Zangeres opnemen tips/trucks?

Neem de stem op i.p.v. de zangeres :D

Geef haar vertrouwen door (eerlijke) complimenten te maken, zodat ze zich zeker voelt. Wat vaak ook helpt: gooi een bak galm op haar koptelefoonsignaal, vaak gaan mensen daar beter van zingen.
Succes :okdan:

Als je jezelf helemaal niets heb ingelezen zou ik daarmee beginnen.

En als je bovenstaand advies in de wind gaat slaan, houd hier dan rekening mee:
Zet de microfoon niet te dicht op de zangeres.
Live zie je altijd iedereen die microfoon zo'n beetje opeten, maar dat is niet bevordelijk voor de geluidskwaliteit.
Microfoon met nier-karakteristiek (de meest voorkomende karakteristiek) hebben namelijk de eigenschap dat ze de lage tonen harder weergeven naarmate de geluidsbron dichterbij de microfoon komt te staan.

Een voor de hand liggende keuze is een groot membraan condensator microfon op een halve meter tot een meter afstand.

Als je koptelefoon gebruikt: gebruik een gesloten koptelefoon.
Anders hoor je de metronoom/backtrack op de vocal opname.

Laatste tip: niet gooien met je microfoons of zangeres, daar gaan ze kapot van! ;)

Tanx voor de tips alvast!

Heb mn zelf wel een beetje ingelezen hoor.

Ben nu al even wat slaapzakken over mn zooi aant hangen voor reflectie problemen.

Net even wat hand klappen opgenomen voor reflecties en die zijn er best wel erg in mn hobbie hok.

Verder heb ik een rode Nt1 geleend.

Heb ook een geslote koptelefoon dus dat komt goed.

Voor terugluisteren reverb en niet op de opnamen moet ik nog even over nadenken hoe ik dat kan aansluiten. Als ik nammelijk via mn computer monitored en dan een reverbje erop zet heb ik wat latency en dat lijkt me niet handig om te hebben. Dus nog even een list verzinnen voor de reverb. heb wel een hardware reverb maja hoe ga ik dat routen. Ik heb nu de mic direct in mn motu. Kan hem natuurlijk via mn mengpaneel laten lopen, en dan een apparte subgroup met effect voor het terugluisteren ofzo?

Verder ben ik altijd best chill en gooi nooit zo erg met vrouwens :D

Hum heb nu via mn mengpaneel aangesloten, 1 bus die naar de input gaat die ik opneem, de andere bus gaat naar via reverb naar de koptelefoon, werkt goed, heb ik geluik een fijne schuif om het zangvolume op de koptelefoon aan te passen, ipv klijn draaiknopje op motu:okdan:

Probeer het zo hard mogelijk op te nemen. Als je zangeres echt goed kan zingen kan ze bij pieken verder van de microfoon gaan, en bij lager volume dicht bij de microfoon. Maar buiten dit, als ze dan ook nog eens echt controle heeft over haar dynamiek krijg je een vrij constant volume wat niet grote pieken en dalen heeft. Als je zangeres dit beheerst zorg er dan als de sodemieter voor dat je het hard opneemt.

zo valt me trouwens wel op hoeveel wat muurbekleding uitmaakt in reflectie!

Even een mp3tje 1e en 3e klap zonder muurbekleding 2e en 4e klap met wat muurbekleding.

Oh is verder niet netjes opgenomen ofzo hoor afstanden zijn verschillend enzo maar hetgaat om het staartje.

Attachments

• klap.mp3
    98,7 KB · Bekeken: 191
Niet zozeer een technische truuk maar wel een tip:

zorg dat je haar duidelijk kan maken WAT ze precies moet zingen (weet niet of het iets bestaands is of iets wat je zelf geschreven hebt)
-dus tekst die ze kan lezen
-de melodie duidelijk
-toonsoort: wat is haar bereik en kan ze zingen wat je wil
-waar je de nadruk op een bepaalde nooit wil hebben bv of juist niet

Ja das allemaal helemaal duidelijk. Ik heb het het stuk zelf geschreven, noten samen met haar doorgenomen. Waar de nadrukken liggen hard/zacht. Dus dat komt wel goed denk ik zo.

Wordt trouwens niet met tekst wordt meer een soortevan klaagzang maargoed ik ben benieuwd!

Bedankt voor alle tips zover!

zangeres opnemen....

kan ze zingen? nee....>>>> is ze knap? nee >>> ga bier drinken.

ja >.>> is ze knap? nee >> start de opnames.

ja >>>> probeer haar eerst even in bed >> daarna opnemen...

:mega:

zangeres opnemen....

Nee, het verbaast me niets dat zulke zangeressen hier zeldzaam op 't forum zijn.. :-P

Het blijkt altijd weer zodra er het woord "vrouw" valt in dit forum dat van een aantal mensen het hoofd op hol slaat. Iets teveel achter de knopjes?

:D

Paul

Bij zangopnames via een mengpaneel (eigenlijk altijd trouwens) zou ik er zo mogelijk een gate/compressor tussen hangen op de insert als je daarover beschikt. Of anders via een Channel Strip. Als je die goed instelt komt dat je opname toch wel ten goede.

Edit: hopelijk is mijn 3000e post niet te laat voor je opnamesessie.....;)

zangeres opnemen....

arguecat.png

eerder zag ik al de tip voorbij komen om zo hard mogelijk op te nemen. dit zou ik dus niet doen. als je spullen van een redelijke kwaliteit gebruikt en de ruimte een beetje behoorlijk is afgeschermd van stoorgeluiden, zou ik gewoon een normaal level hanteren, zeg: -18 tot -10 dbFS.

Echt leip dat niemand het over intentie heeft gehad:?
Zang gaat ook over regie en interpretatie
Probeer zo te regisseren dat er nog meer uit komt dan ze zelf al geeft
Laat je verrassen door haar interpretatie maar nodig uit om nog n stap verder te gaan
Als je iets vreselijk mooi hebt opgenomen maar de intentie is er niet heb je er helemaal geen ene flikker aan

Back