Kapotte Suzuki SX500 ombouwen tot filter unit?

ActoDi

Tweaker
Tot m'n grote spijt is m'n Siel ex80 clone ermee opgehouden. Eerst dacht ik dat de adapter kapot was, maar er blijkt toch meer aan de hand. Ik was verliefd op de intense 'slayer' mod van het ding, dus ik baal er nog-al van. Hij was zowaar zelf gefeatured op 'matrixsynth'. Geen idee hoe hij daar terecht kwam.

http://m.matrixsynth.com/2011/03/suzuki-sx-500-mod.html

Ik zoek nog een nieuw exemplaar voor weinig, dus als je er eentje hebt liggen waar je niets mee doet, let me know.

Maar to the point:

Ik wil dus graag de SSM 2045 filter met resonance als losstaande unit gebruiken. Nou kan ik wel redelijk solderen enzo, maar schema's bouwen is te hoog gegrepen voor me. Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen? Ook info om te checken of de filterchip überhaupt nog werkt is erg welkom!

Schema's op Sander's Siel site:

http://home.wanadoo.nl/~sanderm/siel/dk-80/siel_dk80_schem.pdf (DK-80, maar vrijwel identiek)

Ik ga zelf ook zoeken en de thread updaten met m'n bevindingen.

Is volgens mij wel te doen en misschien niet eens zo lastig...
Hier is sowieso de service manual van de SSM 2045: Bekijk bijlage ssm2045.pdf

Ik zal de delen VCF, VCA, Chorus, Output Buffer pakken. Behalve als hier een defect in zit uiteraard. Ik heb een tekeningetje gemaakt van hoe de signal flow er (denk ik) uitziet.

Siel DK-80 VCF-VCA-Delay_01.jpg

Het is de bedoeling dat het ingang signaal word geconditioneerd naar wat de 2045 verwacht/aan kan. Volgens de manual is dat een impedantie van 900 Ohm, 150mV peak to peak.
Hoe je een aan/uit knop kan maken voor de chorus komen we wel uit, eerst maar eens een acceptabele klank uit de Output krijgen... :)

P.S. PB me je mailadres voor een hogere resolutie afbeelding. Mag/kan ik hier niet posten...

Bedankt voor het schema PWM. Ik heb de SX er net even bijgepakt. En na wat gepiel doet hij het gewoon weer! wtf? Nog niet uitgebreid getest, maar lichtjes branden en er komt geluid uit. Blijkbaar had ik de voeding niet goed aangesloten. Nu zit de neutrale pole van de synth op de - (denk ik?) van de adapter. De + zit dan op de andere twee polen van de synth. Anyhow, het werkt :)

Ondanks dat hij het nu weer doet ben ik wel benieuwd geworden naar de uitbreidingsmogelijheden van de SX500. Audio in naar de filter is sowieso wel nice. En als de controle over het filter nog verder verbeterd kan worden, is dat ook zeker de moeite waard. Met die tweede output, krijg je dan een soort bandpass of wordt er met 2 x zoveel dB's gefilterd?

Heb ik je net een mail gestuurd.. :)

Voor een Ext. Sig. Input kan je denk ik het best een weerstandje plaatsen op het punt waar R121 en R122 met elkaar verbonden zijn, een pot meter voor input volume kan je natuurlijk ook nog toevoegen..

Bekijk bijlage Volume ExtSigIn.bmp

De waarden van de componenten staan niet vast, hier zou je wat mee kunnen experimenteren.

De SSM2045 heeft twee outputs, een 2 pole en een 4 pole. Deze zou je schakelbaar kunnen maken als je dat wenst.
Meer uitleg over polen in filters:
http://www.synthwiki.nl/index.php/Filter

Wat bedoel je precies met "als de controle over het filter nog verder verbeterd kan worden"?

Bedankt voor je mail met attachment! Idd een stuk beter leesbaar :) Ik beantwoord de vragen van je mail op het forum zodat anderen er wellicht ook nog iets aan hebben.

Ik ga die external input straks eens inbouwen. Het lijkt me een erg nuttige aanvulling voor live performances. De chip verwacht als inputsignaal 150-300mV (uit ssm2045.pdf). Meer dan 150mV geeft blijkbaar distortion. Op de chip zit ook een VCA mixer. Zou ik die kunnen gebruiken? Of hoe zou ik de opamp op IC15 hiervoor kunnen gebruiken?

Stereo output zou het mooiste zijn. Moet ik hiervoor allebei de ssm chips voorzien van input?

Het aan/uitzetten van de chorus door met 0 en 5 volt te schakelen op de Base van T16 en T17 ga ik even uitproberen. Ben benieuwd.

Het schakelbaar maken van de filter klinkt interessant. Is dat zo simpel als de 2 pole out van de chip aansluiten op het pad van de 4 pole out? En dan met een schakelaar kiezen welke van de twee signaal door mag geven?

Met de "controle over het filter" bedoelde ik dat ik de resonantie en cutoff van de filter al via pots kan bijsturen. De toevoeging van chorus aan/uit en 2/4 pole filtering klinkt aanlokkelijk! Daarnaast zie ik dat de frequency ook helemaal van 20Hz tot 20kHz gesweeped kan worden door van - naar +90mV te geven op pin 5.

Thanx voor alle info so far.

Bedankt voor je mail met attachment! Idd een stuk beter leesbaar :) Ik beantwoord de vragen van je mail op het forum zodat anderen er wellicht ook nog iets aan hebben.

Graag gedaan! :)

Ik ga die external input straks eens inbouwen. Het lijkt me een erg nuttige aanvulling voor live performances. De chip verwacht als inputsignaal 150-300mV (uit ssm2045.pdf). Meer dan 150mV geeft blijkbaar distortion. Op de chip zit ook een VCA mixer. Zou ik die kunnen gebruiken? Of hoe zou ik de opamp op IC15 hiervoor kunnen gebruiken?

Toen ik die mail schreef ben ik ervan uitgegaan dat de synth kapot was en je dus het circuit rond de IC 15 kon aanpassen aan wat je nodig hebt. Nu de synth het nog doet is het een ander varhaal.
Ik maak mijn Ext. Sig. Inputs meestal op de noise van een synth, deze hebben vaak een volume regeling. Als dit je een goed idee lijkt denk ik dat het punt waar C122 en R126 met elkaar in verbinding staan een goede optie is voor Ext. Sig. In.

Je kan de Mix van de 2045 in princiepen gebruiken. Dit is wel even kijken hoe en wat. Als ik er aan zou beginnen zou ik de chip even uit de synth halen en wat experimenteren op een breadboard.

Stereo output zou het mooiste zijn. Moet ik hiervoor allebei de ssm chips voorzien van input?

Nope, noise komt er al stereo uit meen ik mij te herinneren...

Het aan/uitzetten van de chorus door met 0 en 5 volt te schakelen op de Base van T16 en T17 ga ik even uitproberen. Ben benieuwd.

Is de chorus niet al regelbaar? Om te weten wat er gebeurd op de base van T6 en T7 zou je ze eens kunnen meten terwijl je de noise aan en uit schakelt.

Het schakelbaar maken van de filter klinkt interessant. Is dat zo simpel als de 2 pole out van de chip aansluiten op het pad van de 4 pole out? En dan met een schakelaar kiezen welke van de twee signaal door mag geven?

De 2 pole uitgang heeft een minder diep bereik dan de 4 pole.
Een maat van mij die de Siel versie van dit ding heeft/had heeft er een mix pot tussen gezet.. Ook had hij een pot tussen pin 2 (input) en pin 8 (4 pole output). Volgens mij vond ik dit toen wel vette mods.

Met de "controle over het filter" bedoelde ik dat ik de resonantie en cutoff van de filter al via pots kan bijsturen. De toevoeging van chorus aan/uit en 2/4 pole filtering klinkt aanlokkelijk! Daarnaast zie ik dat de frequency ook helemaal van 20Hz tot 20kHz gesweeped kan worden door van - naar +90mV te geven op pin 5.

Welke voltages meet je nu op pin 5?

Back