Twijfel Radias, Blofeld etc

Twannie

Ingeburgerd
Ik ben momenteel in het bezit van een S90 ES en een Nord Electro 3 die ik live veel gebruik. Ben meer een pianist dan een 'sound composer'. De Yamaha biedt me voldoende mogelijkheden als het gaat om realistische sounds en de Electro biedt me wat ik nodig heb als het gaat om Hammonds en Rhodes sounds. Toch mis ik nog wat 'vette' sounds die ik kan inzetten in het wat modernere werk. Ik denk dan aan dikke analoog-achtige sounds die ik eigenlijk niet uit de yamaha en nord haal. Het liefst gooi ik er nog een vintage-bakkie bij maar ik heb toch de voorkeur voor een +/- 49 toets klavier dat licht is en dat ik voor optredens gemakkelijk kan meenemen. In mijn zoektocht heb ik het volgende voorbij zien komen wat in mijn budget past (maximaal 500 euri):
-Korg Radias
-Waldorf Blofeld keys
-Roland SH-01

Ik weet het: ik zou ze eigenlijk alle 3 een keer moeten proberen. Maar ik ben toch benieuwd naar wat jullie zouden aanraden. De youtubes die ik van de Blofeld heb gezien vond ik indrukwekkend, hetzelfde voor de Radias. Nogmaals, ik ben geen jongen die uren bezig is met soundjes maken. Wat is mijn beste optie denk je? Is er nog een mooi apparaat dat ik mis?

Koop een PLG AN bord voor je S90. 2ehands, nieuw worden ze niet meer gemaakt.

Yoozer, daar heb ik ook nog aan zitten denken. Hoe is die PLG-AN uitbreiding? Ik herinner me nogal wat negatieve kritieken op dat bordje.

Yoozer, daar heb ik ook nog aan zitten denken. Hoe is die PLG-AN uitbreiding? Ik herinner me nogal wat negatieve kritieken op dat bordje.

Die kaart zit ook verwerkt in de Yamaha AN200 en heeft hetzelfde geluid als een Yamaha AN1x. Zeker wel een van de betere virtueel analoge synths. Zo'n kaartje koop je al voor €150. Een goedkope oplossing die ook nog eens goed klinkt. De presets zijn geloof ik wel niet zo vet (gelezen her en der). Als je dan ook nog eens de JayB patches kan inladen dan is het feest compleet: http://www.jaybmusic.net/sounds.html Of dat mogelijk is durf ik echter niet te zeggen.

De Roland GAIA SH-01 is compact, licht en puur hands-on. Kan heel vet klinken, maar de presets zijn niet echt geweldig. Van de 64 presets zijn er misschien 32 bruikbaar, en er zitten nog 8 verborgen direct beschikbare PCM geluiden in. En ik geloof zelfs 16 of meer via MIDI-in. Je zult zelf aan de slag moeten of patches van internet moeten inladen via een USB-stickje. Er zijn heel veel patches beschikbaar, dus dat is niet echt een probleem.

De Korg Radias met toetsen is best een groot gevalletje. Wel een mooi apparaat met heel veel mogelijkheden en omdat 'ie al wat jaartjes mee gaat zijn er flink wat patches beschikbaar.

De Blofeld is het minst hands-on, maar heeft wel 1000+ presets en is ook beschikbaar als module. De demo's die ik op YouTube heb gezien waren heel vet.

Persoonlijk zou ik niet al te moeilijk gaan doen met extra apparatuur en gewoon de PLG150-AN kaart van Yamaha kopen. Dan hoef je niks extra's rond te sjouwen en heb je toch een hele vette uitbreiding qua geluid.

+1 PLG

De AN1x heeft een zeer goed VA engine en is ook een stuk goedkoper dan een nieuwe blofeld/radias. Als je een apart klavier wil, koop dan een 2e hands AN1x! Veel fijner keyboard dan de goedkope Roland SH-01

Ik zou persoonlijk een Ultranova uitkiezen. Meer knoppen dan de Blofeld, filter blijft werken en de machine is nog steeds polyfoon als je osc sync aanzet (in tegenstelling tot de Gaia - ik ben geen grote fan), compact, lichtgewicht, en 2ehands ook echt niet duur.

Of je moet voor dat bedrag je Electro kunnen ruilen voor een Stage waar al een VA ingebouwd zit of zo.

Ik zou een 2de hands Virus KB (Virus B Keyboard) pakken. Volgens mij zie ik ze nogal eens langskomen rond de 500-600 euro en ze klinken geweldig - beter dan de AN1x-achtigen of de Blofelds etc naar mijn mening. Er zijn ook meer gratis presets voor te downloaden dan je in een mensenleven zult gebruiken. Je hebt meteen alle geluiden aan boord voor modernerige muziek ook, van dikke hoovers tot mooie arpjes of gewoon lekkere old school brassy leads.

Ik zou persoonlijk een Ultranova uitkiezen. Meer knoppen dan de Blofeld
Ik vind dat argument niet veel waard (iemand anders misschien wel ;) ). Met de Blofeld knoppen kan je alles programmeren, met die van de Ultranova niet (gemakkelijk?) zonder de editor. En voor de rest is het "weinig knoppen vs. minder dan weinig knoppen".

Dat de rotary encoders van de Blofeld last hebben van kuren, dat heb ik wel vaker gelezen. Vandaar dat ik het ding ook nooit zelf heb gekocht, ondanks dat hij mooie geluiden kan voortbrengen. De Ultranova heeft trouwens wiebelende rotary encoders en je zult ook vaker in de menu's moeten duiken om bepaalde parameters te bewerken. Iets wat bij de Mininova nog veel erger is.

Oscillator sync maakt de GAIA inderdaad eenstemmig. Dit kan voor sommige mensen een probleem zijn, maar ik zit er niet zo mee. Voor de rest een prima synth voor het geld en lekker hands-on voor het geval je toch zelf aan de slag zou willen. Al is het maar voor even parameter x aan te passen. Iets wat op menu-gebaseerde synths altijd een omweg is. Het maken van patches is overigens een fluitje van een cent en kost echt geen uren. Qua klavier: er zijn betere, er zijn slechtere. Je kunt niet alles hebben voor zo'n prijs.

Die kaart zit ook verwerkt in de Yamaha AN200 en heeft hetzelfde geluid als een Yamaha AN1x. Zeker wel een van de betere virtueel analoge synths. Zo'n kaartje koop je al voor €150. Een goedkope oplossing die ook nog eens goed klinkt. De presets zijn geloof ik wel niet zo vet (gelezen her en der). Als je dan ook nog eens de JayB patches kan inladen dan is het feest compleet: http://www.jaybmusic.net/sounds.html Of dat mogelijk is durf ik echter niet te zeggen.

Je kunt de JayB sounds laden, wat niet werkt zijn de effecten. Je zult dus zelf eventuele reverb, delay, etc. moeten instellen bij de patches. Overigens lijkt mij dat geen probleem.

Zelf heb ik de PLG150-AN in een CS6x en dat werkt prima. Alleen verkoop ik de kaart omdat de editor niet op de Mac werkt.

Je kunt de JayB sounds laden, wat niet werkt zijn de effecten. Je zult dus zelf eventuele reverb, delay, etc. moeten instellen bij de patches. Overigens lijkt mij dat geen probleem.
Ik heb de AN200, en de effecten zijn toch maar beperkt. Meer iets er bovenop dan dat ze echt deel uitmaken van een patch.

Op de DX200 is dat i.d.d. ook het geval. In de CS6x gaat dat in ieder geval al veel beter. Al moet ik bekennen dat ik vaak de effecten op de synths uitzet en deze vanuit mijn DAW gebruik. Vaak vind ik ze veel mooier (zeker reverb?) en kan ik ze naar (bijvoorbeeld) 1 reverb bus sturen, EQ etc.

Op de DX200 is dat i.d.d. ook het geval. In de CS6x gaat dat in ieder geval al veel beter. Al moet ik bekennen dat ik vaak de effecten op de synths uitzet en deze vanuit mijn DAW gebruik. Vaak vind ik ze veel mooier (zeker reverb?) en kan ik ze naar (bijvoorbeeld) 1 reverb bus sturen, EQ etc.
Jammer dat er niet meer zijn zoals de Evolver, waar je de delays met een hele hoop synth parameters kan moduleren...

Back