zieke 808 !

milka

destroy him , my robots !
hoi,

Een aantal dagen gelee heb ik een 808 met ingebouwde midikit op de kop getikt .
Cosmethisch niet de mooiste maar ik heb ze ook we eensl lelijker gezien ( mist twee sequenzer-knoppies ).

Qua sound ben ik in principe dik tevree op een aantal puntjes na , dit zijn :

De decay van de bassdrum lijkt niet goed te pakken , bij de eerste drums hoor korte ploks die steeds beter gaan klinken ( langer dus ), als de seq. stopt begint dit weer opnieuw .

De cowbell lekt op de snare/ hihat-kanalen ( heb gehoord dat dit een meervoorkomend probleem is ).

Laatste punt vind ik niet echt bezwaarlijk daar ik geen cowbells in mijn muziek wens te gebruiken.

De midi kit is volgens mij een groove electronics.

Jammer vind ik dat de 808 als standalone-drummer niet meer werkt , is dit een kwaal die bij dit soort midikit hoort?
Is aan de bassdrum nog iets te doen waardoor hij weer constant klinkt ?

Wie weet iets ?

hoor graag suggesties

Sja, de decay in die dingen wordt bepaald door een weerstand/condensator constante (RC tijd).
Nou wil een condensator in de loop der tijd nog wel eens een dalen in capaciteit door aftakeling
van het materiaal waar 'ie van is gemaakt.

Dit zou ook goed de oorzaak kunnen zijn van het lekken in de interne mixer, als het meezit kan je
dat nog omzeilen door de ind. outs te gebruiken.

Als je een schema van de 808 op de kop kan tikken is het vernieuwen van de condensatortjes in
het bassdrum circuit door een beetje handige soldeerboef zo te doen.

Wat je midi-interface aangaat:

Op zich is het ook te doen om de modificatie ongedaan te maken, dan heeft je sequenser weer toegang
tot je sounds. Ik heb in een grijs verleden ook nog eens m'n eigen 808 ge-midi'd maar die had een andere
aanpak, waardoor je zowel midi als interne sequencer kon gebruiken.

Maar als ik het goed begrijp is het hier kiezen of delen kwa aansturing. Het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Ik heb niet echt veel verstand van electronica, maar die basdrum lijkt me een condensator verhaal. Kwestie van een nieuwe condensator (of zoiets) er in solderen.

Ik heb er ook een groove electronics kit in, maar dan werkt hij nog steeds stand-alone. Moet je effe achter de syncswitch omzetten. Ik heb hier nog wel ergens een beknopte handleiding van die groove-electronics kit liggen als je wil. De 808 werkt nu trouwens ook als syncbox, dus midi erin, sync eruit. Heel handig.

hoe zijn de potmeters van de 808 ????
die kunnen namelijk ook problemen geven als ze niet 100% zijn

Origineel geplaatst door Beepr
Sja, de decay in die dingen wordt bepaald door een weerstand/condensator constante (RC tijd).
Nou wil een condensator in de loop der tijd nog wel eens een dalen in capaciteit door aftakeling
van het materiaal waar 'ie van is gemaakt.

Het vervangen van condensatoren hoort gewoon bij het onderhoud. Na een jaartje of tien kan de
capaciteit behoorlijk achteruit gaan. Hoort eigenlijk, samen met het opnieuw afregelen, bij
een 10.000 km beurt. Sommige mensen staan versteld hoe bijvoorbeeld hun oude synth weer
klinkt als hij een service beurt gehad heeft.
Voor een auto vindt iedereen het doodnormaal, maar synthesizers moeten het meestal zonder doen.

Nieuw oliefilter?

Vet klinken kan wel, maar zonder filter gaat hij zo plakken he. ;)

Maar als je er nu nieuwe condensators in zet dan gaan die toch wel wat langer mee? Tegenwoordig is dat spul toch wel wat langer houdbaar dan vroeger lijkt me? (Of het moeten van die taiwanese condensatoren zijn die nog geen jaar meegaan.)

Origineel geplaatst door senso
Het vervangen van condensatoren hoort gewoon bij het onderhoud. Na een jaartje of tien kan de
capaciteit behoorlijk achteruit gaan. Hoort eigenlijk, samen met het opnieuw afregelen, bij
een 10.000 km beurt. Sommige mensen staan versteld hoe bijvoorbeeld hun oude synth weer
Voor een auto vindt iedereen het doodnormaal, maar synthesizers moeten het meestal zonder doen.

Welke vervang je dan? de keramics? de elco's? of gewoon allemaal?

Origineel geplaatst door sander
Huuuum, niks van mijn ouwe zooi heeft ooit een service beurt gehad.
Wordt er dan veel vervangen in een synth?

Hangt van een hoop faktoren af. Mee op tournee geweest? Gebruikt in een ruimte waar
gerookt wordt? Ooit door iemand zelf aan gefrutseld en nieuwsgierig aan diverse
potmetertjes gedraaid? Flink hard op de schakelaartjes geramd?
En dan is er natuurlijk nogal wat verschil tussen de diverse synths en de kwaliteit
en soort van de oorspronkelijk gebruikte onderdelen. Aan een DX-7 valt "wat minder"
te onderhouden dan aan een VCS-3 of een CS-80. :D

Origineel geplaatst door fuse
Nieuw oliefilter?

Vet klinken kan wel, maar zonder filter gaat hij zo plakken he. ;)

Maar als je er nu nieuwe condensators in zet dan gaan die toch wel wat langer mee? Tegenwoordig is dat spul toch wel wat langer houdbaar dan vroeger lijkt me? (Of het moeten van die taiwanese condensatoren zijn die nog geen jaar meegaan.)

Ze maken prima componenten in Taiwan hoor. Of dacht je dat ze daar gerecycled wc papier gebruiken? :dubbel:

Beste mensen , thx voor alle info / wetenswaardigheden,

Ik weet iig dat mijn 808 weer in gezonde staat kan worden gebracht met wat aandacht / technische knowhow.

Was even bang dat ik hem moest weggooien omdat hij kapot was, en voor wat losse centen een mc303 moest gaan aanschaffen :dubbel: ,daar een goede drumcomputer een must is voor de studio
8)

Origineel geplaatst door senso

Die vergelijking klopt niet helemaal. Als je condensators toch met auto-onderdelen wilt vergelijken, dan kun je ze beter met de rubberen onderdelen van een auto vergelijken: ze zitten overal, gaan na verloop van tijd kapot, maar je vervangt ze alleen als het echt nodig is. :) In een TR-808 kom je bijvoorbeeld zo'n 150 condensators tegen. Die ga je echt niet om de zoveel tijd vervangen, dan kun je beter gelijk een drumstation kopen. ;) Wat nog wel eens preventief wordt vervangen, zijn alle condensators in de voeding. Als de voeding namelijk niet goed meer werkt, kan deze door te hoge uitgangsspanningen de hele synth/drumcomputer om zeep helpen.

Ik wil ook niet beweren dat alles wat aan slijtage onderhevig is bij een onderhoudsbeurt
vervangen zou moeten worden. Alleen datgene wat ook echt versleten is natuurlijk, maar
dat spreekt voor zichzelf dacht ik.

De vergelijking met een auto heb ik aangehaald omdat dan opeens iedereen schijnt te
snappen dat onderhoud van machines nodig is. Bij apparatuur zoals synthesizers, tape-
recorders en andere muziekspullen wil dat besef nogal eens te ontbreken.
Maar dat wist je geloof ik ook al. ;)

Back