Polysix lekt stroom???

aarding ?
naar de synthdokter !

Ja, dat is het dus wel... Hij zit hier op mijn kamer in een ongeaard stopcontact. Maar dat zitten die andere apparaten ook, en dat hoort echt niet te lekken. Als ik hem in een geaard contact duw is het wel weg, maar dan lekt hij het dus lekker het net in... Maar geaarde apparaten moeten het ook gewoon doen op een ongeaard contact zonder dit soort gezever...

ja, dat klopt

kan het de voeding zijn of zoiets, gezien de grootte van de spanning, of een van de elco's van bij de voeding ?

Misschien dat het niet aan dat ding ligt. Als je meerdere geaarde apparaten op een ongeaarde stekker zet kan het via het chassis een heel end komen. Even alleen aansluiten.

En als de Korg aarde lekt, en je stopt hem in een geaard stopcontact, klapt de aardlek er uit.

Nou, ik merkte die lek dus op het delay dat op dezelfde stekkerdoos zit, en aangezien dat een oud ding is dat jaren en jaren op een vochtige zolder heeft gelegen (heb dat ding pas gekregen) dacht ik meteen dat het dat delay ook was. Maar toen ik dat uittrok had de rest van mijn apparatuur nog gewoon aardlek. Totdat ik de polysix eruit haalde dus... In een geaard stopcontact deed hij het gewoon, zonder aardlek over de behuizing en zonder een springende aardlekschakelaar...
De rest van de apparaten op dat stekkerblok is trouwens ongeaard.

Heb er zelf nooit last van gehad, wel veel noise in een polysix , maar dat is te verhelpen.

Dit klinkt echter als even met de synth naar een reparateur om de voeding te laten checken.........
Voeding moet sowieso naar de 230 volt trafo ingang worden omgesoldeert, dat is vaak nog niet gedaan maar de netspanning zit inmiddels wel wat hoger als vroegah :engel:

Hmmm, vaag. Soms is de aarde weg halen een oplossing, soms niet.

Nooit bij Vox versterkers de aarde eraf halen.. dat kan je dood worden.

lekt hij/zij wellicht ook nog iets anders, want dan zou ik hem asap naar een synthchirurg brengen.

Ja, dat is het dus wel... Hij zit hier op mijn kamer in een ongeaard stopcontact. Maar dat zitten die andere apparaten ook, en dat hoort echt niet te lekken. Als ik hem in een geaard contact duw is het wel weg, maar dan lekt hij het dus lekker het net in... Maar geaarde apparaten moeten het ook gewoon doen op een ongeaard contact zonder dit soort gezever...

De Polysix heeft een netfilter in bepaalde modellen. In dat filter zitten condensatoren tussen iedere stroonlijn naar aarde. De aarde is ook verbonden aan de metalen delen van de behuizing (chassis). Als je het ding dus niet aan de netaarde legt, dan kan de stroom die door de ontstoorcondensatoren naar het aardpunt in de behuizing niet weg. Nou ja..,. kan wel weg via degene die de metalen behuizing aanraakt en als verbinding naar Aarde geldt (de echte Aarde). De stroom bedraagt enkele miliAmperes en voelt naar aan tot en met een lichte opdonder krijgen.

Als de aardaansluiting (E) van het netfilter wordt losgekoppelt van het aardpunt van het chassis, is het probleem opgelost. De binnenkomende aardlijn kan nog steeds aan het aardpunt van het chassis blijven liggen. Het netfilter is dan wel minder effectief.

Mvg,

Marc

Kijk, hier heb ik wat aan! Dankje Marc! Ik had toevallig ook even gemaild met synthrepairs en die zei ook dat dat heel goed in het netfilter zou kunnen liggen. Ik ga dat ding eens ertussenuit halen en even de kabels direct doorlussen naar de trafo. Als het dan stopt weet ik waar het probleem zit.

@Teluur: als je die fameuze batterij bedoelt, die is er al uit, er zit een clone-bord in...

Back