chorus effect theorie

ptaurus

Ouwe rot
Ik probeer de verschillende effecten theoretisch te begrijpen. Gewoon omdat ik het leuk vind om wat achtergrond te kennen en zo hopelijk daar dan iets aan te hebben in de praktijk en wat minder trial & error te moeten doen en meer op inzicht.

Mijn idee over het chorus effect is het volgende. De vraag is of ik dat goed in mijn hoofd heb zitten

Een signaal wordt opgesplitst in het hoofd en tweede signaal. Deze zijn in eerste instantie identiek.
Het tweede signaal wordt iets vertraagd t.o.v. het hoofdsignaal. Het loopt dus constant een aantal milliseconden achter.
Dat tweede signaal wordt vervolgens afwisselend in toonhoogte verandert door een modulator. Die toonhoogte verandering is heel weinig. Zowel de snelheid van afwisselen als die toonhoogte verandering is in de modulator instelbaar.

Het gevolg is dat er zwevingen hoorbaar zullen zijn, omdat het hoofd en tweede signaal slechts weinig van elkaar zullen verschillen in toonhoogte. Door de afwisselingen zorg je dat er ook een beweging in deze zwevingen zit.

Klopt dit verhaal een beetje?

Mocht je overigens een site weten waarin de theoretische werking van effecten een beetje wordt besproken dan hou ik me aanbevolen.

Paul

pfff, de theorie... ik ga het proberen.

Het is een stereo delay wiens pitch wordt gemoduleerd door een LFO, alleen dan in tegenovergestelde richting. Als de een in pitch omhoog gaat door de LFO, gaat de ander in pitch omlaag. Klaar!

een echte chorus heeft een direct signaal, en dit gemixed met een klein vertraagd signaal wat gemoduleerd wordt met een sinus en een toevalsgenerator. ( een beetje vergelijkbaar met noise S&H)

:koffie:

Met een toevals generator ja? Ik zie/hoor dit niet terug in de chorusen die ik ken... Zie het ook niet in de schema's van de chorusen die ik eb gezien.

Veel chorussen werken inderdaad met een eenvoudige sinusgenerator. Daarmee wordt de tijdschaal van het inputsignaal afwisselend opgerekt en ingedikt zodat de frequentie van het outputsignaal op en neer gaat wiebelen t.o.v. die van de input. Heel regelmatig natuurlijk, want de sinus is periodiek. En dat klinkt wat onnatuurlijk, vandaar dat de sinus in de betere chorussen is vervangen door een laagfrequent ruissignaal, zoals j.baars al zei; daardoor ontstaan heel geleidelijke, maar onvoorspelbare fluctuaties in de frequentie van het outputsignaal.

Vaak worden meerdere, onafhankelijke chorus-kanalen gemixt, elk met een eigen LF-noise generator. Daardoor krijg je die hoogpolige chorus-Leslie-tapijtklank .

Hieronder een WaveWizard preset van een chorus-effect
Code:
! **************
! Preset_Chorus
! **************

Declareer a; b; c; Duur; f; N; Df

Duur = 14*Fs
f    = 500    ! frequentie van sinus-testtoon
N    = 20     ! aantal fluctuaties gedurende Duur
b    = N/Duur
Df   = 100    ! afwijking uitgedrukt in smp

Wis buffers
  Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3) S1 | S2 | S3

!----------------------------------------------------------
! maak sinus testtoon op spoor S1:
c = 2*pi*Ts*f
Bewerk signaal
  n0          0
  n1          Duur
  Bewerking   S1[n] = 8000*sin(c*n)

! Maak N randomgetallen tussen -Df en +Df
Bewerk signaal
  n0          0
  n1          N
  Bewerking   F1[n] = random(-Df;Df)

! outputsignaal chorus op spoor S2:
Bewerk signaal
  n0          0
  n1          Duur
  Bewerking   S2[n] = S1[n + F1[b*n]]

een echte chorus heeft een direct signaal, en dit gemixed met een klein vertraagd signaal wat gemoduleerd wordt met een sinus en een toevalsgenerator. ( een beetje vergelijkbaar met noise S&H)

Bedoel je niet met een toevalsgenerator een random LFO?

Dank allemaal voor de commentaren
In essentie heb en had ik het in elk geval goed in mijn hoofd zitten.
Op details is er misschien wat op aan te merken.

Paul

het staat er al uitgebreid, zie ik....:okdan:

de meeste chorussen tegenwoordig zijn helemaal geen chorus, maar een phaser.

( dit aangezien er geen toevalsgenerator inzit.)

Bedoel je niet met een toevalsgenerator een random LFO?
een random LFO bestaat nutuulk niet echt maar word gemakshalve zo genoemd...
wat er daadwerkelijk gebeurd is dat de LFO, die normaal op het signaalpad naar alle andere modules zit (OSC, PW, FILTER etc) word geschakeld naar het poortje van de S&H om deze open te gooien terwijl er een stukje ruis naar binnen gaat waarna het poortje weer dicht gaat en een amplitude word vastgehouden (gesamplet) en continu naar buiten word gestuurd... totdat de LFO weer een signaal afgeeft en er dus een nieuwe waarde kan worden gegenereerd enz...

voor een random generator zijn er dus altijd 3 onderdelen nodig; ruis, lfo en 1 geheugen plaats (S&H)...

een ensemble effect bestaat uit 3 delay lines die met een fase verschil van 120 graden door een lfo aangestuurd worden, en de el cheapo versie met 2 delaylinen die door een lfo met 120 graden faseverschil aangestuurd worden..en soms worden ze door 2 lfo´s aangestuurd, een langzame (0.6 Hz) en een snelle(6 Hz) zoals bij de solina string machine

de phaser die altijd phaser genoemd wordt is een hele korte delay ( vaak gecreeerd door wat fasemodulator schakelingen) en is in feite de el cheapo versie van de hierboven genoemde phaser.

de flanger is een met delayline uitgevoerde phaser met een feedback regeling.
( iedere phaser met een delay line kan zeer eenvoudig worden omgetovert tot flanger dmv een potmeter en een weerstand)

ok, nog meer verzoeken?.....:D

Ik had het idee dat er bij een Ensemble-effect geen lfo's aan te pas komen. Ik hoor in ieder geval geen vibrato's in tegenstelling tot een digitaal chorus-effect. Een Ensemble-effect klinkt mi. meer random.

Back