Hoe maak je deze klank

tessitok

Ingeburgerd
Hi,

Ik ben op zoek naar iemand die die me kan vertellen hoe ik de volgende klank zou kunnen maken.

Luister naar onderstaande link, op ongeveer 3m25sec.

Er zitten strijkertjes in, ook vocals dacht ik, maar het gaat hem vooral over die "windklank", of hoe moet ik dat ook noemen.
Ik heb zelf een kurzweil PC3K8, en met VAST is toch veel mogelijk. Alleen ben ik hier zelf geen expert in.
Is er iemand die mij hierbij kan helpen.

Thanks.

OK, die reverb heb ik begrepen, maar kan je me even uitleggen wat die spectrale wave is?

Een "spectrale wave" is een nonsens term.
Elke trilling heeft een zekere golfvorm. En elke golfvorm kun je representeren in spectrale vorm.
Elk spectrum op zijn beurt kun je weer terugvertalen naar de corresponderende golfvorm.
Golfvorm en spectrum zijn twee verschillende representaties van één en dezelfde trilling.
Net zoals je de prijs van iets kunt uitdrukken in verschillende valuta.
Een spectrale wave is dus een soort eurodollar.

Hi,

Ik ben op zoek naar iemand die die me kan vertellen hoe ik de volgende klank zou kunnen maken.

Ik heb zelf iets dergelijks ooit ook eens gemaakt. Het enige probleem is dat ik de Ableton Live-set niet langer heb waar dit van af kwam en ik niet meer exact weet hoe ik het toen heb gedaan.

https://soundcloud.com/yoozer/kirbys-hyper-star-burst

Wat er voor nodig was: pitchshifting (Valhalla Shimmer), resampling (je pakt een bestaand loopje en hergebruikt dat als onderdeel van een nieuw geluid), Ableton's Simpler, portamento met lange duur, en een hele hoop layering. Het geanimeerde effect dat je hoort in de Spectrasonics-demo is een kort loopje van een paar noten - beetje ruwe timestretching erover en dan het volume niet te hard ten opzichte van de andere layers, en dat zou al moeten helpen.

Ik zou mezelf niet gaan pijnigen met VAST, in ieder geval.

Een "spectrale wave" is een nonsens term.
Klopt. Maar deze wordt wel gebruikt in de Virus-serie van synthesizers als aanduiding voor de single-cycle waveforms die je kunt selecteren buiten de reguliere basis-golfvormen, dus wellicht dat 6trak daar op duidde.

ik weet niet hoe je het op een kurzweil moet doen, maar op een korg kronos zou ik twee wave sequences maken. 1 gebruikt verschillende noise vormen die crossfaden over een bepaald tijdpad en de 2e gebruikt een spectrale pad sample (zo heten die specifieke samples in een kronos) en een vocal sample die getimed crossfaden.

Dan een enorme lange attack en een reverb en daarna een geprogrammeerde automation pattern (AMS source) die de resonance van de sound en de cutoff veranderd. Dan heb je deze sound als zoiets ook op een kurzweil kan.

Overigens zijn de presets van omnisphere fantastisch, die sounddesigners daar zijn zo verschrikkelijk goed dat het wel de moeite waard is om die synth aan te schaffen als je van dat soort sounds houdt.
Maar goed, zelf namaken kan dus ook wel, ik zou het dan doen zoals ik boven beschreef.

Wat ook een goede manier is om dat soort geluiden te krijgen is een hele lange reverb instellen waarbij je met een relatief eenvoudig geluid een stel noten kort in dezelfde toonladder (bijv. pentatonisch) speelt over meerdere octaven.

Demo + beschrijving (in commentaar)

https://soundcloud.com/yoozer/spectral-pad

Wat ook een goede manier is om dat soort geluiden te krijgen is een hele lange reverb instellen waarbij je met een relatief eenvoudig geluid een stel noten kort in dezelfde toonladder (bijv. pentatonisch) speelt over meerdere octaven.

Demo + beschrijving (in commentaar)

https://soundcloud.com/yoozer/spectral-pad

Zo simpel :) Bedankt voor de upload! Sharing is caring :okdan:

Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd of dit geholpen heeft ;) tessitok, ben je inmiddels al wat verder?

Back