Voor een paar tientjes een redelijk keyboard...?

JOGRO

Ingeburgerd
Hoi,
Ik ben op zoek naar een redelijk keyboard om te gebruiken in een band. Het gebruik is echter alleen als opvulling bedoeld (2e keyboard naast een digitale piano). Het gaat dan vooral om orgeltjes, mooie sfeergeluiden/pads/"opvulgeluiden". Tot op heden gebruikten we de Technics Sx-Kn720 hiervoor, maar die vertoont tegenwoordig wat kuren.

Heeft iemand aanraders voor wat we kunnen kopen? Het hoeft dus echt geen hoogstaand spul te zijn (kan ook moeilijk voor zo'n 50euro die we ervoor willen uitgeven), maar zelfs op de Technics zaten best goede,bruikbare geluiden die beter klinken dan andere eenvoudige keyboards die ik regelmatig tegenkom. (bijv aardige orgel,"jazzguitar", ep, vibrafoon, ocarina, sweetpads).

Ik hoor het graag!

Voor 50 euro zou ik eens kijken naar een tweedehands versie van de nieuwere Casio keyboards, die zijn m.i. beter dan de oudere modellen van duurdere merken... Misschien is een goedkope tweedehands geluidsmodule een idee, die je via de digitale piano aanstuurt met MIDI? (Tenzij je een apart keyboard daarvoor wil natuurlijk...)

Yamaha DJX (staat er één voor 80 euri op MP).
Roland D5
Kawai K1

Voor vijf tientjes wordt de spoeling wel heel dun..

50 euro voor het toetsenwerk??

waar speelt de gitarist op dan? een bart smit gitaartje?

voor een behoorlijk geluid moet je toch meer uitgeven

Voor orgeltjes en sfeergeluiden is een Kawai K1 best wel leuk. Alleen komt er dan nog een paar tientjes overheen voor een effectprocessor.
Yamaha PSR of Casio zou ik niet doen. Die klinken zo soft dat de andere instrumenten in de band ze overstemmen.
Een Roland E-serie of EM-serie is vaak ook wel voor 5 tientjes te krijgen en die hebben iets meer geluidsdruk dan de Yamaha's en Casio's. Maar bij de Rolands klinken de orgels nogal stijfjes.
Een oude Technics KN-500 klinkt fraaier en heeft iets meer geluidsdruk dan de wat nieuwere modellen (x20-serie).

Met een beetje geluk moet je een Korg 05R/W module kunnen vinden voor 50 euro. Dat is al een stuk professioneler.

Bedankt voor de tips. Ik ga er even naar kijken.

waar speelt de gitarist op dan? een bart smit gitaartje?

voor een behoorlijk geluid moet je toch meer uitgeven

Haha nee zit geen gitarist bij de band. Maar zoals gezegd het gaat om aanvullende keysoartijen. Maar zoals gezegd moeten die wel opvallen en niet ondersneeuwen in het totaalgeluid. Voor de "lead"keys gebruik ik een Yamaha P95 met Alesis Nanopiano module. (dank Mark-T;))

Hier wat geluidsfragmenten van ons waar het mogelijk wat concreter door wordt.
Het 2e keyboard wat we zoeken doet dan bijv bij Driver's Seat de orgel(in de bridge en refreinen). Bij deze opname heb ik daar de Nanopiano voor gebruikt.
http://soundcloud.com/info-55-4

Persoonlijk zou ik zeggen. Regel nog even wat optreden en verdien daar een paar centen mee en schaf jezelf een tweede hands Roland G800 of G1000 aan.

Is net even wat duurder, maar voor 250,- heb je dan wel iets serieuzer dan een dingetje van 50,-

Enne als je de G1000 koopt heb je ook meteen gitaren waarbij, die met de 10tallen effecten best aardig kunnen klinken in een mix.

Paul

Roland G-800 zou ik niet doen. Zoéen heb ik eens voor nood meegenomen naar een optreden. De gitarist zei toen: 'gooi dat ding maar weg. je bent totaal niet te horen'. En inderdaad: de dynamiek van de ingebouwde SC-88-klanken houdt al niet over, maar dan zit er ook nog eens een warm sausje overheen waardoor het nóg minder door de mix prikt. Dan klinkt een oude E-15 nog duidelijker.
De Roland E-30 heeft klanken van de MT-32. Lijkt me niet erg geschikt
Als je het budget iets oprekt naar 100 euro, kun je een Roland RS-50 synthesizer kopen. Die klinkt vergeleken met professionele synths een beetje dun, maar wel stukken beter dan elk homekeyboard.
Voor 250 euro heb je professionele synths te kust en te keur. Variërend van bijvoorbeeld een Yamaha EX-5, Roland XP-50 tot een Korg Trinity. Voor dat geld zou ik dan zeker geen Roland G-serie kopen.

vind de roland entertainerkeyboard reeks, zoals hierboven ook al aangegeven, erg oke .
ze zijn goedkoop, fijne toetsen, veelheid aan instant geluidjes en de "hoorbaarheid" is best goed. ze zijn ontwikkeld voor de gemiddelde entertainer op het podium, daar zie je ze ook nog geregeld ( e56 etc)
voor dat geld en als 2de keyboard prima keus lijkt me. ook leuk de speakers zo nodig ingebouwd en al

Laatst gewijzigd:
wel even opletten dat de velocity het doet voor alle toetsen.
anders moet je rubbertjes vervangen

vind de roland entertainerkeyboard reeks, zoals hierboven ook al aangegeven, erg oke .
ze zijn goedkoop, fijne toetsen, veelheid aan instant geluidjes en de "hoorbaarheid" is best goed. ze zijn ontwikkeld voor de gemiddelde entertainer op het podium, daar zie je ze ook nog geregeld ( e56 etc)
voor dat geld en als 2de keyboard prima keus lijkt me. ook leuk de speakers zo nodig ingebouwd en al

Ik heb vanavond bij de repetities mijn Roland EM-20 reservekeyboard van 5 tientjes maar eens ingezet voor allerlei klanken, gewoon om te proberen of een derde keyboard handig is, voordat ik een extra synth koop. Op zich was het geluid prima te doen. De klanken zijn wat lelijker en ieler dan die van de echte synths, maar voor een extra orgeltje hier (zonder leslie) en een stringetje daar, of een effectklankje... Hij is in ieder geval hoorbaarder dan een Yamaha PSR of een G-800. Voor 50 euro kun je natuurlijk ook geen eisen stellen.

sommige kan je ook nog op een accu-starter laten lopen, voor op straat of op vakantie, m.n. de kleinere e16bv
andere hebben audio in voor de versterker/speaker, voor een extra mixertje/microfoon/keyboard , voor in de huiskamer met vrienden m.n. de grotere e56 etc.
kortom het kost geen ruk, klinkt aardig en is handig.
alleen die plaats altijd, altijd te vol weer....

De grotere E-56 klinkt volgens mij exact hetzelfde als de kleinste E-16. Of zouden er in de E-56 betere componenten zitten? De verschillen zitten hem volgens mij meer in de luidsprekers/versterking en het aantal multitimbrale parts, dan in de converters/klankkwaliteit. Ik heb wel het idee dat de oudere E-15/35/70-serie iets duidelijker klinkt. Alsof daar minder bezuinigd is op de kosten van de onderdelen.
De EM-20 heeft wel een stel modernere klanken dan de oude E-series, vooral op het gebied van orgels, gitaren, bassen en synthklanken. Niet alleen het standaard GM/GS-aanbod, maar ook meer variaties erop, gebaseerd op klanken uit grotere synthesizers. Ik moet nog een tubetje secondenlijm ophalen om mijn EM-20 op te knappen en dan is hij eventueel te koop voor 50 euro, nadat ik een Korg synth (Micro-X/Microstation) te pakken kan krijgen voor 200 euro (ik ben tot nu toe steeds overboden...).

de klank is hetzelfde ongeveer, alleen de mogelijkheden / hoeveelheid sounds,/ mate van versterking / in-uitgangen etc varieerd volgens mij

Zit even te kijken naar de tips, maar veel voorstellen zijn vrij "synthesisergericht", ofniet?

Back