Midi

DigiLoog

Ouwe rot
Heb een vraag over MIDI!
Mijn nederige studio is inmiddels behoorlijk uitgebreid het laatste jaar en om alles GOED aan te kunnen sturen met mijn (Kawai Q-80) sequencer loop ik tegen wat problemen aan.
Blijven hangende noten bij het (voortijdig) stoppen van de sequence, wat weer resulteert in het continue uit en weer inschakkelen van apparaten.
Vroeger luste ik dus van het eerste apparaat via de THRU door naar het tweede, enzovoort.
Dit bracht echter bij de laatste apparaten (heb 15 synths/modules) een niet wenselijke midivertragen tot stand en was ik verplicht om de synths die ik op dat moment niet hoefde in te zetten ook in moest schakkelen om alleen het signaal door te kunnen geven.
Nu gebruik ik één originele midi thru box (1 ingang/3 uitgangen) en twee zelfgemaakte (1 ingang/5 uitgangen) en sindsdien is het vermelde probleem opgetreden, ook niet alle UIT bussen (5 stuks) van de zelf vervaardigde TRU boxen geven een SiGNAAL door terwijl ze wel correct zijn doorverbonden (heb ik doorgemeten) dus daar ligt het probleem niet.
De originele heb ik helaas niet open kunnen maken omdat die verlijmt is en ik hem niet stuk wil maken en/of beschadigen, nu is mijn vraag of in die originele ook iets inzit om het SIGNAAL te versterken wat niet het geval is bij de zelf geconstueerde!
En zijn er midi thru boxen die meer dan 10 uitgangen hebben.
Graag info!
Hartelijk dank:halleluja

Laatst gewijzigd:
Een midi thru box door gewoon te splitten kan en zal niet werken.
Je kan je investering in onderdelen terugwinnen door er een dinsync splitter (1->4) van te maken, zullen vast wel kopers voor zijn

In elk geval, meest kostenefficiente oplossing vind ik een koppel amt/unitor interfaces kopen en ze aan elkaar lussen via seriele kabel.
Zo heb ik er 3 = 24 midi uit poorten
Je kan dit tot wel 8 units uitbreiden, dus naar de toekomst toe veilig.

En als je het aan je pc hangt heb je meteen ook een midi interface;.

Ja, van de IN/bus alle draadjes 5 x doorverbonden naar die op dezelfde PIN van de OUTS.
Dat werkt wel, maar SOMMIGE OUTS geven dus in het geheel geen SIGNAAL door, terwijl (heb ik gecontroleerd) er geen draadbreuk of verkeerde verbindingen zijn gemaakt!
VREEMD, vandaar dat ik dacht dat er misschien in een originele THRU BOX iets inzat dat het SIGNAAL versterkt :eureka:

Ja, van de IN/bus alle draadjes 5 x doorverbonden naar die op dezelfde PIN van de OUTS.
Dat werkt wel, maar SOMMIGE OUTS geven dus in het geheel geen SIGNAAL door, terwijl (heb ik gecontroleerd) er geen draadbreuk of verkeerde verbindingen zijn gemaakt!
VREEMD, vandaar dat ik dacht dat er misschien in een originele THRU BOX iets inzat dat het SIGNAAL versterkt :eureka:

Een digitale bus kan je niet zomaar splitten, het is bovendien ook tegen de midi spec om dergelijke zaken te doen zonder ontkoppeling

Een usb kabel van je computer ga je ook niet in 5 splitten om je printer en scanner en keyboard eraan te hangen :kroon: Daarvoor koop je een usb hub die vol electronica zit.

Als je er echt zelf 1 wil bouwen, kijk eens naar http://highlyliquid.com/hl2012/blog/747

Wordt me al wat duidelijker.
Maar ik ga er niet weer één zelf bouwen, hoe moet ik in hemelsnaam een printplaat vervaardigen!
Woon dan wel op een PCB ;) maar ben geen elektro technicus, dus dat wordt niets.
Koop liever één die meer dan 10 OUTS heeft!
Daaromtrent nog suggesties!

zie mijn suggestie hierboven: Emagic AMT/Unitor
kan je voor 80 euro vinden en kan je uitbreiden, via pc te congigureren als midi patchbay.
voordeel is dat je naast outs dus ook evenveel ins erop hebt.

Nuja, en als je dat niet wilt, http://www.engineersatwork.nl/catalog/product_info.php/products_id/539
http://www.kentonuk.com/products/items/utilities/m-thru-5.shtml
maar goedkoper kom je niet uit, als je ziet dat een 8x Midi through 178 euro kost bij thomann: http://www.thomann.de/be/midi_solutions_t8_thru.htm
dan koop je dus beter een tweedehands amt of unitor.

ik heb deze:

http://www.ebay.com/itm/MOTU-MIDI-E...L-PARALLEL-PORTS-MIDI-INTERFACE-/330862640814

Voor 5 tientjes gekocht, is een stand alone 8x8 (= alle 8 inputs naar alle 8 outputs) merger. Door de presets heb je geen computer nodig om de routing in te stellen. Je kan er redelijk ingewikkelde routings mee bedenken als je daar zin in hebt. Of midi filteren. 10x10 wordt wat lastiger. Maar achter een 8x8 hang je dan nog een 1x3, of gebruik je hardware thu's op je synths.

Leuk dat je nog met de Q80 werkt, fijne sequencer!

Blijven hangende noten bij het (voortijdig) stoppen van de sequence, wat weer resulteert in het continue uit en weer inschakkelen van apparaten....
Het is logisch dat dit gebeurt.
Een Midi noot bestaat altijd uit een note-on en note-off gedeelte. Als je het note-off gedeelte niet verzend, door vroegtijdig de sequencer te stoppen, blijft die noot doorspelen.
(Zo blijft het licht, dat je hebt aangedaan, ook branden als je de kamer verlaat, zonder het weer uit te doven...)
Je kan dit oplossen door de noten te laten uitspelen, door een program change te verzenden of door een CC123 commando te verzenden =>All Notes Off.

Dit alles kost je niets. ;)

10x10 wordt wat lastiger.

Opcode Studio 5LX. Die is 15x15. Maar hetzelfde probleem: alleen te programmeren met een (hele) oude computer. Wel een monster qua mogelijkheden, want naast routeren en filteren ook nog herschrijven en converteren.

Maar goed, hij zoekt een midi through box :D

Nou ja, ik bedoel lastig in relatie tot een goedkope oplossing.... meer dan 5 tientjes zou ik er niet voor over hebben.

Ik gebruik de Motu alleen als merger, niet als midi interface, dat word me te ingewikkeld met veroudere aansluitingen en verouderde drivers. Omdat er presets op zitten maakt het niet uit of een interne batterij leeg is, het ding is hardwired als merger.

En TS heeft een hardware sequencer.

Out of the box: Voor meer midi out poorten kan je ook een 2e Q80, of en andere sequencer in de midi keten zetten, heb je ook meer polyfonie en meer midi sporen. Een MC50 heeft 2 midi outs en een thru, dan wordt 1 poort van de Q80 3 poorten uit via de MC50. Door je synths onderling slim door te linken bespaar je dan een midi thru box. Met de juiste midi echo instellingen hoef je die 2e sequencer niet eens te gebruiken als dat niet nodig of handig is.

Ik gebruik de Motu alleen als merger, niet als midi interface, dat word me te ingewikkeld met veroudere aansluitingen en verouderde drivers. Omdat er presets op zitten maakt het niet uit of een interne batterij leeg is, het ding is hardwired als merger.

Die preset is inderdaad wel handig. De Opcode 5 is standaard helemaal leeg (en dus onbruikbaar). Na programmeren wel stand-alone te gebruiken overigens (in tegenstelling tot de Studio 4).

Ik heb zelf ook nog een AMT8 en die is leeg in patchmode ook 8-in-8-uit merge en thru. De Studio 5 gebruik ik ook alleen nog als losse processor, niet als interface.

Eigenlijk moeten we hier helemaal niet over praten... goede 8x8 mergers en thru boxen voor een prikkie te koop.. Dit zorgt voor prijsopdrijving :-) Aan de andere kant, hoeveel midi poorten heeft een mens nodig... (of, kan je aan....)

Volgens de handleiding van de Emagic AMT-8 trakteren ze je op een etentje als je niet genoeg hebt met hun systeem

Allemaal wel handig, maar ik werk niet met een PC.
Daar komt bij dat je bij die grote rack-mount mergers een hele boel (midi) kabels krijgt die naar synths gaan die een paar meter verder op staan.
Ik denk toch dat ik maar voor een paar kleine THRU boxen ga, die ik op verschillende plaatsen (dichtbij) kan plaatsen!

bij mij zitten ze ook niet allemaal in rack, en hangen zo ook niet aan een pc
ze liggen omgekeerd achteraan de tafel met alle gear.. dus met poorten richting gear..

Mijn keuze is gevallen op de Kenton THRU-5 of de MIDI Solutions Quadra.
Zijn deze nog (nieuw) verkrijgbaar en waar!
Liefst bij een dealer in ons land en niet bij Thomann.

Back