stereo out mix level verschil L/R

Devon-Miles

Ouwe rot
ik heb nogal een eigenaardige vraag, of ik weet niet wat ik goed of fout doe.

ik heb stereo out van ableton door mijn tafel, linker en rechter kanaal van de tafel staan gepanned L en R voor het stereo beeld (moet dat of is dat beter voor de mix of niet)
nou heb ik op de tafel een spl kultube zitten en daarvoor een focusrite mixmaster maar die is nu losgekoppeld. nou heb ik vaak het idee dat hierdoor de stereo mix L/R wat verschuift ofzo als ik naar mijn metering kijk en dat ik zo mijn rechter fader wat omhoog moet zetten om een gelevelede stereo mix te krijgen. mijn kabels zijn goed aangesloten verder heb ik het idee.. vind het een merkwaardig en mindtwisting iets..ik weet niet of ik iets goed of fout doe, ik gebruik verder wel mijn oren maar toch.

er zitten altijd verschillen tussen links en rechts. Je hebt al een afwijking tot 20% in je fader. Bij mackie tafels zal dit misschien 5% zijn, zelfde geld ook voor potmeters, de meters zelf en de kabels(Zijn ze even lang?).

kijk dat is waardevolle informatie, ik merk vaak dat ik de faders verschillend moet zetten om de mix geleveled stereo te krijgen. ik werk analoog en digitaal, ik merk dat ik nu tot detail dingen kom die mijn hoofd soms doen tollen.. moet ik dan mijn analoge tafel wegdoen en gewoon een 16 in en out geluidskaart kopen en dan zo mixen of hoe hoort het.. ik zie dan soms een file en dan zie ik L en R gewoon een verschil hebben. Kabels zijn even lang verder. Eq op beide kanalen identiek ook. Ik heb ook het idee dat een master compressor of eq iets met je stereomix kan doen. die spl beukt als een malle en je krijgt er een zeer dik geluid door maar hij pers de stereo mix wel samen dus je lucht gaat er ook wat uit, op de mixmaster zit een spacial enhancer, wellicht een idee om die eraan te koppelen.

Ik ben voral geinteresseerd in de geluidstechniek achter dit hele verhaal. Als je in the box met vst's werkt heb je zulke dingen gewoon niet en klinkt alles poep clean etc.

zo doe ik het momenteel ook. Alhoewel ik het liever op een tafel zou doen. Je moet eigenlijk leren luisteren wat je doet en niet naar meters kijken. Iets dat ik ook nog moet leren. Meters geven een eenvoudige indicatie van hoeveel signaal er aanwezig is, dus niet van een nauwkeurige waarde. Het echte verschil is misschien maar 0,2dB waardoor net het ledje gaat branden van -3dB en bij de ander nog die van -6dB brandt.

ik maak muziek in ableton waarbij al mijn geluid uit mijn analoge meuk komt en als audio wordt opgenomen. het kan zijn dat ik hier en daar voor hip hop beats gewoon in ableton zelf samplekits gebruik. vervolgens gaat mijn stereo out door mijn nu soundtraccs topaz en weer naar mijn xone 4d waar mijn genelecs aanhangen. ik kan zo ook een A/B vergelijking doen met het geluid uit ableton en het geluid door de tafel en compressor etc.

Wanneer ontstaat het verschil in LR? WAT deed je toen het ontstond? raadsels.. raadsels..

het verschil ontstaat als ik mijn stereo out van ableton door mijn tafel en outboard gear heen haal, vaak moet ik dan mijn linker of rechter kanaal van mijn tafel waar alle eq, gain etc level hetzelfde is aanpassen op metering (links en rechts zitten op mono kanalen want heb geen stereo kanalen / links is helemaal gepanned naar links, rechts naar rechts) dat signaal door de tafel en outboard neem ik dan weer op in ableton via een andere input van mijn geluidskaart.

het verschil ontstaat als ik mijn stereo out van ableton door mijn tafel en outboard gear heen haal, vaak moet ik dan mijn linker of rechter kanaal van mijn tafel waar alle eq, gain etc level hetzelfde is aanpassen op metering (links en rechts zitten op mono kanalen want heb geen stereo kanalen / links is helemaal gepanned naar links, rechts naar rechts) dat signaal door de tafel en outboard neem ik dan weer op in ableton via een andere input van mijn geluidskaart.

Ik ben niet anders gewend dat er altijd iets verschil zit in de LRs op de tafel.. Is vrij normaal denk ik. Ik regel het weg met de indv gains van de kanalen.

Je gebruikt best een mono sample (bassdrum. Bv. ) die je via Ableton even hard l/r. Uitstuurt om al je analoge gains af te gaan regelen. een stereo signaal kan links en rechts compleet anderelevels hebben , anders zou het gewoon mono zijn! op een stereo signaal kun je dus geen gains gaan afregelen.

Grotere mengtafels beschikken over een sinus generator die voor zo'n dingen ook handig kan zijn ( gains afregelen van. Bv. 2 mono compressors die je stereo wil gaan gebruiken)

ik merk dat het bij mijn topaz wat anders is dan bij mijn mackie 32.8, zal per merk dan ook wel verschillen maar ik neem nu dus aan dat dat normaal is en dat je op gehoor en via metering dat in de gaten moet houden? ik merk ook dat ik me met 1 been in het mastering gebeuren begeef waar dat soort dingen qua verschillen altijd normaal zijn denk ik en waar ze zich chirurgisch buigen over links en rechts en stereobeelden. Maar ik ben gewoon gewend om door mijn tafel op te nemen, sowieso mijn instrumenten maar in dat proces ben ik niet bezig met links of rechts, het is meer als de track af is of als ik een 16 bars beat door mijn tafel wil resamplen door de outboard.

Je gebruikt best een mono sample (bassdrum. Bv. ) die je via Ableton even hard l/r. Uitstuurt om al je analoge gains af te gaan regelen. een stereo signaal kan links en rechts compleet anderelevels hebben , anders zou het gewoon mono zijn! op een stereo signaal kun je dus geen gains gaan afregelen.

Grotere mengtafels beschikken over een sinus generator die voor zo'n dingen ook handig kan zijn ( gains afregelen van. Bv. 2 mono compressors die je stereo wil gaan gebruiken)

kijk, dus via een mono signaal bassdrum idd zou ik kunnen kijken wat de stereo 'afwijking' zou kunnen zijn voor links en rechts als ik dat door de tafel weer zou opnemen? het feit dat ik links en rechts helemaal max pan is toch een goed gegeven, krijg je anders een mono mix? ik experimenteer er weleens mee dat ik een soort compromis mix maak van open naar wat directer. L R 45 graden gepanned

De main insert kan ook het probleen zijn , bij een defect kan deze als een soort gate gaan werken
en een kanaal dichtdrukken , verder kun je solo gebruiken
of fader level ( PFL ) om te controleren waar het geluidsvolume verschil zit :)

Een basdrum is niet per definitie mono.
Je dient eerst gewoon van kanaal naar main out van DAW te gaan, zónder hardware loop om te checken wat je signaal écht doet, pas daarna je mixer als external hierop aansluiten en kijken of je mixer op unity andere zaken doet als je main out van je daw, eerst dat afregelen en dan daarna pas met inserts e.d. Gaan kloten

het lijkt me sterk dat de main insert een probleem geeft want dat was bij mijn mackie hetzelfde en zowel bij de spl kultube los als bij de mixmaster ook los op de insert heb ik het issue, mijn spl is ook fonkelnieuw, kabels allemaal ok ook dus dat is het probleem niet. zouden goede dure insert kabels nog een verschil kunnen maken? ik weet in elk geval dat bij analoog zoveel factoren kunnen meespelen, ik probeer alleen wat inzicht te krijgen op hetgeen ik constateer met het weer opnemen van mijn ableton stereo out door externe outboard gear en tafel.

Je moet de pans idd volledig l/ r zetten , anders maak je het stereobeeld smaller (je verschuift je luidsprekers a h w dan eigenlijk naar het midden ) . Heeft ableton geen sinusgenerator? Dan kan je echt vrij precies alles afregelen!

Een basdrum is niet per definitie mono.
Je dient eerst gewoon van kanaal naar main out van DAW te gaan, zónder hardware loop om te checken wat je signaal écht doet, pas daarna je mixer als external hierop aansluiten en kijken of je mixer op unity andere zaken doet als je main out van je daw, eerst dat afregelen en dan daarna pas met inserts e.d. Gaan kloten

ik heb gewoon op de main insert van mijn tafel standaard de spl kultube zitten.
soms als ik beats maak ik ableton en ze nog wat harder wil laten pompen resample ik dat signaal door mijn tafel en dus ook direct door de main insert / compressor.

soms heb ik ook tracks of beats van mijn vrienden die ik zo door de tafel haal en weer terugstuur of om te horen hoe ik het zou mixen of gewoon hoe het klinkt door de compressoren en outboard gefreak, dan merk ik dus ook dat als ik de track inlaad en door de tafel haal er links en rechts verschil is, dan kijk ik dus naar de opname input van ableton en dan stel ik links en rechts op het oog gelijk met uiteindelijk verschil in de faderstanden op de tafel.

het lijkt me sterk dat de main insert een probleem geeft want dat was bij mijn mackie hetzelfde en zowel bij de spl kultube los als bij de mixmaster ook los op de insert heb ik het issue, mijn spl is ook fonkelnieuw, kabels allemaal ok ook dus dat is het probleem niet. zouden goede dure insert kabels nog een verschil kunnen maken? ik weet in elk geval dat bij analoog zoveel factoren kunnen meespelen, ik probeer alleen wat inzicht te krijgen op hetgeen ik constateer met het weer opnemen van mijn ableton stereo out door externe outboard gear en tafel.

Benieuwd over hoeveel je het eigenlijk hebt. Kan je dat schatten?

Back