TR909 dynamiek

cream

Ouwe rot
Ik vroeg me af.. Heb zelf nog nooit een TR909 gehad. In onderstaande clip hoor je volgens mij een 909.
( Correct me if I'm wrong...)
Kan je dit net zo dynamisch intikken/automaten op een 909 of is dit niet te doen??
Die snare en kick klinken fantastisch. Vaak hoor je weinig dynamiek (volume/decay veranderingen etc..) met de muziek die met dit soort apparaten wordt gemaakt (of ik luister niet goed) maar dit vond ik toch knap geprogrammeerd.

Ik gok gewoon op 909 samples en clever programming in een sequencer/software. 1997, moet kunnen. Ik denk niet dat je het zo uit een TR-909 kunt krijgen, ook al heb je er bloed zweet en tranen in zitten.

Er is een documentaire over Homogenic waarin Bjurk zelf met haar eigen 909 speelt. Mark Bell heeft de beats gedaan en ik denk dat juist die snareroffels heel goed op de 909 zelf te doen zijn. Hij heeft na zijn LFO tijd wel meer tracks geproduceerd met minimale middelen maar wel volop 909. Check Clark - Lofthouse ep op Planet E op YT. Er zijn mensen die een drumcomputer tot leven kunnen brengen en er zijn er die dat nooit gaat lukken. Lijkt mij lastiger om dat soort geluiden softwarematig te doen, denk ik dan hoor en daardoor ook niet echt waardevolle info... Ik weet wel zeker dat ik de CD in die tijd gruwelijk veel gedraaid heb en nog steeds erg goed vind.

"So people have very strange ideas about this. And Marc Bell, one of the reasons I love so much working with him...like the rhythm on the first song on Homogenic, "The Hunter." He came to Spain just for a laugh. And he heard the song, I’d done the vocals and the bass line and the chord structure, but there were no beats. I explained to him the beats and he recorded it live in one take, and the beat changes through the whole song. He did that on a 909. It amazes me that people still can’t grasp that live element of it."

Uit dit interview van 1998. Gewoon een 909 dus.

Je kan een 909 natuurlijk veel muzikaler gebruiken dan de meeste ooit zouden doen. Die knoppen zitten op dat ding om er aan te draaien! Niemand heeft ooit verteld dat je niet aan de snare mag zitten als die eenmaal loopt.

Neem dit:

Een en al tweak! Het is zelfs beter voor een 909 of 808 om aan die knoppen te draaien. Ik vergeet het ook soms, vooral omdat alles los op de mixer binnen komt. Dan klinkt soms ineens de cymbal zachter, dan draai ik 123 keer aan die knop en is het gekraak weg en hij doet weer goed!

Die roffels dat is toch de flam functie als de resolutie van je pattern het niet trekt? Je kunt met swing, flam en velocity echt super jazzy en complexe dingen doen op een 909 of 626.

Op een 808 ook hoor. Ik heb echt bizarre rommel gemaakt met de 808 in 12/16 en de rest in 16/16. En dan subbel de snelheid...

Soms moet je gewoon blind knoppen rammen om achter de leukste settings te komen :)

De lengte van dat nummer ook, subtiel. :)

Inderdaad ja :D

Is me nooit opgevallen. Maar er zit dan ook geen display op m'n SL1200..

Die roffels dat is toch de flam functie als de resolutie van je pattern het niet trekt? Je kunt met swing, flam en velocity echt super jazzy en complexe dingen doen op een 909 of 626.

Zou kunnen dat het de flam is maar wat ook kan is de resolutie op 32 steps zetten en dan kan je ook weer meer.

Iedergeval weer een stukje voor "is de tr-909 echt onvervangbaar" :luv:

luisterde nooit echt bjork en radiohead.
ga het nu zeker luisteren.

te gekke voorbeelden komen jullie mee.. thanks voor de linkjes!

En wil je nou echt het onderste uit de kan halen. Kijk en luister dan vooral hier naar https://www.youtube.com/watch?v=n0he-haADkE&feature=youtube_gdata_player

Stond daar zelf in die tent vorige week. Inderdaad erg cool zo'n stukje live 909 er tussendoor. Moet wel zeggen, heb hem vaker aan het werk gezien en het is wel iedere keer hetzelfde "kunstje" wat hij doet. Zou leuk zijn als hij het wat zou uitbreiden met wat andere spullen.
Maar ach, een leuk voorprogramma voor Speedy J die even later in een andere tent los ging :okdan:

....Zou leuk zijn als hij het wat zou uitbreiden met wat andere spullen. ...

Best arbeidsintensief met twee handen mixer met 8 kanalen en nine o nine bedienen...

al vind ik het auditief niet interessant.

Best arbeidsintensief met twee handen mixer met 8 kanalen en nine o nine bedienen...

al vind ik het auditief niet interessant.

Die 909 staat op 1 kanaal zo te zien. Dus qua mixer niet veel te doen.
Ooit in een ver verleden DJ Gizmo aan de bak gezien met een een DJ set en vervolgens een 909 en 101 live klooien.
Dat was auditief al een stuk interessanter 8)

Of wat te denken van Orlando Voorn die met een compleet drumstel aan komt zetten en mee gaat drummen met een DJ set :p

Back