skeletvm,
ik ben zelf niet ook nog eens in het bezit van een 'echte' oberheim. Kan er dus niet over oordelen. En het lijkt me sterk dat verder alle anderen hier dat dan wel kunnen. Ik luister naar de OB12 zonder referentie aan de oberheim modellen die gebouwed zijn tot in de jaren 80. En ik vind de OB12 een prachtige synthesizer.
Als jij een Oberheim Matrix 12 wilt ga je die toch kopen. Die gaat je wel bijna 4 keer zoveel kosten. En het is een ouwe bak, en hoezeer er ook over smaak valt te twisten heeft zo'n oude synth niet alle gemakken van een moderne VA.
Is het specifiek de sound van een oude oberheim die je zoekt, dan weet ik niet of die met deze synth te maken is. Aan reviews te lezen kan je hem laten klinken als een OBx8. Maar een stuk moeilijker als een matrix. Het is een synth met subtractieve synthese. En dat doet ie goed. Originele golfvorm combinaties bij de osccilators, FM en Ring modulatie, en mooie filters. En subtractieve synthese dat doen alle VAs. Waarom zou je voor de OB12 kiezen als je een VA zoekt?
- super knoppen paneel
- groot display, tekent de golfvormen uit
- mischien vind je dat ie mooi klinkt!
Ik bied aan wat ik aanbied en dat is een viscount / oberheim OB12. En daar geef ik een vraagprijs bij. Als daar dan 1/3 onder wordt geboden dan verkoop ik hem daar niet voor. Voor 450 euro houdt ik hem liever zelf. En dan kan je je er wel mee gaan bemoeien en lopen zeiken.
Heb je wel eens een uur met de OB12 gespeeld Skeletvm? Of heb je je mening van iemand overgenomen?