Yamaha CS70m calibratie. Wie heeft er ervaring mee en hoe vaak moet je dit doen?

MacGyverGear

midi-life crisis
Ik heb hier sinds vanavond een Yamaha CS70m voor me staan.. :)
Bij het testen tijdens de aankoop trof ik een behoorlijk verschil in tuning van een stem. Nu heb ik dit eerder met een Oberheim OB8 gehad en dit bleek een defecte CEM te zijn.
Ik ben met de verkoper nu overeengekomen dat dit op zijn kosten verholpen wordt... De synth zou technisch in orde zijn dus..
We hebben dezelfde reparateur en ik moet binnenkort daar toch naartoe dus... Ik hoop dus dat een vlugge calibratie dit gaat verhelpen. Als het probleem dieper ligt hebben we ook al een regeling getroffen..

Nu thuis aangekomen tref ik ook een behoorlijk volume verschil in een stem aan.. behoorlijk hinderlijk want deze stem sterft daardoor ook nogeens eerder uit.
Ik weet natuurlijk dat er altijd wel wat verschil zal blijven in uniformiteit van de stemmen onderling.. 't is immers analoog en anders zou het ook maar een steriele boel zijn..
Ik heb positieve ervaringen met een Oberheim OBX en Prophet 5.. deze zijn allebei een kleine 4 jaar terug voor het laatst gecalibreerd.. en die stemmen klinken nog steeds erg gezellig samen... geen behoorlijke verschillen iig.
Ook met een Roland JP8 bv heb ik nog nooit dit soort verschil in stemmen meegemaakt.
Het baart me toch een beetje zorgen aangezien de CS70m een jaar terug ofzo nog gekallibreerd is.

Is dit echt zo vaak nodig bij deze synth? En zijn er meer mensen die dit soort ervaringen met de CS70m hebben? En/of is dit misschien Yamaha eigenschap?
Alvast bedankt voor de ervaringen. :okdan::halleluja

Laatst gewijzigd:
een goeie cs70m ( en alle andere modellen) horen gewoon, als je er niet teveel mee sleept, gewoon goed op stemming te blijven.
en ook alle stemmen even hard.

maar gezien de leeftijd van het ding zullen er echt wel dingen stuk zijn, zoals elco´s en trimmers.

:mega:

een goeie cs70m ( en alle andere modellen) horen gewoon, als je er niet teveel mee sleept, gewoon goed op stemming te blijven.
en ook alle stemmen even hard.

maar gezien de leeftijd van het ding zullen er echt wel dingen stuk zijn, zoals elco´s en trimmers.

Oei.. da's minder nieuws.. De synth zelf ziet er heeeel goed uit maar don't judge by the cover zegge ze wel es.
Ik heb natuurlijk goeie afspraken gemaakt met de verkoper maar moet ik em dan toch een tijd missen ;{ Thanks voor de input iig :mega:

En een nieuw probleem dient zich aan. Bepaalde, nogal ongebruikelijke drieklanken blijken niet te werken in het gebied ergens tussen de A en D.. leuk die analoge meuk :frons:
2 toetsen geen probleem maar als de derde wordt ingedrukt geluid foetsie :-(
Mineur en majeur bv doen het gewoon.. maar een akkoord met G+Gis en C eindigt in stilte

het lijkt er een beetje op dat dan de keyboard processor aan flenters is....

ik zou hem terugbrengen....

edit, nee, het is toch iets anders ( ik heb even de service manual bekeken)

het lijkt er een beetje op dat dan de keyboard processor aan flenters is..

Fok!!! soms wou ik dat ik een plug-in was :D Ik word hier niet blij van maar ik neem nog maar een biertje en dan gaat het vast beter :mega:

edit.. paar minuten later.... :)

edit, nee, het is toch iets anders ( ik heb even de service manual bekeken):mega:

zie je wel... een biertje helpt :mega: Maar eh.. uw hulp wordt gewaardeerd :halleluja

waarschijnlijk zijn er wat ( redelijk verkrijgbare ) chippies kapot, althans , wat het keyboard betreft.

voor de rest zal het ding toch echt wel een grondige revisie nodig hebben, schat ik zo.

waaschijnlijk zijn er wat ( redelijk verkrijgbare ) chippies kapot, althans , wat het keyboard betreft.

voor de rest zal het ding toch echt wel een grondige revisie nodig hebben, schat ik zo.

Het toeval is dat we (de verkoper en ik) dezelfde reparateur hebben, die heeft em voor het laatst (jaartje terug ofzo) onder handen gehad.. Ik ben benieuwd wat hij mij zal vertellen.
Tja, leuk is anders.. maar ik zal deze beaty een tijdje moeten missen dan. :( Nou, nog een drankje om het af te leren maar :mega: en eh.. nogmaals thanx voor de hulp :okdan:

tsja, hij zal hem niet helemaal gereviceerd hebben, schat ik zo.
dat is namelijk zoongeveer onbetaalbaar.

bij dit soort synths is het zoiets van wachten tot er iets stukgaat, en dan repareren.

maar goed, drank dan maar.....

Kleine update..

Heb de berichtgeving van de reparateur dat bij CS70m alleen het filter van een stem is bijgesteld.
Duidelijk nu dat de hele CS70m gewoon een complete callibratie nodig heeft maar nooit heeft gekregen.
Hieronder ff het probleem van de valse stem

Ik heb ook gelijk maar een filmpje geschoten van het wegvallen van de stemmen.
Het probleem lijkt erger te worden als de synth warmer wordt en zit voornamelijk in de hogere keyzone.
In het begin van het filmpje speel ik een partijtje.. geen probleem maar als ik het een octaaf hoger speel gaat het mis.
Vreemd is dat het oktaaf daarbovenop met exact dezelfde toetsen dezelfde kuren vertoond.

Mooie synth, had ik voordat ik een CS40M kocht ook op m'n verlanglijstje staan, echter toen ik in de manual (op het net) ook de lange lijst van''trouble shooting'' zag staan heb ik er toch maar vanaf gezien.
Lijkt me technisch gezien een uiterst complex apparaat.
Hoop dat het toch allemaal weer in kannen en kruiken komt, suc6.

Mooie synth, had ik voordat ik een CS40M kocht ook op m'n verlanglijstje staan, echter toen ik in de manual (op het net) ook de lange lijst van''trouble shooting'' zag staan heb ik er toch maar vanaf gezien.
Lijkt me technisch gezien een uiterst complex apparaat.
Hoop dat het toch allemaal weer in kannen en kruiken komt, suc6.

thanx.. :) Mark mag er zich over ontfermen binnenkort.

Bericht door een moderator:
Zullen we het moddergevecht ergens in de polder doen en niet op het forum?

Ik heb het draadje ook even geschoond van beschuldigingen...

Laatst gewijzigd:
Back