Virus C niet werkend in Cubase 5

Mitta

Ingeburgerd
Goedendag mensen,

Ik heb zojuist een Virus C gekocht , alleen krijg hem dus niet werkend in cubase 5.

Heb hem vervolgens aan gesloten.
Midi in Virus - Midi out Audio Kontrol 1 interface
Audio outputs Virus - Audio Inputs 1+2 Audio Kontrol Interface

ALs ik op de edit/sync button van de Virus druk, zie je input 1 en 2 lampjes branden op de interface, en in cubase krijgt die rechtsonderin ook een signaal.

Maar heb dus tot op heden geen geluid door mn monitoren en ikkan de midi tracks niet toewijzen aan de Virus.. Iemand die dit probleem bekend voorkomt of me er mee kan helpen? Zou erg fijn zijn!

Gr Mitchel

Dat is het probleem niet, het spoor is gewoon unmute:)

wat ik bedoel is:soms staat t audiochannel unmute maar er komt geen audio doorheen, even mute en unmuten lost dat dan op. maar dat is t dus niet bij jou blijkbaar.

Begin eerst eens met kijken of de Virus uberhaupt reageert. MIDI controller MIDI out > Virus MIDI in, Virus audio out > mengpaneel of versterker of desnoods even de koptelefoon op. Zet de Virus in Single mode.

Reageert de Virus? Als deze MIDI ontvangt zie je een icoontje van een noot knipperen aan de linkerzijde van het display. Reageert 'ie niet, kijk dan eerst wat de instellingen zijn van de MIDI-kanalen. Hoor je nog niks? Controleer het volume.

ALs ik op de edit/sync button van de Virus druk, zie je input 1 en 2 lampjes branden op de interface, en in cubase krijgt die rechtsonderin ook een signaal.
De audio zou dan moeten werken. Heb je de audiotrack zodanig ingesteld dat 'ie de input van je Kontrol 1 doorstuurt?

Maar heb dus tot op heden geen geluid door mn monitoren en ikkan de midi tracks niet toewijzen aan de Virus..
Dit klinkt een beetje raar; je zou in de lijst van MIDI tracks gewoon "Kontrol 1 - MIDI out 1" of iets dergelijks moeten zien en dan je kanaal moeten kiezen. Vandaar dus even de test zoals bovenin; het heeft geen nut om Cubase op kanaal 1 te laten sturen terwijl de Virus luistert op kanaal 6 of zo.

Mijn midi board heb ik via de usb aangesloten, daar heb ik geen midi aansluitingen op.

Vervolgens van mijn audio interface midi out naar virus midi in.. virus audio out naar input 1 en 2 van de audio interface.. als ik mn boxen direct op de virus aansluit heb ik gewoon het geluid.. ben bang dat er bepaalde instellingen qua pc niet goed staan.. moet cubase ook de virus c vanzelf gaan lezen en zien?

je zou in de lijst van MIDI tracks gewoon "Kontrol 1 - MIDI out 1" of iets dergelijks moeten zien en dan je kanaal moeten kiezen
moet cubase ook de virus c vanzelf gaan lezen en zien?
Zou je het niet beter eerst in de Cubase manual opzoeken en heel het hoofdstuk over synths aansluiten lezen, en dan pas hier vragen stellen als het nog niet lukt?

Cubase weet helemaal niet wat jij allemaal op je audio/midi interface aansluit.

Zal ik ook eens even gaan doornemen, maar waarom zou ik hier niet de vraag stellen waar iemand misschien direct het antwoord op weet :)

Zal ik ook eens even gaan doornemen, maar waarom zou ik hier niet de vraag stellen waar iemand misschien direct het antwoord op weet :)

Oef dat is een foute instelling.

Paul

Omdat een forum voor vragen is waar het antwoord niet in de handleiding staat; als we hier letterlijk gaan neerzetten wat al in het boekje zit heeft een forum ook geen nut meer en wordt het ondoorzoekbaar.

Het is goed om aan te leren eerst zelf te zoeken, zelf op te lossen; als je dat niet kunt, vergeet dan ook maar een carrière in de muziek, omdat dat nog veel harder er aan toe gaat. Da's een ethiek die je op moet bouwen. Het is niet een kwestie van ouwe knarren die je het niet gunnen dat - omdat ze zelf geen internet hadden - jij het ook maar uit moet zoeken.

Toevallig staat het antwoord in jouw vraag helemaal niet in de handleiding, dus je hebt deze keer mazzel :).

De Virus TI meldt zich via USB keurig bij je computer aan met naam en toenaam. De Virus C doet dat niet. Sterker, geen enkele synthesizer met alleen maar MIDI doet dat.

Jouw computer weet alleen dat er een MIDI-ingang is en een MIDI-uitgang en that's it; of dat nou naar een Virus toe gaat of een antieke JX3P uit 1983 of een zwart gat - daar heeft een computer geen idee van. De Virus kondigt zichzelf niet als zodanig aan, dus daar kun je lang op wachten. De reden dat je in andere screenshots wel "Virus" ziet staan is omdat mensen de track omnoemen.

MIDI is een antiek en langzaam protocol uit de tijd van de Commodore 64. Als je van na die tijd bent, spring dan maar een gat in de lucht dat je niet door al die ellende hoefde te ploegen.

Omdat een forum voor vragen is waar het antwoord niet in de handleiding staat; als we hier letterlijk gaan neerzetten wat al in het boekje zit heeft een forum ook geen nut meer en wordt het ondoorzoekbaar.

Het is goed om aan te leren eerst zelf te zoeken, zelf op te lossen; als je dat niet kunt, vergeet dan ook maar een carrière in de muziek, omdat dat nog veel harder er aan toe gaat. Da's een ethiek die je op moet bouwen. Het is niet een kwestie van ouwe knarren die je het niet gunnen dat - omdat ze zelf geen internet hadden - jij het ook maar uit moet zoeken.

Toevallig staat het antwoord in jouw vraag helemaal niet in de handleiding, dus je hebt deze keer mazzel :).

De Virus TI meldt zich via USB keurig bij je computer aan met naam en toenaam. De Virus C doet dat niet. Sterker, geen enkele synthesizer met alleen maar MIDI doet dat.

Jouw computer weet alleen dat er een MIDI-ingang is en een MIDI-uitgang en that's it; of dat nou naar een Virus toe gaat of een antieke JX3P uit 1983 of een zwart gat - daar heeft een computer geen idee van. De Virus kondigt zichzelf niet als zodanig aan, dus daar kun je lang op wachten. De reden dat je in andere screenshots wel "Virus" ziet staan is omdat mensen de track omnoemen.

MIDI is een antiek en langzaam protocol uit de tijd van de Commodore 64. Als je van na die tijd bent, spring dan maar een gat in de lucht dat je niet door al die ellende hoefde te ploegen.

Oef dat is een foute instelling.

Paul

Bah wat haat ik die RTFM mensen. Tuurlijk moet ie in de handleiding lezen hoe of wat, maar als je iets nieuws koopt wil je graag snel aan de gang, dus vraag je, na het eerst zelf geprobeerd te hebben, op een forum om hulp. daat zijn deze fora toch voor?

sorry voor de offtopic, moest het ff kwijt...

Laatst gewijzigd:
Bah wat haat ik die RTFM mensen. Tuurlijk moet ie in de handleiding lezen hoe of wat, maar als je iets nieuws koopt wil je graag snel aan de gang, dus vraag je, na het eerst zelf geprobeerd te hebben, op een forum om hulp. daat zijn deze fora toch voor?

sorry voor de offtopic, moest het ff kwijt...

Als dat je al aanzet tot haat dan ben je niet zo goed bezig.
Ik vind haten een heel zwaar woord.
Hoe kan je iemand haten door alleen een berichtje in een forum?
Je kent de persoon in kwestie helemaal niet.

Er moet wel iets heel ergs in de persoonlijke sfeer gebeuren voordat ik iemand ga haten. Dat komt dus zelden voor. Ik neem aan dat je het woord "haten" niet zo zwaar bedoeld en waarschijnlijk bedoel je dat je een andere mening hebt en dat je je ergert aan de "RTFM" instelling. Dat mag natuurlijk.

Mijn mening in deze is dat ik het veel bevredigender vind als ik eerst zelf op onderzoek uitga en in 9 van de 10 gevallen vind ik dan de oplossing. Daar leer je veel meer van. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat het door een aantal forumleden niet in dank wordt afgenomen als je duidelijk aangeeft dat je je nog niet verdiept hebt in het geheel. Die denken dan misschien; "laat maar waaien" en reageren niet.

Paul

Als dat je al aanzet tot haat dan ben je niet zo goed bezig.
Ik vind haten een heel zwaar woord.
Hoe kan je iemand haten door alleen een berichtje in een forum?
Je kent de persoon in kwestie helemaal niet.

Er moet wel iets heel ergs in de persoonlijke sfeer gebeuren voordat ik iemand ga haten. Dat komt dus zelden voor. Ik neem aan dat je het woord "haten" niet zo zwaar bedoeld en waarschijnlijk bedoel je dat je een andere mening hebt en dat je je ergert aan de "RTFM" instelling. Dat mag natuurlijk.

Mijn mening in deze is dat ik het veel bevredigender vind als ik eerst zelf op onderzoek uitga en in 9 van de 10 gevallen vind ik dan de oplossing. Daar leer je veel meer van. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat het door een aantal forumleden niet in dank wordt afgenomen als je duidelijk aangeeft dat je je nog niet verdiept hebt in het geheel. Die denken dan misschien; "laat maar waaien" en reageren niet.

Paul
Je snapt goed dat ik niet de persoon haat, maar dat ik het gewoon niet vind kunnen dat als iemand een gewone, normale vraag steld over een synthesizer op een synthforum dat er over het algemeen gereageerd wordt dat men de handleiding gelezen moet worden. mijns inziens is een forum al dit bedoelt om kennis te delen en als iemand een vraag heeft dat ie niks aan antwoorden heeft als van lees de manual.

Natuurlijk leer je veel meer als je eerst zelf op onderzoek uitgaat. kom je vaak hele leuke snufjes tegen, maar als je iets nieuws hebt wil je graag dat het in 1x werkt, of dat er mensen meedenken.

Mitta: sorry voor het vervuilen van je topic. alles gelukt?
je zou hier eens kunnen kijken

http://www.infekted.org/virus/forum.php?

Handleidingen lezen is zoooo 1994, dat is toch niet meer nodig...:stupid:stupid

Ik download de handleiding zelfs voor ik nieuwe gear koop, dan weet ik wat ik er mee zou kunnen of niet. Maar goed ieder zijn ding. Je wilt leren of niet.

Hoe dan ook is de beschrijving van wat de topicstarter al heeft gedaan een hoe om de Virus werkend te krijgen niet afdoende om een sluitend antwoord te geven.

Stapsgewijs dus:

1. Controleer of de virus uberhaupt geluid geeft bij het triggeren van midi
2. Controleer of geluid cubase in krijgen werkt
3. Sluit de virus dan pas aan

Overigens heeft elke DAW het principe "external instrument" voor dit type setup (al durf ik niet te zeggen of Cubase 5 dit al heeft maar ik vermoed van wel).

Waarschijnlijk staat de monitor functie niet aan. Je moet een audio spoor aanmaken om de audio van dit externe instrument te "monitoren".

Je moet dus 2 sporen aanmaken: een midi track en een audio track. Zorg dat van beide outputs goed staan, maar ik vermoed dat dat wel zal zijn.

Druk op het audio spoor het kleine speaker icoontje in. Rechts naast de rode opname knop. Wordt oranje als hij aanstaat.

Selecteer je midi spoor.

Speel wat. Geluid?

Ik heb voor de geintresseerden onder ons het boek doorgelezen, maar het kwam inderdaad niet naar voren.

Acidfever : Mijn midiboard triggert de virus helaas niet, en dit is wel wat ik graag zou willen..

JorgV : Heb nu wel geluid op het audiospoor hoe jij het uitlegt, dus dat is al een vooruitgang.. Alleen als ik mijn midispoor selecteer komt er geen geluid vanaf.. Heb ook verschillende outs geprobeerd maar haalt niets uit helaas..
Als ik die edit/sync button indruk komt er geluid op het audio spoor en zie je het spoor ook reageren.. Alleen kan niet met mn midiboard op de virus spelen zeg maar

Jawel, dat zou echt moeten werken als het goed ingesteld staat:

-Maak MIDI spoor, zorg ervoor dat de output van dat midispoor naar de Audio Kontrol MIDI out gerouted is
-Maak audio spoor - blijkbaar staat de instelling daarvan standaard goed voor jou
-Selecteer MIDI spoor
-Druk op het audio spoor op het monitor icoontje, maar houd je midispoor geselecteerd!
-Speel op je MIDI klavier (dus met het MIDI spoor geselecteerd, monitor aan op het audiospoor)
-Als alles goed aan elkaar geknoopt is zou dit echt moeten werken.
.
Zo niet: download vanaf hier eens het "MIDI connection Center" http://www.musiclab.com/download.html . Link de output van je midiboard aan de input van je Virus (vergeet ook niet de knop "Connect to" in te drukken), stop een koptelefoon in je Virus en kijk of je kunt spelen... zoja, dan weet je zeker dat het MIDI gedeelte goed zit.

Als het dan nog niet werkt, geef ik het op en kan ik je vanaf hier denk ik niet verder helpen... en zoals hier boven al een paar maal gesuggereerd: het kan echt geen kwaad je even wegwijs te maken in wat basisbegrippen en methodes... YouTube staat vol met materiaal, handleidingen van je apparatuur ook.

EDIT: schoot me nog te binnen: check even in de Cubase preferences of bij het kopje "MIDI" het vakje voor "MIDI Thru" geselecteerd is (standaard wel geloof ik, maar toch)

EDIT2: Mijn Virus B geeft een klein muzieknootje in het scherm als er MIDI informatie binnenkomt... kijk of dat bij jou in één van bovenstaande scenarios ook gebeurd...

Ik heb voor de geintresseerden onder ons het boek doorgelezen, maar het kwam inderdaad niet naar voren.

Acidfever : Mijn midiboard triggert de virus helaas niet, en dit is wel wat ik graag zou willen..

JorgV : Heb nu wel geluid op het audiospoor hoe jij het uitlegt, dus dat is al een vooruitgang.. Alleen als ik mijn midispoor selecteer komt er geen geluid vanaf.. Heb ook verschillende outs geprobeerd maar haalt niets uit helaas..
Als ik die edit/sync button indruk komt er geluid op het audio spoor en zie je het spoor ook reageren.. Alleen kan niet met mn midiboard op de virus spelen zeg maar

Komt dat wellicht doordat je 'enable record on selected track' in je preferences aan hebt staan? Oftewel; als je je het audiospoor geselecteerd hebt, staat bij het midikanaal het Record Enable-icoontje nog aan?

Back