Nederlandstalige Triphop

wat apart... nederlandse triphop. ik zeg apart, maar ik zit wel de hele tijd om me heen te kijken of niemand me dit hoort luisteren. ik weet niet waarom. het klinkt zo raar in het nederlands.

die delay is echt niet leuk meer. ik begrijp dat je een aanwezige delay op de vocals wilt hebben, maar nu wordt het onverstaanbaar. verder vind ik de drums een beetje een badkamer reverb hebben en ze slepen ook niet echt zoals ze zouden kunnen.
de elektrische piano is leuk (en verplicht bij triphop) maar staat iets te hard.
over het algemeen vind ik het een leuke track en dat nederlandse is zeker een leuk experiment. maar ik krijg toch een gevoel van losse componenten ipv een geheel als track. misschien nog eens naar de mix en de mastering kijken wat dat betreft.
maar wel goed hoor (ook al focus ik hier een beetje op de negatieve punten).

Hoi.. Heb je track geluisterd en kon niet laten om ff te reageren (doe ik niet zo vaak om tracks, simpelweg omdat ik zelf nooit tracks afmaak en mezelf dus niet echt een kenner kan noemen).

Ik vind dit echt lef hebben... en dat mag ik enorm 8) Moet eerlijk zeggen dat ik nooit naar Nederlandstalige muziek luister zelf, maar de ' psychedelica van de Nederlandse taal' (zoals jij het noemt) vind ik heel duidelijk naar voren komen in deze track. Helaas zorgt de delay er wel voor dat ik de helft niet versta.. dus dat zou iets minder mogen denk ik, al kan ik me voorstellen dat je de delay gebruikt om de vocalen wat minder droog te laten klinken.. maar dit gaat wel enorm ten koste van de verstaanbaarheid en dat lijkt me net niet de bedoeling nu...

Ik kan niet nalaten om te vragen met wat je deze track gemaakt hebt (hardware/software synths? sequencer? mic, etc. Ben weer veel te nieuwsgierig geloof ik :) )... En heb je de tekst eerst geschreven en daarna de muziek of andersom? Of misschien allebei tegelijk? :D Ik vraag dit ff omdat ik zelf ook wel eens aan denk om een (wel Engels) gedicht-achtig iets te gebruiken in een track waar ik nu aan werk (als ik die af zou maken dan), maar me dit best moeilijk lijkt te combineren met de muziek. Helaas heb ik alles behalve een 'vertelstem', maar dat zijn details :D

Maar goed, ff terug naar je track... ik vind het experiment gaaf en geslaagd... op de delay na, dat is enige 'kritiekpunt' dat ik kan bedenken. En de muziek vind ik ook tof, ik hou van dit soort minimalistische lowtempo muziek.

Dit is cool. Weer iets heel anders. En de sfeer is OK.
Dit kan weer een hele nieuwe stroming worden in de nederlandse muziek met een beetje geluk.

Gewoon doorgaan met dit soort dingen en proberen je grenzen te verleggen.

Sinds de spooksprekers, ben ik echt een fan van gesproken woord op muziek...

ik vind het een heel erg leuk nummer om bij weg te luistere

Origineel geplaatst door ironfreq
Ik kan niet nalaten om te vragen met wat je deze track gemaakt hebt (hardware/software synths? sequencer? mic, etc. Ben weer veel te nieuwsgierig geloof ik :) )... En heb je de tekst eerst geschreven en daarna de muziek of andersom? Of misschien allebei tegelijk? :D Ik vraag dit ff omdat ik zelf ook wel eens aan denk om een (wel Engels) gedicht-achtig iets te gebruiken in een track waar ik nu aan werk (als ik die af zou maken dan), maar me dit best moeilijk lijkt te combineren met de muziek. Helaas heb ik alles behalve een 'vertelstem', maar dat zijn details :D

Ik heb Cubase SX gebruikt als master en Reason 2.5 voor de drums. Die electrische piano is een Absynth. De basgitaar heb ik oorspronkelijk echt opgenomen maar aangezien ik een flutbassist ben met een crappy basgitaar heb ik besloten die in Cubase in the spelen (midi dus)... dat is een VB-1

Die gedicht-achtige muziek moet je zeker doen :) daar kunnen erg toffe dingen uit komen.

Overigens zit ik helemaal in de knoop, niet alleen over die delay. Ik vind het tof dat dit nummer op meerdere forums zeer positief is ontvangen maar er zijn veel dingen waar ik nog niet uit ben. Zo heb ik een filter en een phaser over mijn stem gegooid wellicht omdat ik mijn eigen stem clean niet genoeg respecteer... Ik upload binnenkort even de cleane versie want ik zou graag willen weten of dat beter is...

Paul

Hoi,

Origineel geplaatst door Tech_A-
Zo heb ik een filter en een phaser over mijn stem gegooid wellicht omdat ik mijn eigen stem clean niet genoeg respecteer... Ik upload binnenkort even de cleane versie want ik zou graag willen weten of dat beter is...

Ik ben benieuwd naar die cleane versie... maar wat betreft je stem niet respecteren... zou het niet gewoon kunnen zijn dat je met behulp van effecten kunt zorgen dat je stem helemaal goed in de muziek past? Ik bedoel het moet samen toch 1 geheel vormen en lijkt me logisch dat daar effecten bij om de hoek kunnen komen kijken, om dat te verwezenlijken... heb zelf nooit echt met stemmen gewerkt tot nu toe (al ben ik laatste tijd wel bezig met het sampelen van quotes uit (liefst obscure) films, maar eigen texten lijkt me veel leuker). Aan andere kant worden effecten ook gebruikt om 'fouten' weg te werken of te verdoezelen... Hoe dan ook, ik meen dat mede-forumlid Fuse pas ook iets dergelijks zei (zou ook iemand anders kunnen zijn)... sluit me er iig 100% bij aan: "als het goed klinkt, is het goed" :engel:

KEE DAN! :halleluja

Ik vind het altijd zo raar dat nederlanders meestal engelse titels en engelse teksten in en voor hun muziek gebruiken terwijl de nederlandse taal ook heel mooi kan zijn.
Hee, en je bent er toch er toch ook trotst op dat je een nerderlander bent?!;)

Ik vind het erg leuk dat dit nummer in het nederlands is. In tegenstelling tot de rest kan ik de tekst wel goed volgen, maar dat komt misschien ook omdat ik de tekst uit de makers mond heb gehoord ;)....
Over teveel delay ben ik het wel eens, er zijn sommige punten waar alles door elkaar heen echo't....misschien op die punten de dry/wet verhouding veranderen?

Wat misschien ook niet zo misstaan in dit nummer is ergens in het midden even een instrumentaal stukje, waar die piano even lekker aan de loop gaat of er even een ander synthje bij komt kijken.
En misschien ook nog een "echte" triphop bassdrum erbij?!

Verder vind ik het een lekker dromerig nummertje, ik kan er goed naar luisteren.

Ik vind het nr. gedurfd en leuk, niet echt speciaal of zoiets.

Origineel geplaatst door ZeromaNoiS
KEE DAN! :halleluja

Ik vind het altijd zo raar dat nederlanders meestal engelse titels en engelse teksten in en voor hun muziek gebruiken terwijl de nederlandse taal ook heel mooi kan zijn.
Hee, en je bent er toch er toch ook trotst op dat je een nerderlander bent?!;) .

Dat vind ik nou ook. Ook die vele Engelse titels ergeren me wel.:( Nederlandse taal is prachtig, uitermate geschikt om op te zingen. Meer respect daarvoor!

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik vind het nr. gedurfd en leuk, niet echt speciaal of zoiets.

Dat vind ik nou ook. Ook die vele Engelse titels ergeren me wel.:( Nederlandse taal is prachtig, uitermate geschikt om op te zingen. Meer respect daarvoor!

maar het is wel niet zo stoer. 8D
en je berijkt meer mensen in het engels. ja toch?

isnieZot

Vreemd maar wel lekker

Vreemd maar wel lekker

Het is raar inderdaad ik ben erg gewend aan deze stijl in het engels en kan dit soort muziek uren op hebben in eerste instantie valt het niet eens zo op dat het nederlands is.
Apart.
Die opmerking gesproken woord van iemand hier snap ik niet zo .
Het is toch enigzins gezongen? zij het niet uit volle borst.
In de vocal/stem zIt duidelijk een jazzy achtige tonatie.

Tegek nummer! Sfeer is erg goed, knap! Ik vind het echt een leuk nummer. Groove droomt weg.

De kick klinkt erg op de achtergrond, beetje ielerig. Maar past wel. Bassliijn is goed, mooi on-opvallend gemixed.. Misschien is helpt het als de piano ietsje pietsje meer compressie geeft.
Zang vind ik best goed!, de delay is anzich ook niet zo slecht gemixed, maar duidelijk teveel van het goede. Misschien helpt het om pas delay op de laatste stukjes tekst te zetten, en de feedback op sommige stukken korter te zetten, en op andere stukken weer lekker lang (want de delay klinkt erg goed op de "open" stukken in het nr). Het moet immers niet het trip gehalte in de hop verliezen! (mad professor's remix van massive attack bijv is meesterlijk qua delay mixen!!)

:dj:

grts Sander

erg leuk!

erg leuk!

heel erg mooi, maar de stijl is natuurlijk al 'ontdekt' door spinvis, die ik overigens ook geweldig vind

Re: erg leuk!

Origineel geplaatst door Kikker
maar de stijl is natuurlijk al 'ontdekt' door spinvis, die ik overigens ook geweldig vind

Ik denk dat meneer Tech_A- het helemaal niet erg vind om daarmee vergeleken te worden ;)

Wat is dat toch een heerlijk stukje muziek zeg.:)

Origineel geplaatst door Kikker
heel erg mooi, maar de stijl is natuurlijk al 'ontdekt' door spinvis, die ik overigens ook geweldig vind

Shit ze hebben me door ;)

Nee, daar komt idd een groot gedeelte van mijn inspiratie voor dit nummer vandaan en ik vind het absoluut niet erg om daar mee vergeleken te worden :)

Ik ben trouwens druk bezig met het herzien van het geluid. En dat lijkt erg goed te lukken. Ik heb ook geprobeerd de drums te veranderen omdat een aantal mensen die 'shit' schijnen te vinden, maar het spijt me, ik vind ze tof zoals ze zijn :)
Ik denk dat ik zeer spoedig een geupdate versie upload... die eerder genoemde 'cleane versie' laat ik maar zitten. Overigens heb mn zang wel wat cleaner gemixt in de nieuwe versie.

IIG allemaal alvast heel erg bedankt voor de commentaren :)

erg leuk!

erg leuk!

Back