Ervaringen Quantix-8

renepela

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar een diy project voor een wavetable oscillator. Helemaal leuk zou zijn als hij ook nog samples kon afspelen.
Ik denk zoiets gevonden te hebben op de website van Marc Bareille.
Hij biedt daar de Quantix-8 aan die deze features heeft en meer.
Ik heb op youtube gekeken of ik voorbeelden kon vinden, maar daar werd ik niet echt wijzer. Een demo met wat gekraak en gepiep en dat trekt me vooralsnog niet over de streep. Ook lijkt het apparaat me wat complex in het gebruik, maar wellicht vergis ik me daar in.
Ik wil graag weten of iemand het ding gebouwd heeft en wat de ervaringen zijn.
Ben ook heel benieuwd naar de klank als wavetable oscillator. Als sample player zijn er wel voorbeeldjes te vinden.
Het ding is ook als quantizer te gebruiken, maar hoe dat werkt snap ik niet zo goed.

Ik heb hem ooit gebouwd (en ook alweer verkocht).
Het feit dat je altijd een computer nodig hebt om er iets aan in te stellen stond me uiteindelijk niet aan.

De klank als wavetable player is natuurlijk 100% afhankelijk van wat voor waves je erin stopt, dus daar kan ik weinig over zeggen.

De quantizer fungeert zoals stand-alone quantizers dat doen. De output is een ge-quantizde versie van de input. Je kunt echter kiezen welke scale hij daarvoor gebruikt en volgens mij zelfs eigen scales inladen.

Ik vond het op zich een mooi ding, alleen de beperking zat 'm gek genoeg in zijn veelzijdigheid. Hij kan veel, maar niet tegelijkertijd, waardoor je hem uiteindelijk toch teveel voor één ding gaat gebruiken, vooral omdat de computer er weer bij moet komen om er wat anders mee te doen.

Bedankt voor de info!

Heb ik zelfs om te schakelen tussen de verschillen modi een computer nodig? M.a.w. stel dat ik hem als wavetable oscillator gebruik en ik wil gebruik maken van de quantizer functie, moet ik dan met de computer die modus selecteren? Dat lijkt me echt heel erg onhandig namelijk. Dat ik een computer nodig heb om samples en wavetables in te laden kan ik me voorstellen.

Ken je wellicht een alternatief waarbij die nadelen minder aanwezig zijn? Het gaat mij hoofdzakelijk om de wavetable functie en eventueel die sample player. Zou helemaal mooi zijn als hij 16 bits 44.1 kHz aankon. Dat lijkt me handig om een drum kit in te zetten.

Heb ik zelfs om te schakelen tussen de verschillen modi een computer nodig?

Soms wel en soms niet.

Tussen quantizer en wavetable in principe niet. Hij wordt quantizer doordat je een getrapte golfvorm in het geheugen zet en geen audio op de input zet maar CV. Er is geen verschil in werking tussen die twee. Dus in principe kun je beide gebruiken door een paar van de 2048 wave geheugens te vullen met quantize tabellen en de rest met waves.

Maar de sample optie is wel een hele andere die alleen vanuit de computer omgeschakeld moet worden.

Ik heb zelf nog nooit een 16-bit modular wavetable/sampler gezien. Alles wat ik ken is 8-bit. Maar wie weet zijn ze er wel.

TabulaRasa?
Eitje om te bouwen, voorzien van SD card reader voor de waves, leuk ding hoor.

Die tabularasa had ik gezien, maar is volgens mij enkel en alleen een sample player en geen wavetable.
Ik zoek ook iets wat makkelijk in mijn setup past, dus in motm 5U formaat.
Ik heb van de tabularasa nog geen 5U versie gezien.
Ik vraag me ook af hoe snel hij is. Als ik hem trigger via gate of midi, hoor ik dan meteen een sample? Ik heb namelijk niks aan dat ding als er een vertraging in zit.

Edit: zie dat ik me vergis. Is wel degelijk een wavetable oscillator. Jammer alleen dat ik er geen foto van kan vinden achter een 5U paneel.

Volgens mij is het een wavetable osc en geen sample player (dat zou NOG gaver zijn).
5u builds heb ik nog niet gezien idd. Het is natuurlijk een koud kunstje om ipv pc mount pots de pots offboard te monteren, dus dat lijkt me toepassing niet in de weg staan.

Hij is redelijk v/oct zuiver (volgens mij gebruikt ie de analoge inputs van de arduino, dus dat is 12bit?

Vertraging heeft ie niet, je hep meteen geluid.

Te gek ding, je kunt de paren waves met cv sturen, en dan met cv blenden tussen de ene en de andere.
Leuke waves uitzoeken op de pc is wel wat bewerkelijk, moet ik nog steeds eens een keer goed induiken, en het kaartje helemaal vol zetten, heb hem nu driekwart vol.

Ik had m'n vorige post al aangepast en zie dat het inderdaad een wavetable oscillator is. Heb jij ergens een plaatje of filmpje van dat ding. Ik zie nergens een frontpanel (formaat maakt even niet uit), maar misschien zoek ik niet goed.

Edit: Inderdaad niet goed gezocht. Op youtube staan wat filmpjes. Gaaf ding. Is me niet helemaal duidelijk wat de knoppen doen, maar klinkt in ieder geval best lekker. Demo's zijn overtuigender dan van de quantix-8 die in ieder geval op papier veel meer zou moeten kunnen.

Laatst gewijzigd:
De standaard potmeters zijn
Wave select (met twee tegelijk)
Blend (tussen de twee waves)
Tune (net als op een VCO)

Daarnaast zet iedereen er eigenlijk pots op voor de cv in van wave en blend.
Verder v/oct in, en output.

Nu ik er zo over nadenk, d'r moeten toch wel wat wigglers zijn die hem in 5u hebben gebouwd sduck of zo.

FM inputs afgezien van v/oct zitten er niet op, maar die zou je er zelf natuurlijk ook wel bij kunnen klussen.

Ik twijfel tussen die tabularasa en de quantix. Hoofdzaak is de wavetable. Ik kan bij de Quantix niet zo snel vinden of het ook 8-bit wavetables zijn. CV op de quantix is geloof ik wel 12 bit en dat is wel wat beter dus.

De resolutie van de CV's is volgens mij wel 12 bit. Dacht ik ergens gelezen te hebben, maar kan het zo snel niet terug vinden.
Ik denk dat ik voor de tabularasa ga. Die doet gewoon wat ik wil (wavetables) en is lekker simpel te bouwen.
De quantix is mij te onhandig in het gebruik. Ik heb liever losse quantizers (heb ik overigens al). Het enige wat ik dan wel leuk vond was die sample player, maar misschien is daar ook nog wel een losse module voor te vinden.

Laatst gewijzigd:
Iemand hier nog ervaringen mee?? ben hem ook aan het overwegen. en nu aan het onderzoeken of het wat is.

Ik heb besloten niet voor die quantix 8 te gaan vanwege de door etaoin aangegeven nadelen. Die tabularasa is wat mij betreft goed genoeg, echter is zo'n ding aanschaffen een heel ander verhaal. Er is ooit een batch gemaakt, maar of er nu weer een batch komt is maar de vraag. Ik heb mezelf op een lijst gezet en ben benieuwd of ik er ooit nog wat van hoor. Dus wat verkrijgbaarheid betreft is een quantix 8 misschien weer een betere optie.

ok ik vind dat geen nadeel omdat ik toch geen sampler wil. het voordeel van dit apparaat is natuurlijk dat je je eigen wavetables kan laden. voor mij dan

Mocht je 'm gaan bouwen, ik heb volgens mij nog de DAC, ADC en de SRAM liggen. Misschien ook nog wel een voltage reference. Dat zijn de enige componenten die iets minder gangbaar zijn. Ik heb dat toen allemaal dubbel besteld toen ik de mijne gebouwd heb.

Back