multitimbraal, wat is een goede synthesizer?

moneymaker

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar een synthesizer met goede geluiden waarmee ik mijn midi-files kan afspelen. Dus dat ik zeg maar daarop kan instellen dat alles dat via midi track 1 naar binnenkomt word gespeeld door de basgitaar, en alles op track 2 door de piano enzow....... Ik heb gehoord dat dat multitimbraal heet. Wie weet een goede goedkope synthesizer die ik kan kopen om te beginnen. En klopt het dat de Korg x5d daar niet voor geschikt is?

Re: multitimbraal, wat is een goede synthesizer?

Origineel geplaatst door Alansan
Ik ben op zoek naar een synthesizer met goede geluiden waarmee ik mijn midi-files kan afspelen. Dus dat ik zeg maar daarop kan instellen dat alles dat via midi track 1 naar binnenkomt word gespeeld door de basgitaar, en alles op track 2 door de piano enzow....... Ik heb gehoord dat dat multitimbraal heet. Wie weet een goede goedkope synthesizer die ik kan kopen om te beginnen. En klopt het dat de Korg x5d daar niet voor geschikt is?

Zo ongeveer alles wat het GM (General Midi) logo bevat. Oftewel een Keyboard i.p.v. een Synthesizer. Laat je eens voorlichten in een muziekzaak.

Denk aan de Yamama Motif, Korg Triton, ( of karma ) of de jv of de xv series van Roland.
Ook de Novation supernova is multitimbraal goed te gebruiken.

Wil je geen nieuwe maar een wat oudere synths, dan is de keuze nog groter.

multitimbraal staat niet voor GM, ook niet GM synths kunnen multitimbraal zijn.

Let wel op polyphony, simpel gezegd hoeveel individuele tonen van instrumenten tegelijkertijd kunnen klinken. Deze moet minimaal 64 zijn, anders loop je het risico dat er geluiden wegvallen bij de wat uitgebreidere midi files.

Er zijn 3 standaarden, GM, GS en XG. GM vind je bijna in elke synth van de afgelopen 8 jaar ofzo, GS zit in de oudere Roland keyboards en is uitgebreider (kun je meer effecten aansturen) maar GS is zo goed als dood, ook Roland is overgestapt op GM. XG is van Yamaha en is ook compatible met GM. XG heeft als voordeel dat je 3x zoveel instrumenten tot je beschikking heb en een legio aan effecten. Je moet dan echter wel speciale XG midi files hebben om dit tot zijn recht te laten komen.

De X5d is inderdaad een goede keuze voor wat jij wilt...je kan ook 's naar de yamaha s30 kijken of de roland xp30....ik denk dat je als de donder naar een muziekhandel moet (feedback ofzo) en moet gaan luisteren naar de klank van die dingen. Het is vooral een hele persoonlijk keuze en ik denk dat je zeker met een klein budget in dit segment een heel eind moet kunnen komen zowel nieuw als 2e hands.

Het is zeker aan te raden eem een synth/leyboard/wordstation aan te schaffen die GM (general midi), GM2, GS (rolands versie daarvan) of XG (Yamaha en Korg's versie daarvan) compatible is...dat maakt het gebruik en uitwisselen van bestanden met muziek (met bassguitaren, orgels, pianos, violen, drums een paar blazers etc...wat je maar wil) een stuk makkelijker.

Als je wat meer in het 'homekeyboard' segment zit, kan je kijken naar de PSR reeks van Yamaha. Dat zijn prima keyboardjes, maar ik kan me voorstellen dat die op termijn een tikkie gaan vervelen (je kan de geluiden daarop minder goed aanpassen als op andere bakken)

Origineel geplaatst door bambamstudio
multitimbraal staat niet voor GM, ook niet GM synths kunnen multitimbraal zijn.

Klopt, ik weet ook wel wat GM is en dat dit niets met multitimbraliteit te maken heeft. Maar dat zeg ik dus ook niet.

Ik dacht dat ie Standaard Midi Files af wilde spelen (nu ik het terug lees heeft ie het over gewoon Midi Files) en dan is een module die aan de GM (of XG) standaard voldoet wel zo handig.

Wat je wilt kan ook gewoon met een geluidskaart. Als er GM op een geluidskaart zit dan kan dat gewoon. Veel geluidskaarten hebben dat, zoals bijvoorbeeld de soundblaster. Daar kan je gewoon je midi bestanden mee afspelen.

Gem S2 workstations zijn hopeloos ondergewaardeerd en worden vaak voor hele lage
prijzen aangeboden. Klinken oneindig veel beter als wat er als "keyboard" wordt
verkocht en zelfs beter als menig andere multitimbrale synth. Aanrader! :okdan:

Origineel geplaatst door senso
Gem S2 workstations zijn hopeloos ondergewaardeerd en worden vaak voor hele lage
prijzen aangeboden. Klinken oneindig veel beter als wat er als "keyboard" wordt
verkocht en zelfs beter als menig andere multitimbrale synth. Aanrader! :okdan:

Uhmmmm....... Word ik een beetje 'jeugdsentimenteel' van. Heb jarenlang, vanaf de introductie (!!!) een S2 (later opgewaardeerd tot Turbo) gehad. Een zeer uitgebreide workstation met een super keyboarboard en heel veel leuke mogelijkheden.... die je trouwens nog steeds niet vindt op hele dure hi-tech Tritons/Motifs/Fantoms....

Je moet hem wel goed leren kennen, en de fx zijn uhhhh... duidelijk minder? ;)

Voor de gangbare okazie-prijs van rond de 250 euro is de S2 (Turbo natuurlijk!!!) een hele leuke bak.

IMHO

Midi files

Midi files

Als je niet wil editten en je de midifiles op een computer maakt, kijk dan eens naar een module, bijvoorbeeld de Roland Soundcanvas. Deze in speciaal voor het afspelen van midifiles gemaakt en bevat een berg goede instrumenten.

Een Quasimidi quasar is 16X multitimbraal EN heeft GM sounds !!!

Goh, da's ook toevallig,... Ik heb er hier een staan die ik aan de straatstenen niet kwijtraak >:|

Maar uh, waarom niet gewoon de geluidskaart van de computer ?

Soundblaster heeft ook best leuke Yamaha-sounds aan boord en kost tegenwoordig helemaal niks meer.

de midi geluiden uit een soundblaster live zijn echt p00p...

Soundcanvas lijkt me wel een goed idee. Of een Roland JV1010 kan ook nog...

Ik heb een Roland XP-10 en dies 16 parts multitimbraal en General MIDI.

Gewoon roland en koop dan gelijk een xv............. GEM (1) en GEM 2.(uitgebreidere GEM (1) ).

Gm is leuk voor internet; midifile downloaden en vola...muziek.
Ik gebruik GM nooit. Bijna altijd ouwe standaard "Roland"sounds en als het van een yamaha komt, idem-dito.

Er zijn honderde multitimbrale (hardware) synths. De hele rits van roland tot aan de D50. De rits van korg tot aan de ...uuuh...dat ben ik even kwijt...ahum (ik geloof dat de Korg x5d 6 parts was maar ik weet 't nie zeker).
Yamaha heeft er ook een zooi en ga zo maar verder.

Gewoon luisteren wat je zelf nodig hebt.:koffie: Neem er een bakje koffie bij... Aanschaffen kan altijd nog.

Last edited by a moderator:
Als je alleen midi files wilt afspelen is miscchien een geluidskaart
ook leuk , deze zijn meestal GM en klinken wel oke...

Origineel geplaatst door Digimod
Als je alleen midi files wilt afspelen is miscchien een geluidskaart
ook leuk , deze zijn meestal GM en klinken wel oke...
Inderdaad, als je toch geen toetsen of synthesizeropties (patchediting) nodig hebt maar alleen wilt afspelen is het zonde daar wel voor te betalen. En als je je later bedenkt wat die synthesizeropties betreft kun je dan nog altijd met een softsynth beginnen (daar bestaat ook freeware van).

Back