Re: Vet verlede laten rusten
Re: Vet verlede laten rusten
Origineel geplaatst door bambamstudio
Moet je het verleden laten rusten en gaan inversteren in nieuwe technieken, om die vervolgens niet te gaan gebruiken om het oude weer te doen herleven?
Ik draai al zo een dikke 25 jaar mee in de synthesizer scene en heb de geboorte van enkele revolutionaire nieuwe technieken meegemaakt. Midi, sampling, HD-recording...noem maar op.
Vaak lees ik dat je een bepaald toestel - ik noem nu bijvoorbeeld de Roland 909 - "nodig" hebt om bepaalde stijl muziek te maken.
Ik heb jaren van die domme hype gebruik gemaakt en o.a. ontelbaar veel 909's verkocht aan mensen die er rotsvast van overtuigd waren dat ze hits gingen of konden scoren als ze maar in het bezit kwamen van de heilige drievuldigheid :
909 - 808 - 303, die ik dan ook per kilo uit de States importeerde. (ik spreek over 15 jaar geleden, toen vermoedde men daar nog niks en waren die toestellen daar nog spotgoedkoop en hier amper te vinden )
Maar ook Minimoogs, VS, Prophet 5 en allerlei leuks ging over de toonbank.
Ik ontmoette mensen die in een vlaag van totale zinsverbijstering dachten het licht te hebben gezien en soms 75.000 euro en meer investeerden in materiaal om 3 maand later voor zich uit te zitten staren in hun dure studio, echter zonder resultaat. Ik kreeg soms fantastische demootjes te horen van mensen waar ik verwonderd aan vroeg hoe en waar ze dit in godsnaam hadden opgenomen : Het antwoord was soms verbazend : Thuis met een Juno 106, een S612, een Atari en een Tascam casette 4-trackje...!
Ik denk dat men in het algemeen kan stellen dat het geen moer uitmaakt wat je hebt of gebruikt ,nieuw of oud, het is echt wat je er mee doet. Zonder inspiratie of muziekaal talent en uiteraard wat kennis kom je nergens, ook niet in een professionele studio waar alles aanwezig is.
Daarom ben ik ook steeds op mijn hoede als iedereen weer waaaw begint te gillen bij de zoveelste Virus of K-station die op de markt wordt gezet.