Drums/ kick (feedback gevraagd)

Wat is dat tegenwoordig waar iedereen het over heeft?
Je maakt toch zelf muziek, maw de muzikant bepaalt de stroming, niet een ander....

Brz, Ik denk dat voor een hoop de trend is veschoven van leiden naar volgen. Helemaal in de huidige progressive/electrohouse. Waz, als je een stempel zou toekennen aan jullie muziek, wat is dan volgens jou hetgene wat je tracks onderscheidt v/d competitie?

@ Raphie, bij ons ? ik werk met mn broertje samen :) wij voorzien elkaar dus van feedback en proberen de top te volgen en stukje artistieke vrijheid in te bouwen. Dat samen moet een leuke mengelmoes geven zegmaar of bedoel je dat niet ?

Het gaat hier denk ik om die artistieke vrijheid, als jij de kick mooi vind gebruik je hem. Pech voor de rest.....
Wat ik me wel afvraag is waarom gebruik je twee keer dezelfde kick, process je hem dan anders of is het een op een dezelfde?

Sommige mensen zijn enthousiast wanneer hun muziek gedraaid wordt door mensen van buiten hun vriendenkring. Persoonlijk zou ik ze voor gek verklaren (wanneer ze iets draaien van mijn hand bedoel ik dan he)

Wilde iets gelijkssoortig als BRZ zeggen dus bij deze dan maar hehe.

Eerst inhoudelijk, vind de kick ook wat te droog (voor de muziekstijl).

Daarnaast het idee dat dingen bij mastering wel opgelost kunnen worden. Lijkt mij niet helemaal de juiste volgorde en bovendien krijg ik daardoor het idee dat TS een beetje formulematig bezig is.
Op zich niets mis mee als je idd je plaatjes gedraaid wilt laten worden, maar op lange termein onderscheid je daardoor ook weer niet van de 'massa'.

In plaats van een exacte kopie van iets te maken zou ik gewoon meer mijn eigen ding doen (met een bepaald doel voor ogen wat kan natuurlijk).

Het gaat hier denk ik om die artistieke vrijheid, als jij de kick mooi vind gebruik je hem. Pech voor de rest.....

Klopt..

Dit is gewoon het verschil tussen:
1. als artiest muziek maken en je hart volgen..
2. commercieel denken: waarmee kan ik scoren?

[edit] Sorry, ik wilde deze post deleten.. is natuurlijk wel bekend allemaal :-)

Laatst gewijzigd:
maw de muzikant bepaalt de stroming, niet een ander
mijn zienswijze: publiek bepaald en niet de muzikant. Binnen dat spectrum heb je een (klein) stukje "artistieke vrijheid" waar je je ding kan doen. Ga je teveel je ding doen, te abstract, kunnen heel veel mensen t niet meer volgen. Dan krijg je de volgende discussie voor wie maak je muziek voor "jezelf" of voor een ander, tja.....

Dat formule matige is een grappig begrip, alsof je 1+1 doet en een gegarandeerde iets hebt, ghelaas pindakaas was dat maar zo......formulematig als in de zin van proces/ project-matig zeer zeker.

Zelfde met dat "onderscheidende" wtf ga je opeens nieuwe muziek uitvinden ofzo ? get real alles is al een x gedaan. Je onderscheid je door je tutch.....iets klinkt altijd zoals...een heel typisch iets, iets wat het maakt dat het van jou hand komt.

In plaats van een exacte kopie van iets te maken zou ik gewoon meer mijn eigen ding doen
exacte kopie is onmogelijk. Je maakt muziek en gebruikt technieken van nu......je bent en hebt een eigen identiteit oftewel mens.....alleen daarom is een exacte kopie van iets maken onmogelijk. Een Prodigy is Prodigy omdat het van hun is, niet van jou niet van mij....wij kunnen dat onmogelijk exact kopiëren.

Klopt..

Dit is gewoon het verschil tussen:
1. als artiest muziek maken en je hart volgen..

of

2. commercieel denken: waarmee kan ik makkelijk scoren?

In categorie 1 zitten de artiesten met eigen stijl, waaronder trendsetters..
In categorie 2 zitten artiesten die meeliften op een populaire sound
Dikke bs wat je daar schrijft.

Elke artiest of je nu abstracte of populaire muziek maakt, denkt en wil commercieel denken, hoe graag men het ontkent, men wil immers dat je muziek door zo veel mogelijk mensen gedragen/ gevolgd/ leuk/ aantrekkelijk wordt bevonden.

Een artiest die populaire muziek maakt volgt net zo veel zijn hart als iemand die dat niet doet.

Makkelijk scoren bestaat niet. Een eigenstijl heb je ook binnen populaire muziek. Meeliften kan ook niet, 1 ieder heeft immers zijn (eigen) stempel.

Als eea zo makkelijk is als voorgesteld, dan hebben wij de perfecte samenwerking, geef mij maar de formule ik schiet alles voor, 90% voor jou 10% voor mij, kom maar op.

Wat ik me wel afvraag is waarom gebruik je twee keer dezelfde kick, process je hem dan anders of is het een op een dezelfde?

Luiheid ? vergt nogal wat tijd om een goeie kick te maken. Verder zag ik laatst dat er veel artiesten zijn die aan hergebruik van hun spul doen....vrij "normaal". Denk dat het te maken heeft met de snelheid waar je een track wilt afmaken, ga je er 1 dag voor uittrekken of 3 maanden ?

Waz, als je een stempel zou toekennen aan jullie muziek, wat is dan volgens jou hetgene wat je tracks onderscheidt v/d competitie?
Dat bepaal jij niet ik. Ik maak en zorg ervoor dat het aan een aantal voorwaarden voldoet ;)

Komen wij gelijk weer on topic.....kick voldeed volgens mn broertje niet aan de huidige standaard :D

Laatst gewijzigd:
mijn zienswijze: publiek bepaald en niet de muzikant. Binnen dat spectrum heb je een (klein) stukje "artistieke" waar je je ding kan doen. Ga je teveel je ding doen, te abstract, kunnen heel veel mensen t niet meer volgen. Dan krijg je de volgende discussie voor wie maak je muziek voor "jezelf" of voor een ander, tja.....

Tuurlijk bepaalt het publiek het niet, wie zit er nou in de studio en wie heeft de visie?
Waarom zal " je ding doen", perse abstract hoeven te zijn? Ik ga de studio in om dikke diepe tracks te maken waar je keihard op gaat en dan zonder het idee dat het moet klinken als iets anders wat op dit moment door "het publiek" gevraagd wordt.
Hoe moet je dat zien dan, dat het publiek bepaalt, krijg je verzoek mail?
Los daarvan ben je zelf uiteraard ook deel van "het publiek" en ook degene die bepaalt hoe het gaat klinken, lijkt me dat je er dan ook bent.

hihi..merk dat ik een andere houding heb, anders denk wat dat betreft (dienst verlenend)..Imo gaat niet om wie in de studio zit brz.....je zit in de studio omdat je de klant wilt bedienen met je eindproduct en of dat nu frietjes, een computer of muziek is, is irrelevant, klant is koning, klant bepaald wat goed of aantrekkelijk is, t is niet voor niets entertainment industrie. Je wilt mensen happy maken met je product.

Hoe moet je dat zien dan, dat het publiek bepaalt, krijg je verzoek mail?
oa je tracks monitoren

stel je voor je maakt 2 verschillende tracks 1 is diep, de ander populair. Afhankelijk wat in waarde stijgt ga je in verder (lijkt mij). De ander stoot je dan af. Zie het maar als een bedrijf...die zieke onderdelen heeft, niet rendabel zijn, zegmaar.

Tja, als je er zo in wilt staan........ik vind dat een ongezonde insteek.
Maar als jij/jullie het zo zien snap ik niet wat je probleem is met de kick, de klant vraagt dus eruit ermee.
Verder geen visie, gewoon maken wat er al is maar dan net wat anders...als het maar opgenomen wordt.

in Nederland mag je alles vinden....je weet wat ze zeggen wat je vindt mag je houden :P

Niks mis mee met dienstverlenend bezig willen zijn, mensen happy proberen te maken en ondertussen zelf, lol hebben....kern van het bestaan is imo lol hebben en mensen happy maken....ultra egoïstisch :)

gewoon maken wat er al is maar dan net wat anders
precies dat is muziek maken niet meer en niet minder of je nu populaire muziek maakt of totaal je eigen ding doet.

Je bent als mens niet vrij van.....het systeem/ programma's..... of hoe je het ook wilt noemen.

Volgens Aristoteles iets met onbeschreven blad.

Denken iets exclusiefs te hebben of te doen is jezelf voor de gek houden.

Iedereen zijn ding natuurlijk en zal me verder ook worst wezen. Maar muziek is natuurlijk wel meer dan een product, Ik zie het als kunst en doel van kunst is emotie overdragen/teweegbrengen. Met formulematig bedoel ik overigens het puur scoren op basis van de grootste gemene deler onder je doelgroep, niet zozeer kwa productietechniek al zitten daar natuurlijk ook formulematige dingen in.

Verder vind ik met een commerciele insteek muziek maken geen probleem, ik luister die dingen toch niet :) Maar vind toch wel een basisvoorwaarde dat je achter je eigen dingen staat en in eerste instantie gaat voor de artistieke voldoening.

En dat allllleees al een keer gedaan is? bullshit, waarom hoor ik dan dag in dag uit super dikke techno tracks, die tja, als je pur sang bekijkt allemaal hetzelfde zijn, maar toch vooruitstrevend / vernieuwend klinken?

hihi..merk dat ik een andere houding heb, anders denk wat dat betreft (dienst verlenend)..Imo gaat niet om wie in de studio zit brz.....je zit in de studio omdat je de klant wilt bedienen met je eindproduct en of dat nu frietjes, een computer of muziek is, is irrelevant, klant is koning, klant bepaald wat goed of aantrekkelijk is, t is niet voor niets entertainment industrie. Je wilt mensen happy maken met je product.

oa je tracks monitoren

stel je voor je maakt 2 verschillende tracks 1 is diep, de ander populair. Afhankelijk wat in waarde stijgt ga je in verder (lijkt mij). De ander stoot je dan af. Zie het maar als een bedrijf...die zieke onderdelen heeft, niet rendabel zijn, zegmaar.

Je hebt een dj karakter. niet een muzikanten karakter.

hmm nuance verschil, wat dan ?

puur scoren op basis van de grootste gemene deler onder je doelgroep
hu die snap ik niet, je maakt muziek van nu en niet van 10 jaar geleden ofzo, toch.... ?

Maar vind toch wel een basisvoorwaarde dat je achter je eigen dingen staat en in eerste instantie gaat voor de artistieke voldoening.
je maakt wat je hart je op dat moment ingeeft....je staat dus altijd achter wat je maakt anders onmogelijk om te maken, komt het er niet uit ;)

En dat allllleees al een keer gedaan is?
jazeker....alleen wordt t je op een ander blaadje gepresenteerd als zijnde kijk eens wat nieuw> wat vet, boehoe....kern van mijn idee komt van zie filmpje.

waarom hoor ik dan dag in dag uit super dikke techno tracks, die tja, als je pur sang bekijkt allemaal hetzelfde zijn, maar toch vooruitstrevend / vernieuwend klinken?
je maakt mij nieuwsgierig, voorbeeld/ linkje oid ?

Je hebt een dj karakter. niet een muzikanten karakter.
als gij t zegt.

hu die snap ik niet, je maakt muziek van nu en niet van 10 jaar geleden ofzo, toch.... ?

Heeft niets met muziek van vroeger te maken. Met grootst gemene deler bedoel ik dus dat je bij wijze van spreke eerder een bepaalde keuze maakt op basis van wat de meerderheid van je beoogd publiek wilt ipv wat je zelf wilt. En hoe groter die groep, hoe meer concessies je moet doen t.o.v. je artistieke voldoening. Big Mac vs letsay Escargots.

Daarnaast vind ik ook dat je als producer naast alleen plat vermaak ook wel wat aan verdieping kan/mag doen. Again, als je mensen alleen maar Big Macs geeft dan ontwikkelen ze hun smaakpupillen niet en 'leren' ze dus verfijnd eten niet lekker te vinden.

je maakt wat je hart je op dat moment ingeeft....je staat dus altijd achter wat je maakt anders onmogelijk om te maken, komt het er niet uit ;)

Ok, dus er is nog wel sprake van wat artistiekerigs. .mooi :) Maar dat ik kon ik niet opmaken op basis van wat je hier schreef. Het kwam op mij meer over, nah, die kick vind ik wel cool, maar laat ik maar wat anders doen omdat andere mensen dat willen.

jazeker....alleen wordt t je op een ander blaadje gepresenteerd als zijnde kijk eens wat nieuw> wat vet, boehoe....kern van mijn idee komt van zie filmpje.
je maakt mij nieuwsgierig, voorbeeld/ linkje oid ?

Tja, als je breedst mogelijke definitie hanteert dan is natuurlijk geen enkele muziek vernieuwend, en alles met een x0x dan helemaal al niet. Maar door de combinatie geluiden / compositie kun je natuurlijk wel iets laten KLINKEN of het vernieuwend is. Althans, dat is wel de basis van techno of andere electronische muziek wat mij betreft.

Voorbeeld geven is lastig, want heb zo'n gevoel dat onze smaken niet helemaal matchen, maar alles wat door the29nov films op youtube wordt gezet vind IK kwaliteits techno:

http://www.youtube.com/user/the29novTHEATER?feature=watch

mijn zienswijze: publiek bepaald en niet de muzikant. Binnen dat spectrum heb je een (klein) stukje "artistieke vrijheid" waar je je ding kan doen. Ga je teveel je ding doen, te abstract, kunnen heel veel mensen t niet meer volgen. Dan krijg je de volgende discussie voor wie maak je muziek voor "jezelf" of voor een ander, tja.....

Niks mis mee met dienstverlenend bezig willen zijn, mensen happy proberen te maken en ondertussen zelf, lol hebben....kern van het bestaan is imo lol hebben en mensen happy maken....ultra egoïstisch :)

Hier zit oa. een nuance verschil in, eerste punt sla je wat mij betreft de plank mis. Tweede punt zit wat in, maar dan nog hangt het af waar de drijfveer zit.

Verder valt het mij op dat je wel erg gefocussed bent op wat een ander ervan vind, maar de comments die je hier krijgt wegwimpelt als bs.
De laatste twee posts van Nomore vatten het wel goed samen......

Wimpel niks weg brz....ieder zn mening zegmaar. Mijn of onze insteek is anders, wij gaan uit van wat lekker in de smaak valt ipv....ik vind dit vet (zit er wel in hoor)....ik ben de artiest/ producer dus ik bepaal, take it or leave it, das een vrij groot risico nemen.

Ik draai de bal om.....stel publiek centraal....zij bepalen, die moeten hun centen ervoor uit willen trekken, supporten, draaien, what ever.

Drijfveer is vrij simpel wat 1 ieder wil erkenning.

ipv wat je zelf wilt.
als je iets niet wilt kan je het niet, komt het er niet uit! Dus ongeacht wat voor muziek je maakt het is jou wil.

En hoe groter die groep, hoe meer concessies je moet doen t.o.v. je artistieke voldoening.
ben ik het niet mee eens, binnen een commerciële track kan je voldoende artistieke voldoening halen. Sterker gesteld ik vind het heel erg moeilijk om "normale" muziek te maken, weetje hoe voldaan ik ben als t af is en nog klopt sjee

Het kwam op mij meer over, nah, die kick vind ik wel cool, maar laat ik maar wat anders doen omdat andere mensen dat willen.
ja heb feedback gehad dat die kick niet meer kon idd. anno 2013

Smaken verschillen niet hoor heb een vrij brede smaak wat je hebt gepost is vet (maar vernieuwend? ik vind van niet), vind onderstaande dingen ook vet (dat soort dingen doe ik ook, komt binnenkort een album aan, maar ja niet iedereen kan dat volgen helaas :o:):

Maar dit vind ik ook vet, wat is het verschil? :P 1 van de betere producers vind ik:

Dank voor jullie actieve bijdrage zijn zeker coole dingen om over na te denken :okdan:

Laatst gewijzigd:
Commercieel of niet, produceren waar je hart ligt. als dat commercieel mooi meegenomen in de verkoopcijfers. Net als bij een baan buiten produceren, iets dagelijks doen waarbij je niet achter staat gaat vroeger of later contraproductief werken.

Dat je door fases heen gaat en het grote publiek opzoekt is waar denk ik velen hier doorheen zijn gegaan en vele weer van terug zijn gekomen.

als je iets niet wilt kan je het niet, komt het er niet uit! Dus ongeacht wat voor muziek je maakt het is jou wil.

ben ik het niet mee eens, binnen een commerciële track kan je voldoende artistieke voldoening halen. Sterker gesteld ik vind het heel erg moeilijk om "normale" muziek te maken, weetje hoe voldaan ik ben als t af is en nog klopt sjee

Als eerste punt, tuurlijk kun je iets maken waar je hart niet ligt. Vertel dat maar aan de talloze studiosessie-muzikanten die zo hun brood verdien(d)en. En voor producers geldt dan hetzelfde, zo. gabber populair, doen we dat, trance, kunnen we ook, hardstyle, ach doen we ook.

En zo moeilijk is dat ook niet, zat samplecd'tjes. Even loopjes inladen, klaar is kees. En eergelijk gezegd kwam jij ook zo op mij over, maargoed, je hebt jezelf genuanceerd dus ik geef je nog even het voordeel van de twijfel (for whats it worth hehe).

Tweede punt, de paar commerciele klusjes die ik heb gedaan (muziek voor modeshows, internetfilmpjes) ging eigenlijk ook veeeeel makkelijker dan voor mezelf muziek maken. Echt een verademing en ik denk dat als je 'in opdracht' muziek maakt dat komt omdat je zelf niet 100% de beslissing hoeft te nemen of iets af is, of klopt. Daar krijg je feedback over.

Maar als je dan wel zelf de creatieve ruimte gaat zoeken dan sta je er 'alleen' voor (ik bedoel je kunt het wel laten horen, maar het is toch wel 100% jouw ding). Zelf die keuze moeten maken is veeel lastiger, maar tegelijktijd is dat juist het artistieke proces, en dat geeft dan ook als het goed is weer de voldoening (en vaak frustratie :))

Overigens wilde ik Afrojack ook al eerder in dit draadje aanhalen, juist omdat ik denk dat zijn muziek nou wel het voorbeeld is van iets waarvan hij gewoon het zelf tof vind. En schijt heeft aan wat het publiek denkt (althans in het begin zeker). Hij vond het wel belangrijker dat DJ's het tof vonden zodat het gedraaid werd. Dus da's dan zo'n geval van een sprookje waar 100% alles klopt, maar al die copycats die je dan weer kriijgt tja, de muziek kan dezelfde elementen bevatten tot 99% nageproduceerd, maar toch mist er dan iets, en da's dan de passie volgens mij.

Back