Creativiteit

Stat-X

Maar das logisch
Hallo mede SF-ers!

Ik zit nu al een tijdje met een belangrijke muzikale factor in m'n maag, namelijk, de creativiteit.

De situatie zit nu namelijk zo: Ik produceer al een jaartje of 5/6 mee. Vooral de afgelopen 2 jaren is mijn kennis van muziek enorm gegroeid (denk aan theoretische kennis, zoals factoren die belangrijk zijn bij het afmixen van een track). Nu luisterde ik een tijdje terug wat onafgemaakte projecten van een jaar of 2 terug, en het volgende viel mij erg op: De tracks die ik toen maakte waren eigenlijk enorm vet vergeleken met wat ik nu doe.

Nu denk ik dat er een aantal factoren meespelen die mijn creativiteit enigszins een blokkade opleggen.
1) Ik denk dat ik enigszins overdonderd ben door het theoretische aspect van de muziek, waardoor ik me heel erg focus op dat gedeelte, en niet meer op de creativiteit en het maken van de muziek zelf.
2) De laatste tijd zit ik erg vaak muziek te maken met het gevoel "Dit moet gewoon echt DE track van het jaar worden". Hierdoor leg ik de ladder voor mezelf erg hoog, en is alles wat ik maak niet echt meer vet genoeg.

Nu zal ik ongetwijfeld niet de enige zijn die met dit probleem zit, ik denk namelijk dat dit toch wel de grootste factoren van creativiteitsblokkade oplevert. Het kan natuurlijk ook nog met andere factoren te maken hebben, suggesties hierover zijn natuurlijk altijd welkom :)

Nu is mijn vraag aan jullie natuurlijk, hoe gooi ik die knop weer om, en ga ik weer produceren zoals ik het vroeger deed. Hoe vind ik mijn creativiteit en muzikale vrijheid weer terug zonder dat het ten koste gaat van mixdowns etc?

Het antwoord "Leg je eigen standaard niet zo hoog" is natuurlijk een voor de hand liggende, maar het is moeilijk om die knop om te zetten.

Ik hoop dat jullie me hier een beetje uit kunnen helpen! :)

Go with the flow. Probeer niet de flow te maken met je kennis, maar maak eens iets vanuit je hart, en denk daar bij niet van te voren aan welk stuk mix theorie dan ook. Die mix kan je later ook nog maken.

Ik doe het ook vaak zo. Alles open schuiven en lekker knoeien en rommelen. Totdat het swingt en doet wat ik wil, alles schuiven dicht en dan pas aan het stuk theorie beginnen. Dus EQen, gainen, al die rommel. En ook niet denken dat het morgen af moet ofzo.. er MOET niks uit komen. Het enige wat er uit MOET komen is dat als jij lekker hebt zitten spelen met je muziek, dat je daarna rustiger bent en een voldaan gevoel hebt, en vooral dat je lekker met je hobby bezig bent geweest. Want dat is meestal die blokkade. Je bent het geniale muziekstuk aan het maken, je bent niet met ontspanning en met je hobby bezig.

Zo iets?

Hoor mij nou, Emile Ratelband :D

ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven.
als je muziek vanuit je donder maakt klinkt het ook overdonderend

Ik zou punt 1:

1) Ik denk dat ik enigszins overdonderd ben door het theoretische aspect van de muziek, waardoor ik me heel erg focus op dat gedeelte, en niet meer op de creativiteit en het maken van de muziek zelf.

combineren met jouw eigen onderschrift:

Stat-X schreef:
"Als het theoretisch niet mogelijk is, kan het in de werkelijkheid nog wel werken."

Dan ben je denk ik al een aardig eind op weg.

Matthew, dat was ook mijn eerste reactie.

De theorie beschrijft wat de praktijk doet en niet andersom.
Vaak wordt de theorie gezien als een legitimatie van een bepaalde praktijk.

Wat zou ik doen om zoiets te doorbreken?
Iets totaal anders dan wat je doet, bijvoorbeeld schilderen of verhalen schrijven.
Een totaal andere muziek praktijk en de daarbij behorende theorie bestuderen, bijvoorbeeld Javaanse gamelan muziek. Dat veegt je hoofd een beetje schoon en je krijgt een groter repertoire tot je beschikking.
Maar het liefst blijf ik gewoon een aantal weken in bed, met m’n hoofd onder de dekens :D

Wout

@roonan dat is een goed filmpje. ik ben zelf helemaal geen yoga-er maar ik zorg wel altijd voor bepaalde rituelen voor ik mijn hardste beats maak.
Ik ga vaak een uurtje platen diggen, onderweg luister ik naar stoffige oude muziek en bij terugkomst zorg ik dat mijn studio de goede vybe heeft( soms opruimen, soms viezer maken, belichting, geur? ) en dan zorg ik ook vaak dat discovery channel op de achtergrond staat, af en toe zon half interessante zin kan heel want met je mindstate doen op zon moment!

Back