Yamaha FX1

Heeft Stevie Wonder daar niet eens een heel album mee opgenomen?

WTF, voor die prijs gaat de koper niet gelukkig worden van de klank die eruit komt...

Ben je een orgelman, dan kan de FX1 op zichzelf nog interessant zijn.

Ben je een synthman, koop dan een DX7 + een volledig gevulde TX816 + een Jellinghaus programmer + een paar goede multi FX en je bent goedkoper en beter af.

De klank van de FX1 is wel wat anders dan die van een synthesizer; een beetje semi-analoog. Maar die klank is ook te krijgen in een gratis af te halen, of een paar tientjes kostende FS20. Heb je alleen wat minder mogelijkheden, maar je kunt het tegenwoordig natuurlijk multitracken.

Wat bedoel je semi-analoge klank? Het is een pure FM bak. De FX-1 techniek zit quasi ongewijzigd in de DX-1 en dus de DX-7. Belangrijkste verschil: veel layering mogelijk in de FX-1. Vandaar mijn voorstel om een DX-7 en volle TX-816 te nemen, dan kan je ook als een malle layeren. En voor de orgelsaus: een chorus pedaaltje, BBD ensemble bakje en 2 dikke theaterspeakers, klaarrr. Natuurlijk gaat het niet 100% als een FX-1 klinken, maar het lijkt me een leuk alternatief. En als je alle auto-chord, auto-arpeggio en auto-accompany dingetjes wil is het misschien een mogelijkheid om een Tyros te misbruiken als MIDI controller?

De Electone F reeks bevat allemaal een vorm van de FM architectuur, dus die bevatten ook allemaal gelijkaardige klanken.

De FX-1 blijft natuurlijk een indrukwekkend grote bak en een verzamelstuk, maar dit is wat mij betreft echt eentje in de categorie "wat de gek ervoor geeft" qua waardebepaling. Ik vind het wel leuk dat er verzamelaars zijn die deze olifanten in ere houden. Het blijft toch een stukje muziekgeschiedenis.

Ik denk dat ik toch een tweede hands Cray 2 koop in plaats van een FX1 als geld te veel had. Toch net iets meer retro Science Fiction.

Cray2_021.jpg

Het is natuurlijk een icoon en qua design ook heel erg sterk, maar je wil zijn speclist niet zien. :) 1.9 GFLOPS is zeker niet van de poes, maar tegenwoordig vind je dat in een Ipad 2...

Verbruik: 10W voor een Ipad 2, 195000W voor een Cray 2.

Hij heeft trouwens wel veel weg van een grote electone, duidelijk dezelfde ontwerpers. :D

Niet eens met water in zijn primaire cyclus, dan gaat hij pas echt stuk. :D Hij wordt gekoeld met een speciale inerte vloeistof, die naar een waterwisselaar gaat en daar aan gekoeld water zijn warmte kwijt kan. Dat proces zorgt voor leuke bubbeltjes in het water, die door de overijverige uiterlijk designer van de Cray zichtbaar gemaakt zijn in die plexiglazen bak. Ook niet gek natuurlijk als je 200kW moet wegkachelen, dat je dan een serieuze koeling nodig hebt...

Wat bedoel je semi-analoge klank? Het is een pure FM bak.

Ik vind de F-serie zeker niet FM-achtig klinken. Het lijkt mi. meer op de B-serie, maar dan met de klankcombinaties al in presets samengevoegd. Maar dat zal wel komen door de layering en de befaamde Ensemble-chorus, waardoor de klank lekker wollig klinkt.
De HS-serie klinkt daarentegen wel puur FM.
Ik zou overigens dolgraag een Yamaha effect-unit willen hebben met het Ensemble-effect uit de B-series orgels en de SK-synths.

Geweldige machine, die FX-1. Geweldige prijs ook trouwens !!!

Ik heb al een EX-42, EX-1 en een HX-1, maar zou deze er GRAAG bij willen hebben. Jammer van die prijs. Zeker als je dan ook nog de verscheping vanuit Amerika er bij moet rekenen.
Op de foto's staan trouwens 2 typeplaatjes, met verschillende serienummers. Waarschijnlijk heeft hij er dus 2 !!!

Klopt, want ik weet er zowiezo al 4 te vinden. Maar echt veel zullen er niet zijn, want ze waren onbetaalbaar.

Ik vind de F-serie zeker niet FM-achtig klinken. Het lijkt mi. meer op de B-serie, maar dan met de klankcombinaties al in presets samengevoegd. Maar dat zal wel komen door de layering en de befaamde Ensemble-chorus, waardoor de klank lekker wollig klinkt.
De HS-serie klinkt daarentegen wel puur FM.
Ik zou overigens dolgraag een Yamaha effect-unit willen hebben met het Ensemble-effect uit de B-series orgels en de SK-synths.

ik zelf vind de P-serie van de K beter.
er zit meer ONC onder de LvD , zeker als de splittersemogelijkheden van het M-deel volledig benut wordt. daarvoor heb je dan natuurlijk wel een ZL nodig die op QT3 draait, misschien dat een UWV ook helpt ( gewrapped in een IBS )
voor synthetische klanken die ook akoestisch moeten klinken zeker de moeite waard.
en die fx1 ziet er natuurlijk wel retestrak uit
zou zeggen DOEN

Back