iemand ervaring met een Elka ek-22?

Dit is een hele onderschatte Italiaanse synth met een heel ''romig" en "compact" geluid...ehm...wellicht vergelijkbaar met
het roze laagje op een glace, of de chocolaag op een pim cakje. Editten gaat vrij makkelijk maar niet echt smooth (het is geen lolletje en nogal houterig maar niet moeilijk ofzo...de lay out is overzichtelijk...denk aan het programeren van een BIT one ofzo).

De Siel DK70 en 80 klinken totaal anders, dat zijn Korg Poly 800 clonen deze synth is 'a league of its own' nergens mee vergelijkbaar...meer verfijnd en heeft veel betere modulatie mogelijkheden en veel karakterestiekere sound.

Oh ja de portamento op deze synth is een van de mooiste die ik heb gehoord en gespeeld.

Als deze synth schuifjes of knoppen had dan was het een heel duur ding geweest volgens mij.

Het is geen Synthex :D

Weet iemand of deze ook door Mario Maggi ontworpen is trouwens?

De mijne staat nu bij Chinetti...misschien kan die er ook nog even over uitweiden.

Wat ik mij ook altijd heb afgevraagd is of je er ook een MIDI controller aan kan hangen (zo een doepfer ding met knoppen). Dat zou het editten een stuk lolliger maken.

ik heb een em-22 gehad, de tafelmodule-versie. geluid: beetje gruizig, donker, ook wel warm maar niet bijzonder dik of 'vet' of zo. natuurlijk prima voor italo!

de uitgebreide modulatie-mogelijkheden zijn denk ik de sterkste kant van het apparaat. ik weet niet wat de sp-202 waard is, maar ik zou voor de ek-22 niet meer dan 150 euro uitgeven.

Ik heb weinig toe te voegen aan wat reeds geschreven is. Ik heb zelf een DK80 en een Bit 99. Ik zie die 3 wel een beetje in dezelfde hoek, maar de EK-22 wint het met vlag en wimpel: wat ronder en iets warmer qua geluid en bovenal meer karakter en een stuk stabieler (deels te danken aan betere, stabielere oscs. Geen irritante hoge tonen dus). En die portamento maakt 'm zeker te verkiezen boven de andere 2. Verwacht geen synthex of iets wat in de buurt komt van een bijvoorbeeld een juno, dan kom je er slecht vanaf. Maar vergeleken met low budget analoge synts zoals de Siel DK's, de Bit's en de Poly 800's geniet de Elka zeker mijn voorkeur.

Een EK22 is ongeveer 150 euro waard. Althans: dat vermoed ik, in tegenstelling tot de Boss sp202 liggen ze niet echt voor het oprapen.

heb net een gratis ek22 gescoord...............van een fijne collega die dtopt met hobby-en....:D

Gefeli ! :mega:

De gratis Elka's gaan blijkbaar als warme broodjes...
Ik heb een solist 505 gekregen. :D

ek22

ek22

Ik zie die 3 wel een beetje in dezelfde hoek, maar de EK-22 wint het met vlag en wimpel: wat ronder en iets warmer qua geluid en bovenal meer karakter en een stuk stabieler (deels te danken aan betere, stabielere oscs. Geen irritante hoge tonen dus). En die portamento maakt 'm zeker te verkiezen boven de andere 2. Verwacht geen synthex of iets wat in de buurt komt van een bijvoorbeeld een juno, dan kom je er slecht vanaf. Maar vergeleken met low budget analoge synts zoals de Siel DK's, de Bit's en de Poly 800's geniet de Elka zeker mijn voorkeur.

ik ben denk ik wel gecharmeerd van een ek22 dat ie wint qa mogelijkheden en warmer uit de verf komt dan een bitt one /siel ex80 dat soort heb ik allebei gehad = budget maar een controller erop en je hebt een leuke analoge 2 osc synth met ???meerdere lfos ....
dat weet ik dus niet ...?
ik wil ...evt die van shift r kopen die heeft er nu een te kooop,....

en in de bitt one zitt cem chipe ...niet de 3340 enso van de prophet/mks
mar zitten er in bv de elka ook redlijk cems ofssm ofs o
ister een thread over welke synths welke chip bevatten ,...
want soms kunje er best wel vanuit uit gaan dat ik dan lekker kraaakt ,..haha

ok ik vondtal wat
http://www.vintageplanet.nl/content.html

de elka heeft dus een 3396 chip onboard
maaaar ;

ELKA

EK22 EK-22
CEM3396 Voice IC . . . . See: Curtis

SYNTHEX SYNTEX
CEM3320 VCF . . . . . . See: Curtis
TDA1022 BBD 25 ms . .

een 3396 = eigenlijk een waveshaper filter
begrijp ik hier uit dat een waveshaper dus een osc waveform opwekt zoals square/saw enso ,..en een filter inzich heeft
whhoooooo knap hoor
en nog seeeds analoog [ wel dco denkik ,..?]

CEM3396 Waveshaper/Filter . . . . . . . . . . . (44) NOS 19,50
CEM3396WB Waveshaper/Filter - Wide-bodied Version . . . Out of stock

Back