De X5d is inderdaad een goede keuze voor wat jij wilt...je kan ook 's naar de yamaha s30 kijken of de roland xp30....ik denk dat je als de donder naar een muziekhandel moet (feedback ofzo) en moet gaan luisteren naar de klank van die dingen. Het is vooral een hele persoonlijk keuze en ik denk dat je zeker met een klein budget in dit segment een heel eind moet kunnen komen zowel nieuw als 2e hands.
Het is zeker aan te raden eem een synth/leyboard/wordstation aan te schaffen die GM (general midi), GM2, GS (rolands versie daarvan) of XG (Yamaha en Korg's versie daarvan) compatible is...dat maakt het gebruik en uitwisselen van bestanden met muziek (met bassguitaren, orgels, pianos, violen, drums een paar blazers etc...wat je maar wil) een stuk makkelijker.
Als je wat meer in het 'homekeyboard' segment zit, kan je kijken naar de PSR reeks van Yamaha. Dat zijn prima keyboardjes, maar ik kan me voorstellen dat die op termijn een tikkie gaan vervelen (je kan de geluiden daarop minder goed aanpassen als op andere bakken)