VSTi's en multitimbraliteit

Musicmaker

Vastbesloten
Hoi,

Hoe kan ik de multitimbraliteit gebruiken van VST instruments? Ik wil nu bijvoorbeeld zo'n plugin laden, maar dan wil ik op elk geluid daarvan andere eq en effect instellingen kunnen gebruiken. Nu laad ik voor elk geluid een nieuwe plugin op een nieuwe track.

Bedankt.

Weet iemand hoe het werkt bij de Waldorf Attack? Of de Carbon van Native Instruments (Session one), of de Drumatic?

Re: VSTi's en multitimbraliteit

Origineel geplaatst door Musicmaker

Nu laad ik voor elk geluid een nieuwe plugin op een nieuwe track.
Bedankt.

Dat is hoe ik het ook doe, als je de multitimbraliteit wilt gebruiken van een plug-in (ik wist niet dat dat zou kunnen) heb je waarschijnlijk toch te maken met het feit dat je verschillende sounds over de zelfde eq zal gaan, en dat wil je dus niet.
Dus je doet het goed (volgens mij)

In logic doe ik het zo.

Je laat de plugin in als multi instrument.
Je maakt aux kanalen aan met verschillende uitgangen.
Per sound selecteer je het aux kanaal en op dat kabnaal kun je dus naar harte lust eq toevoegen etc.

easy :)

[als je logic gebruikt] En om de plugin ook via midi multitimbraal te maken moet je het midikanaal van het audioinstrument op all zetten. Daarna een nieuw multinstrument in je environment aanmaken, alle 16 kanalen openklikken en verbinden met je audioinstrument. Nu kan je de plugin ook door de desbetreffende track in de arrange te selecteren je plugin via 16 midikanalen aansturen

Laatst gewijzigd:
In SX selecteer je een softsynth en dan verschijnt automatisch het aantal kanalen waar het geluid uitpoept in je mixerscherm.. Is wel afhankelijk van je softsynth want sommigen hebben 8 outs en anderen weer 1..(en ook de settings van die VSTi natuurlijk even checken)

gr
R

oftewel de meeste softsynths zijn alleen multitimbraal in de zin dat je er meerdere tegelijk van kan laden.

Wat maakt het uit of je meerdere VSTi's laad of dat je een VSTi's hebt die multitimbraal is, hij moet evenveel rekenen.
En multitimbrale synths hebben over het algemeen ook meer outputs dus kun je dat ook nog routen naar smaak.

Da's nou het leuke van software, je kunt zoveel je processor toelaat.

Origineel geplaatst door fuse
Wat maakt het uit of je meerdere VSTi's laad of dat je een VSTi's hebt die multitimbraal is, hij moet evenveel rekenen.
wat betreft rekenkracht maakt het idd niet uit, maar als je krap zit kwa geheugen maakt het wel uit of je 1 multitimbrale .dll inlaadt of een paar keer de zelfde .dll van een paar MB.

Anderzijds: dan had je ook maar gewoon 512MB moeten hebben ;)

Wat maakt het uit of je meerdere VSTi's laad of dat je een VSTi's hebt die multitimbraal is, hij moet evenveel rekenen

Ja, ik had inderdaad gehoopt dat het wat processorkracht zou schelen, daar ging het me eigenlijk om.

Iedereen bedankt. :okdan:

Origineel geplaatst door farlukar
wat betreft rekenkracht maakt het idd niet uit, maar als je krap zit kwa geheugen maakt het wel uit of je 1 multitimbrale .dll inlaadt of een paar keer de zelfde .dll van een paar MB.

Ehmmmm.... hij laadt de DLL ook maar een keer hoor. Da's het hele idee achter DLL's. (ok flauw maar dan klopt het helemaal) Je maakt alleen meer instanties aan van die DLL en dat kost inderdaad meer geheugen. Daarom ben je al zoveel geheugen kwijt aan DLL's die wel geladen worden maar niet gebruikt. (vandaar dat bijv services en je systeem zo minimaal mogelijk houden qua installatie zoveel zin heeft)

Maar of dit nou 120Mb of 125Mb is maakt op zich niet zoveel uit. Als je maar ruim in het geheugen zit.
(512Mb kost maar 52€ tegenwoordig!)
Wat dat betreft begint geheugen een beetje op menselijke hersenen te lijken. Minder dan 80% wordt maar echt gebruikt en de rest is meer als 'opvulling'.

Ik denk dat alleen de VSTi's welke vanuit zichzelf multitimbraal werken zo nu en dan wat resources kunnen schelen...

Zo zijn er nogal wat plugins met ingebouwde reverbs. Als je deze reverb maar 1 keer hoeft te laten draaien waarna je alle multitimbrale kananlen hierlangs kan senden (ik zeg maar even wat) dan verschilt dit nogal wat vergeleken met deze plugin 4 keer starten (en daarbij dus ook 4 keer de reverb)

Volgens mij scheelt het inderdaad resources. VSTi's in ruste gebruiken ook gewoon CPU cycles.

Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij scheelt het inderdaad resources. VSTi's in ruste gebruiken ook gewoon CPU cycles.

Dat is 100% niet waar. Geloof me, ik heb zelf in VSTi C++ code zitten grasduinen.
Elke VSTi die dit wel doet moet je metteen wegdoen, die persoon kan dan niet programmeren.

Inderdaad. De VSTi's die ik draai gebruiken per extra vsti die ik laad niet een evenredig grote processorbelasting.

Zou inderdaad slecht programmeerwerk zijn.

Als ik in Logic een extra VSTi toevoeg dan kan mijn track al gaan stotteren terwijl ie nog niet eens op dat moment speelt.

Lijkt me dan dat Logic een rotte VST host implementatie heeft.

Als ze niet eens de sleep methode ondersteunen dan houdt het op.

of dat je computer aan een broodnodige update toe is.

Wacht, dat moest je lezen als "terwijl die nieuwe VSTi op dat moment nog niet eens speelt in het arrangement".

Hmmmm... wat ontzettend raar...

Als ik het performance schermpje open houdt, en ik zet een plugin aan (zonder hem verder te gebruiken) dan zie ik het metertje onmiddellijk uitslaan. Dit is bij elke plugin het geval in zowel Cubase als Fruityloops... Zijn al mijn plugins ruk?

-- HanzZ

Back