DIY buizen eq

Soul C

gecalibreerde soul augurk
ik ben van plan om binnenkort deze parametrische buizen eq te gaan bouwen;

http://www.preservationsound.com/wp-content/uploads/2011/05/Variable_resonance_EQ_schem.jpg

komt van deze overigens zeer toffe site, als je van antieke studioapperatuur enzo houdt tenminste :

http://www.preservationsound.com/

het lijkt me een lekker simpel schema, zo te zien is er geen ingangs / uitgangstrafo nodig,
kan iemand dit bevestigen ?

ik zit alleen een beetje met die dual pot van 250K/500K, maar ik dacht een dual 500K pot te nemen met paralel over 1 van de 2 een weerstand van de juiste waarde, of krijg je dan een vreemd (onbruikbaar) verloop ?

dit word m'n eerste hoogspannings projektje, ik weet niet of jullie nog tips hebben waarmee rekening te houden etc..

:doei: bedankt soul c

Trafo's heb je soms nodig bij een mic input om de impedantie aan te passen en bij een eidversterker aan de uitgang voor hetzelfde doel, op lijnnivo zijn trafo's niet nodig.
Leuk project met leuk schema, sja tips, 1 hand in je zak als je wat gaat meten of afstellen, probeer het frame niet vast te pakken, als je met je andere hand uitschiet en de 300V raakt is dat niet lekker..., en geen dure halfopgstookte NOS buizen kopen, JJ is prima.

]zo zal hij het een stuk beter doen....
attachment.php

en de buis kan je vervangen door een ecc82

:mega:

Attachments

• Variable_resonance_EQ_schem.jpg
    Variable_resonance_EQ_schem.jpg
    48 KB · Bekeken: 80
Bedankt voor jullie reacties !
nou als je een schematje hebt voor een buffer, zou ik dat zeer waarderen hoor Jeroen :halleluja :koffie:

ik ga er overigens nog niet meteen mee aan de slag, moet eerst nog wat andere projecten afknutselen.
maar dit is wel iets waar ik best veel zin in heb, ben verzot op parametrische eq's,
en buizenspul heeft voor mij ook iets magisch plus dat het dik klinkt

mischien een domme vraag, maar als je 220V gelijk richt, kom je wel aardig in de buurt van de benodige 300V toch, maar ik neem aan dat dit afgevlakt moet worden.. wat zou een geschikte waarde elco hiervoor zijn?

dat schema met die compressor vraagt 150V, maar staat ook direct op de buis. wat bepaald welk voltage erop moet? want t scheelt toch de helft

dit heeft me er trouwens altijd van weerhouden om buizendingen te bouwen... maar wil t toch een keer proberen:
"Please be aware that most of these vacuum tube projects use potentially lethal voltages that can kill you so do not attempt them if you are not familiar with high voltage safety!"

en de voor de hand liggende vraag :+)
gaat dit ook werken met een lage voedingspanning , tot 24 volt ?

en JB bedankt voor het aan passen van het schema, vooral de stereo-pot.

mis ik nog een pot voor cut/ boost treble en bass ?

Laatst gewijzigd:
attachment.php

en natuurlijk nooit zonder trafo de hoogspanning genereren.

ik heb eventueel nog wat trafo´s te koop. ( 6,3V en iets van 220 Volt)
met genoeg stroom om een viervoudeige versie te bouwen.
pm maar bij interesse.

voedingsschema volgt nog.

Attachments

• low z tube buffer.png
    low z tube buffer.png
    1,5 KB · Bekeken: 72
en de voor de hand liggende vraag :+)
gaat dit ook werken met een lage voedingspanning , tot 24 volt ?

en JB bedankt voor het aan passen van het schema, vooral de stereo-pot.

mis ik nog een pot voor cut/ boost treble en bass ?

hij zal het wel doen op 24 volt, de zogenaamde starving anode toepassing, maar het is een beetje welke toepassing je ervoor in gedachten hebt.
voor echt audio moet de schakeling toch wel iets tussen de 180 en 300 Volt krijgen.
maar als je hem voor een distortion wilt gebruiken, dan zal 24 volt zeker niet misstaan....
wat hier als Q potmeter aangeduid wordt is in werkelijkheid de boost potmeter.

( dit is een boost eq )

attachment.php

en natuurlijk nooit zonder trafo de hoogspanning genereren.

ik heb eventueel nog wat trafo´s te koop. ( 6,3V en iets van 220 Volt)
met genoeg stroom om een viervoudeige versie te bouwen.
pm maar bij interesse.

voedingsschema volgt nog.

is dit het buffer schema?

en bedoel je met trafo om de hoogspanning te genereren een 1:1 trafo ?
zoiets als een in een scheer stopcontact ?

dank voor al je info !
(ik kan even de zoensmiley niet vinden , dan maar een :koffie: )

een scheerapparaat trafo zal voor de hoogspanning wel werken , denk ik.
maar dan moet je natuurlijk ook nog de gloeispannig ergens vandaan halen (6,3 volt)...

Back