Polysix modificatie

Calculator Operator

Tel ik na 15 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Van het een naar het ander: nu mijn synthje nog gewoon gebruikt kan worden, wil ik er een kleine modificatie aan doen: namelijk het kunnen regelen van de intensiteit van de modulatie, die is naar mijn smaak wat te prominent aanwezig... Nu is dit normaal heel simpel met een parallele potmeter, dan kun je dat zo regelen, maar de potmeter die de modulatie regelt is op de polysix met alle drie de pinnen aangesloten. Een zijkant is LFO, het midden is MOD en de andere zijkant is GND. Nu weet ik dus niet of ik alleen een potmeter op GND en MOD moet zetten of dat ik die ook moet gaan aansluiten op LFO... Iemand een idee hoe die circuits in elkaar zitten?

Pin 7 van IC 8 op KLM-367 is denk ik het punt waar een pot tussen moet.

poly6_VCO MOD_01.jpg

Ik kon het modwheel ook niet vinden...
Schema's van synths zijn een beetje als een stad, ik fiets door de mono/poly. :)

De vraag is; als je niet het Wheel op het schema kan vinden, moet je dan wel zelf gaan zitten sleutelen? Maar goed, opa verteld:

Schema: KLM 369 of 370 of 371: onderaan in het midden kan jet modulatie en Bender wheel zien.
Je kan op twee manieren een extra diepte pot aansluiten.
1) In de aanvoerlijn van de LFO naar het Wheel.
2) In de uitvoerlijn van het Wheel (de makkelijkste methode)
Een pot van 50...100K LOG:

GND---||||||----Wiper contact van Mod Wheel
............. |
Wiper: Naar draad die eerst naar het wiper contact van het Wheel liep.

Pot linksom is 'zero' - helemaal rechtsom is MAX intensity.

En drie kijken voordat er gesoldeerd wordt.

Mvg,

Marc

De vraag is; als je niet het Wheel op het schema kan vinden, moet je dan wel zelf gaan zitten sleutelen?

Mee eens, maar die vraag is niet aan ons om te beantwoorden. Ik geef de info die ik zo snel uit de schema's kan halen.
TS vraagt om een VCO modulatie intensiteit pot en die kan hij/zei op de door mij aangewezen manier maken.

Ja dat ik hem aan de GND en aan een van de wipers moet hangen wist ik, ik vind het alleen vreemd dat beide wipers van de pot nu in gebruik zijn. Eentje is GND, de ander is LFO. De middenpool is MOD.... Welke moet ik dan aansluiten, dat is hetgeen ik mij afvraag. Die LFO lijn is dus blijkbaar een aanvoer? Dan zou ik dus echt alleen de MOD en de GND moeten hebben, dat zou het simpelste zijn. Maar ik heb even getest met die twee polen gewoon aan elkaar te hangen met het modwheel omhoog (simuleert intensity 0 met het modwheel open) en dan is er inderdaad geen modulatie meer maar wel een pitch die verhoogd is.

Ja dat ik hem aan de GND en aan een van de wipers moet hangen wist ik, ik vind het alleen vreemd dat beide wipers van de pot nu in gebruik zijn. Eentje is GND, de ander is LFO. De middenpool is MOD.... Welke moet ik dan aansluiten, dat is hetgeen ik mij afvraag. Die LFO lijn is dus blijkbaar een aanvoer? Dan zou ik dus echt alleen de MOD en de GND moeten hebben, dat zou het simpelste zijn. Maar ik heb even getest met die twee polen gewoon aan elkaar te hangen met het modwheel omhoog (simuleert intensity 0 met het modwheel open) en dan is er inderdaad geen modulatie meer maar wel een pitch die verhoogd is.

Zie onderstaande kunstwerk

Mvg,

Marc

Attachments

• polysix mod depth pot.jpg
    polysix mod depth pot.jpg
    6,6 KB · Bekeken: 80
Mee eens, maar die vraag is niet aan ons om te beantwoorden. Ik geef de info die ik zo snel uit de schema's kan halen.
TS vraagt om een VCO modulatie intensiteit pot en die kan hij/zei op de door mij aangewezen manier maken.

Beste PWM,

Ik snap ook wel dat het heel goed bedoeld is :okdan:
Met zo'n potje moet wel heel raar gedaan worden om de zaak in de soep te laten lopen maar, als het ingewikkelder is... ja dan?

mvg,

Marc

Beste PWM,

Ik snap ook wel dat het heel goed bedoeld is :okdan:
Met zo'n potje moet wel heel raar gedaan worden om de zaak in de soep te laten lopen maar, als het ingewikkelder is... ja dan?

mvg,

Marc

Ook als het ingewikkelder is mag de bezitter zelf gaan knutselen ongeacht wat ik daar van vind. Ik zal in zo'n geval het afraden maar blijven informatie verstrekken. Zo heb ik het per slot van rekening ook moeten leren... :)

@ TS: Het best lijkt mij het om Marc zijn inderdaad erg kunstige schematje te volgen.
De pot werkt dan (net als het modwheel) als een attenuator. Ik wil je graag in simpele taal uitleggen hoe dat is maar daar ben ik behoorlijk slecht in:) Misschien kan je attenuator googlen.

Neenee ik snap wat je bedoelt :p
Mijn elektronica-kennis is gelukkig niet helemaal 0,0 :)

Als ik het dus goed interpreteer zet ik een extra weerstand in serie tussen het modwheel en de uitvoer in, zodat ik het signaal dat de print in gaat gaat al kan dimmen.

Laatst gewijzigd:
Back