Octaaf verschuiven

rinycub

Stamgast
Ik ben iets aan het bouwen waarvoor ik een "midi in" signaal in octaven moet transponeren.

drum.jpg

De Roland sp404 sampler heeft 12 samples per bank, die over meerdere octaven bediend kunnen worden. Maar ik stuur de 12 midi-signalen steeds vanuit 12 dezelfde externe pads aan. Dus als ik de octaven kan transponeren, dan kan ik meerdere banken gebruiken.

Het moet een hardwarematige oplossing zijn. Het "midi in" signaal mag niet met de "midi uit" gemerged worden.

Ik gebruik regelmatig Doepfer modulen, maar ik heb Doepfer gesproken en deze zien geen mogelijkheid.

Ook heb ik gedacht aan een Arduino oplossing, maar daar heb ik niet eerder mee gewerkt en een code voor mijn toepassing heb ik nog niet kunnen vinden.

Dagen heb ik op het web gezocht, maar kan niet echts iets vinden.
Er moet toch wel een of ander pedaal zijn, waar dit mee kan.

Is er iemand, die een oplossing weet?
Alvast bedankt.

denk toch dat arduino een hele goede oplossing zou zijn voor je..

Ik denk ook, dat een Arduino een mooie oplossing zou zijn. Dan kun je meerdere octaven via een trigger bedienen. Als er iemand is met ervaring op dit gebied, dan hoor ik dat graag.

Ik heb ervaring met de Arduino maar ik programmeer liever in C zonder het Arduino sausje. Als je het met een Arduino wil doen zou je deze kunnen aanschaffen:
https://iprototype.nl/products/arduino/shields/midi

In het zip bestandje staan de functies die je kan gebruiken voor het ontvangen en verzenden van midi.
De drukknoppen kan je eventueel vervangen door trigger inputs om omhoog of omlaag te transponeren. Zorg er wel voor dat het triggersignaal groot genoeg is en dat het tussen 0 en 5 volt blijft!
Kant en klare code voor je project is er niet maar met knippen, plakken en veel code lezen en daar van leren kom je een heel eind.

Laatst gewijzigd:
Midi-solutions hebben verschillende doosjes,
1 van de doosjes is bijzonder programmeerbaar, en heeft geloof ik zelfs aanstuur mogelijkheden.
je zou hun een mailtje kunnen doen..

Ik ben iets aan het bouwen waarvoor ik een "midi in" signaal in octaven moet transponeren.
...
De Roland sp404 sampler heeft 12 samples per bank, die over meerdere octaven bediend kunnen worden. Maar ik stuur de 12 midi-signalen steeds vanuit 12 dezelfde externe pads aan. Dus als ik de octaven kan transponeren, dan kan ik meerdere banken gebruiken.
N.m.i. ga je door transponeren niet direct meer klanken in gebruik hebben, maar wel diezelfde 12, op andere toonhoogten. Om van bank te veranderen (geen Belfius) dien je normaal een bankselect uit te sturen, dat is iets anders dan note-transposing. (Nou ja, ik ken die sp404 niet...)

Ik heb de Midi Solutions midi processor plus. Je kan de software die je nodig hebt om het kastje te programmeren downloaden van de site van Midi Solutions. Je zou die software kunnen installeren en checken of de midi processor plus doet wat je zoekt.

Ik heb er even naar gekeken, je kan mappen, een inkomende midi noot omzetten in een andere noot, b.v. dezelfde een octaaf hoger. En nog wel meer, o.a. filteren, triggeren,

Volgens mij hetzelfde wat Logic kan met transformers.

Ik heb ervaring met de Arduino maar ik programmeer liever in C zonder het Arduino sausje. Als je het met een Arduino wil doen zou je deze kunnen aanschaffen:

In het zip bestandje staan de functies die je kan gebruiken voor het ontvangen en verzenden van midi.
De drukknoppen kan je eventueel vervangen door trigger inputs om omhoog of omlaag te transponeren. Zorg er wel voor dat het triggersignaal groot genoeg is en dat het tussen 0 en 5 volt blijft!
Kant en klare code voor je project is er niet maar met knippen, plakken en veel code lezen en daar van leren kom je een heel eind.

Bedankt voor je reactie.
Ik ga me er eens goed mee bezig houden, want de Arduino's hebben toch wel veel mogelijkheden. De Arduino en midi-shield ga ik bestellen.
Als de setup klaar is, zal ik een fotoreportage van de bouw plaatsen.

N.m.i. ga je door transponeren niet direct meer klanken in gebruik hebben, maar wel diezelfde 12, op andere toonhoogten. Om van bank te veranderen (geen Belfius) dien je normaal een bankselect uit te sturen, dat is iets anders dan note-transposing. (Nou ja, ik ken die sp404 niet...)

De Sp 404 sampler heeft weinig midimogelijkheden. Bank select is niet mogelijk. Elke bank heeft 12 samples en wordt door één octaaf aangestuurd. De volgende bank door het opvolgende octaaf enz.

De bedoeling is door een bepaald pad in de setup aan te raken het midisignaal één octaaf verhoogd wordt en zodoende de volgende bank aangesproken wordt.

Ik heb de Midi Solutions midi processor plus. Je kan de software die je nodig hebt om het kastje te programmeren downloaden van de site van Midi Solutions. Je zou die software kunnen installeren en checken of de midi processor plus doet wat je zoekt.

Ik heb er even naar gekeken, je kan mappen, een inkomende midi noot omzetten in een andere noot, b.v. dezelfde een octaaf hoger. En nog wel meer, o.a. filteren, triggeren,

Volgens mij hetzelfde wat Logic kan met transformers.

Dit lijkt me de kant en klare oplossing. Hier ga ik toch ook even naar kijken.
Bedankt voor de tip.

Niet helamaal voor de hand liggend, maar kan wel exact wat je wilt: een Opcode Studio 5LX. De processor daarvan kan willekeurig schuiven (naast allerlei andere processing) en je kunt op het front panel tussen setups schakelen, dus je kunt er eentje in zetten die 1 octaaf schuift, eentje van 2, etc. Dus de setup up/down wordt dan feitelijk je bank up/down en je ziet op het display welke "bank" geselecteerd is. En je kunt ook met een pedaal schakelen (misschien handig gezien de setup).

Nadeel is dat je een Mac met OMS nodig hebt om hem (eenmalig) te programmeren. Aan de andere kant is het vermoedelijk de goedkoopste kant-en-klare hardware oplossing. De Opcode moet je voor 50 euro wel kunnen vinden, een Mac met OMS is veelal gratis afhalen. Goedkoper dan een Midipal, ruim goedkoper dan alles van midisolutions en waarschijnlijk goedkoper dan een Arduino met shield (zeker als je nog tijd of geld moet investeren in software).

De vorderingen octaaf transponeren.

De vorderingen octaaf transponeren.

Het gaat definitief de Arduino worden. Ik ben er al een heel eind mee.

Midi in en uit werken naar behoren. Nu moet ik nog een code proberen te verzinnen voor het transponeren van de octaven en de afzonderlijke stukken code aan elkaar knopen.

Het voordeel van de Arduino is, dat ik het geheel zo kan maken, zoals ik het in mijn setup nodig heb.

Hiermee bedoel ik, dat ik via de drumpads octaven kan verschuiven. Dit is lastig uit te leggen, maar wordt wel duidelijk als het geheel af is. Dan zal ik het totaal posten.

Er gaat trouwens wel weer een nieuwe wereld van mogelijkheden voor me open.

Goed nieuws

Goed nieuws

Na een weekje met een Arduino bordje bezig geweest te zijn en me in de programmeertaal verdiept te hebben, is het me gelukt mijn wens te verwezenlijken.

Ik kan nu het midi-in signaal d.m.v. een schakelaar (voetpedaal o.i.d.) 1 tot 6 octaven verschuiven.
Het verschuiven kan ook meegeprogrammeerd worden met de aanslag van een drumpad.

Het mooie is nu, dat ik nu met wat code-aanpassingen ook ook "round robin" toe kan gaan passen en dat geeft weer vele mogelijkheden.

Met zo'n Arduino gaat er weer een wereld open.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.

De setup die ik aan het bouwen ben, schiet al lekker op. Als deze klaar is, zal ik een fotoreportage met uitleg plaatsen. Het heeft weldegelijk met synthesizers te maken.

Back