[Akai] Mwords is dit het zelfde als Mbyte?

Blinx

Totally addicted to bass
Als mijn Akai S2000 opstart staat er in beeld 16 Mwords. Betekend Mwords nou het zelfde als Mega bytes?

Zo ja dan zou ik dus best wel genaaid zijn omdat ik hem gekocht heb en de winkel zei dat er 32mb in zou zitten.

2xbyte is 1xword dus hebbie wel 32Mb.

En omdat samples 16 bits zijn (voor een Akai) is word helemaal nog niet zo gek dacht ik, maar de meeste mensen denken nog in bytes. En om te verkopen klinkt 32Mb ook beter als 16Mw terwijl het precies hetzelfde is.

Er zijn wel meer sampling apparaten die dat hebben en da's soms even wennen. :)

OK, misschien fout van mij om dit te posten maar moet toch even.
Wil je een hardcore nerd een hak zetten dan is het wat volgt een leuke.
(en maak ik nu een ongelovelijke sukkel van mezelf)

De term word komt uit de computerwereld toen met met 16 bits cpu's bezig was. En dan staat een word voor een hoeveelheid data wat in een register geladen kan worden van de CPU. (register is zeg maar eens stukje geheugen waar alles in gezet wordt wat de computer uit gaat voeren)
Maar met de introductie van de 32 bitters en 64 bitters is de betekenis van de term word een beetje mank gaan lopen.
Want soms bedoelen mensen nog wel eens met word 16 bits maar het is eigenlijk de bitbreedte van de processor die wordt aangegeven.
Dus als de Akai Z4 of Z8 ook nog in words zou weergegeven worden dan zou dit in 32 bits moeten zijn want die dingen hebben 32 bits CPU's. Maar ik betwijfel of dit ook het geval is.

Origineel geplaatst door fuse

De term word komt uit de computerwereld toen met met 16 bits cpu's bezig was. En dan staat een word voor een hoeveelheid data wat in een register geladen kan worden van de CPU. (register is zeg maar eens stukje geheugen waar alles in gezet wordt wat de computer uit gaat voeren)
Maar met de introductie van de 32 bitters en 64 bitters is de betekenis van de term word een beetje mank gaan lopen.
Want soms bedoelen mensen nog wel eens met word 16 bits maar het is eigenlijk de bitbreedte van de processor die wordt aangegeven.
Dus als de Akai Z4 of Z8 ook nog in words zou weergegeven worden dan zou dit in 32 bits moeten zijn want die dingen hebben 32 bits CPU's. Maar ik betwijfel of dit ook het geval is.

weer wat geleerd :geslaagd: :D

Back