Zangeres opnemen tips/trucks?

Toen ik nog zang opnames deed liet ik de zanger(es) altijd even "om te beginnen" het hele stuk zingen zogenaamd om even in te regelen. Ik werkte met niet ervaren zangers (zangeressen). Dus kon ik ze wijsmaken dat ze het hele stuk dan moesten zingen, maar dat ik nog niet opnam.

Dat deed ik natuurlijk wel en vaak was dat de beste opname, want ontdaan van alle stress.

Werkt natuurlijk niet als je met ervaren mensen werkt, maar is altijd het proberen waard.

Succes

Paul

Echt leip dat niemand het over intentie heeft gehad:?
Zang gaat ook over regie en interpretatie
Probeer zo te regisseren dat er nog meer uit komt dan ze zelf al geeft
Laat je verrassen door haar interpretatie maar nodig uit om nog n stap verder te gaan
Als je iets vreselijk mooi hebt opgenomen maar de intentie is er niet heb je er helemaal geen ene flikker aan

Ben ik helemaal mee eens! :engel:

Toen ik nog zang opnames deed liet ik de zanger(es) altijd even "om te beginnen" het hele stuk zingen zogenaamd om even in te regelen. Ik werkte met niet ervaren zangers (zangeressen). Dus kon ik ze wijsmaken dat ze het hele stuk dan moesten zingen, maar dat ik nog niet opnam.

Dat deed ik natuurlijk wel en vaak was dat de beste opname, want ontdaan van alle stress.

Yep, pas ik ook toe met inderdaad hetzelfde resultaat :D
Digitaal opnemen stelt je wel voor een dilemma...
Zo luid mogelijk opnemen gebruik je een zo hoog mogelijke resolutie maar.... 0db is 0db en erover is.... erover met oversturing tot gevolg... :erm:
Een compressor/limiter gebruiken behoort zeker tot de mogelijkheden en vermijdt dat de zangeres naar achter of naar voor dient te buigen bij luide of stille passages.

Wat ik onlangs geprobeerd heb met goed resultaat is een stem opnemen met 2 mics tegelijk.
1 x NTA1 op statief en 1 x shure headset micro, elk op een apart spoor.
Met de NTA had ik meer ruimtelijke opname wat niet altijd ten goede kwam door de reflecties.
Met de headset had ik een heel direkt geluid.
Een mengeling van beiden gaf de perfect blend :engel:

Cheers,
Exo. :mega:

+1 voor de post hierboven, behalve dan voor de resolutie. Je hebt extra de 24bits resolutie -niet- voor de geluidkwaliteit, maar om zachter opnemen te kunnen, peak-oversturing te vermijden, soundbeinvloedende compressors uit de chain te houden en lekker relatie zacht op te nemen. Later normalize je, en houdt dan nog altijd meer dan genoeg resolutie over. meer dan meer dan genoeg! lekker relaxen en zacht opnemen!

precies, zei ik ook al. zo hard mogelijk opnemen is nergens voor nodig. Je hoort het verschil ook niet.
Een compressor voor het tracken is in principe ook niet meer nodig, behalve als je een onwijs dynamische vocalist voor je mic hebt staan, dan kan het handig zijn.

Back