijderen. Dat zijn twee 10 pins sips die je er zo in kan drukken c.q. uit kan halen.

Bij de S-760 hoeft niet te worden gesoldeerd om de interne terminators te verwijderen. Dat zijn twee 10 pins sips die je er zo in kan drukken c.q. uit kan halen.

Ja deze kom je ook tegen op oude SCSI harddisks :)

Terminators zijn overigens gewoon weerstandsnetwerken (vandaar nummering op de pcb met RA, resistor array). In principe bij elke goede elektronicazaak te koop. Gewoon even kijken wat erop staat voor de benodigde waarde.

Raabje / Conso bedankt!

Heb gisteren een reply gehad van Roland Benelux. Onderdelen zijn leverbaar en inmiddels besteld bij een local Roland dealer. Kosten € 1,50 per stuk.

Had ook nog geinformeerd naar de kosten van een nieuw display voor de S-760. Deze is nog leverbaar maar kost € 112,--. Vond ik toch iets te veel.

hallo Frank,

Als je toch bezig bent, misschien een extra data pot bestellen (de ronde druk/draaiknop), zolang ze er nog zijn. 15 euro o.i.d. Als ie veel gebruikt wordt gaat ie raar doen (wordt instabiel, slaat stappen over, waardes draaien de verkeerde kant op). En dan ook het knopje op de pot, die moet je er af trekken met een tang als je pech hebt.

Zonder draaiknop werken kan wel, met de 2 buitenste drukknoppen (op en neer), maar is wat irritanter om mee te werken. Drukken op de data pot moet altijd om in de juiste menus te komen, en als je dan drukt, dan verspringen er soms waarden.

Zomaar een idee hoor... als je met een monitor werkt, dan slijt ie misschien niet. Volgens mij is die data pot de zwakke schakel bij de S760.

groet,
Jeroen

Als je toch bezig bent, misschien een extra data pot bestellen (de ronde druk/draaiknop), zolang ze er nog zijn
Als ie veel gebruikt wordt gaat ie raar doen (wordt instabiel, slaat stappen over, waardes draaien de verkeerde kant op)

Volgens mij is die data pot de zwakke schakel bij de S760.

Mocht iemand een probleem hebben met de ALPS data pot in zijn Roland S-760....
Je kunt deze vrij eenvoudig openen en zuiver maken, dan werkt ie weer als
een nieuwe.

Back