sample slice modular module

ok :)
granulair gaat denk ik wel lukken!!!

The total time available for recording is 16 seconds which doesn't sound like very much but, because the time can be partitioned into small segments, a large number of samples can be stored. The chip is 'randomly addressable' (in segments of 100ms) which means that an individual sample can be picked out and played in isolation.

:okdan::okdan::okdan::okdan::okdan::okdan::okdan::okdan::okdan:

Ondertussen toch maar eens polsen of er nog verder gesleuteld is aan de slice module ?

Wellicht modulatie van sampleplay start punt?

ben nu met een team aan t werk aan de module...

er zitten nog een paar nadenk puntjes op de module.
1 ervan is t terug spelen van een slice per trigger. Nu kan dat in mn gedachte met een cv input maar het is veel practischer als dat met een triggersignaal kan maar om 16 triggerinputs te maken gaat een beetje ver.
Er is nog een mogelijkheid om een geheugenkaartje toe te voegen waarop je samples kunt zetten maar moet dan nog wel nadenken over de interface.

Als alle 16 leds branden speelt ie de hele sample af moet dan nadenken over de led die de startslice laat zien... misschien een twee kleurenled gebruiken om zo het startpunt een andere kleur te geven... maar t moet technisch ook allemaal een beetje overzichtelijk blijven.
Voor nu is t nog even zoiets:

hey jan willem, ik zag dat je nog na zat te denken over een sequencer (forwards, backwards etc).

wat dacht je van een counter met instelbare stapgrootte?
dus voor forward doet ie elke keer +1
voor backwards: -1
(indien totaal bijvoorbeeld 16 stappen:) +9 geeft een springende sequence: 0-9-1-10-2-11-3-12 etc etc
Met de decimalen achter de komma (als je niet-hele getallen zou toelaten bij het tellen) zou je dan bijvoorbeeld de start-positie van elke slice kunnen beinvloeden.

Op deze manier kun vrijwel je alle normale arpeggio's nabouwen en zijn er nog vele andere te vinden in alle tussen posities.

ja maar ik zat t eigenlijk zo te bedenken dat als je je start slice wilt afspelen met een trigger maar de startslice ook te bepalen is met een cv signaal kun je ook een cv sequencer gebruiken voor gekke dingen... en t leuke van modulars is dat je verschillende modules moet combineren en creatief moet zijn om gekke dingen te doen! maar ja er is voorlopig nog werk aan de winkel

Hey Janwillem, ziet er weer puik uit :okdan:

Is het misschien een idee dat je 2 pots hebt waarbij je de positie van de betreffende slice/slices kunt triggeren?

En natuurlijk een CV In op beide zodat je kunt moduleren welke slice/slices er getriggerd wordt op een bepaald moment.

Als je dan bv de afstand tussen de trigger positie's verkleind dan wort het gene wat afgespeeld word korter. Groter is dan langer.

ik werk hier nu samen met een avr programmer aan en alle mogelijkheden neem ik met hem door maar voor nu ligt de focus op:
een samplelengte van 15 a 20 seconden omgerekend in een tempo van 90BPM zijn dat 4/5 bars dus een beat uit een 16 staps drumcomputer kun je er 4x in kwijt.
De totale sample lengte kun je vooraf bepalen met een potmeter en die lengte is 0.5, 1, 1.5, 2, 3 of 4 bars. Als je dit op 0.5 zet en je hebt een masterclock van 90BPM betekend dit een sample van 1,35 seconden, zet je m op 4 bars dan krijg je een sample met een lengte van 10.8 seconden.
Ongeacht je sample lengte wordt deze opgesplitst in 16 stukjes.
Daarna speelt de sample af vanaf het stukje wat je bepaald met de startpoint knob. De lengte van de sample dat je daarna hoort is bepaald door de playlenght knob. Deze kun je instellen van 1 tot 16 stukjes.
Door de cv input van de starten... Hierbij wordt natuurlijk ook mn TTLO interessant omdat die een clockgesyncte random voltage uit kan sturen :)

In het plaatje hierboven staat de samplelenght knob op 1 en uitgaande van de bovengenoemde berekening krijg je een sample van 2,7 seconden.
De startpoint knob staat op 7 en het eerste ledje dat brand is het 7de ledje.
De playlenght staat op 4 dus hij speelt in een loop de stukjes 7,8,9,10,7,8,9,10... enz.
je hoort dan dus niet stukje 1t/m6 en ook niet stukje 11t/m16.
Door een sinus golf in de cv input van de startpoint te stoppen scroll je al spelend als een knightrider door de sample.

hey jan willem, ik zag dat je nog na zat te denken over een sequencer (forwards, backwards etc).

wat dacht je van een counter met instelbare stapgrootte?
dus voor forward doet ie elke keer +1
voor backwards: -1
(indien totaal bijvoorbeeld 16 stappen:) +9 geeft een springende sequence: 0-9-1-10-2-11-3-12 etc etc
Met de decimalen achter de komma (als je niet-hele getallen zou toelaten bij het tellen) zou je dan bijvoorbeeld de start-positie van elke slice kunnen beinvloeden.

Op deze manier kun vrijwel je alle normale arpeggio's nabouwen en zijn er nog vele andere te vinden in alle tussen posities.

erg tof!!!!:mega:

Wowie, gaaf, krijg het er warm van! Ik zoek nog een mooi syntherklaas kado, maarhe zo snel zalt wel nie gaan he. Mocht je beta-testers zoeken dan hou ik me iig aanbevolen!
Pinheaders voor eventuele expandermodules van ideeen die praktisch niet 123 handig zijn, door bv beperkte ruimte, vind ik ook een erg goed idee.
Misschien zie ik het helemaal over het hoofd maar ik zie eigenlijk helemaal geen parameters meer voor de pitch van de sample, alleen start en lengte. Dat zou ik wel erg jammer vinden als dat niet meer mogelijk is.

voorlopig nog geen pitch. We zitten midden in een proces waar we kijken hoe we de avr en de rom zo efficient mogelijk kunnen gebruiken, en pitch is iets wat wel in ons lijstje staat maar op dit moment ligt daar nog geen prioriteit.
Ik verwacht ergens in december de eerste prototypen te kunnen showen en dan komt er een periode van testen en finetunen.

na dit weekend ga ik de eerste werkende onderdelen aan jullie presenteren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
wat we nu werkend hebben is een sampler die 0,5 seconden kan samplen op t eigen geheugen van de avr zelf. Dit kan die ook al wegschrijven naar de slice punten.
Dus nu werken we aan een geheugenchip die aan de avr hangt.

Daarnaast is het sequencer gedeelte zo goed als af! Dit wordt naast de sample slicer ook een losse module die het inkomende cv signaal omzet in stappen van 8 gate outputs. Omdat deze gaat werken met een cv signaal van 0-5V is deze aan te sturen met de uitgang van de ttlfo. door de verschillende wavevormen kun je op leuke sequences maken.

Laatst gewijzigd:
Back