midi -> cv vraagjes

chielos

...
Ben nog steeds bezig met het bij elkaar sprokkelen van mijn modulaire systeempje en om met Ableton te kunnen communiceren heb ik als volgende stap een interface nodig.
Doepfer heeft nogal wat, en kenton natuurlijk maar het is me noch niet helemaal duidelijk wat ik nou precies nodig heb... Wat ik iig wil kunnen doen is de synth aansturen via midi (of eventueel via usb) vanuit Ableton. Wat ik ook graag zou willen realiseren is het bpm syncen van de hele boel.

Als ik het goed heb begrepen is het zo:
CV - pitch van osc's
gate - noot lengte
trigger - triggeren van drums (ook van envelopes, lfo's etc?)
AUX - Als ik het goed heb begrepen kan ik hier zelf cc's aan koppelen? (is cv en aux hetzelfde?)
Clock - geeft om de zoveel tijd een signaal af dat met de sequencer mee loopt.

Verbeter me maar als het niet klopt!

Nou zag ik van kenton de modular versie: kenton modular solo en die lijkt me vrij compleet maar ook wel weer redelijk prijzig (vergeleken met de simpele modules van doepfer bijv.) Interne LFO's heb ik niet echt nodig maar meerdere cv / aux uitgangen zijn natuurlijk wel leuk! :luv:

Is prijsverschil het waard om voor de kenton te gaan of is voor een klein systeem een doepfer eigenlijk ook voldoende?

oh ja en wat ik me ook afvroeg, de vrij toewijsbare cv of aux uitgangen kan ik als ik het goed heb begrepen dus ook in live aan een korte clip koppelen en er midi synced lfo achtige signalen mee uitsturen?

Laatste vraag, sommige uitgangen sturen -2,5 _ 2,5 volt uit en andere 0 tot 5 volt, wat maakt dit uit?

Thnx voor jullie input!

cheers,
C

Als ik het goed heb begrepen is het zo:
CV - pitch van osc's
gate - noot lengte
trigger - triggeren van drums (ook van envelopes, lfo's etc?)
AUX - Als ik het goed heb begrepen kan ik hier zelf cc's aan koppelen? (is cv en aux hetzelfde?)
Clock - geeft om de zoveel tijd een signaal af dat met de sequencer mee loopt.

CV is Controle Voltage. Als deze 1 volt per octaaf is is het handig om hem voor de frequentie van een VCO te gebruiken maar zeker niet noodzakelijk.
Gate is idd meestal noot lengte maar ook hier kan je heel wat andere dingen mee aansturen. B.v. Slide en/of Accent in op ge-modde 303's.
Trigger is een zeer korte puls. Deze word vaak voor drums en LFO, ADSR reset gebruikt maar ook voor b.v. clock inputs van sequencers.
AUX en CV zijn niet per definitie hetzelfde. In MIDI naar CV omvormers word deze term vaak gebruikt voor de CV outputs die niet 1V/Oct of Hz/V zijn en over het algemeen dus niet geschikt om een keyboard of pianoroll te volgen.
Clock kan weer van alles zijn. Ik heb een MIDI clock to 24ppqn Sync converter maar ook een MIDI clock naar trigger converter.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt. Ben, zoals eerder gezegd geen held in simpel uitleggen :) dus als je nog vragen hebt...

Haha had ik ook al naar gekeken ja, maar dat gaat hem niet worden.
Dan moet ik ook weer een nieuwe geiidskaart kopen en ik wil ook de mogelijkheid hebben om zonder pc aan te aan te kloten... Maar toch bedankt!

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt. Ben, zoals eerder gezegd geen held in simpel uitleggen :) dus als je nog vragen hebt...

Au contrair! zoals ik al verwachte is er weer veel meer mogelijk dan ik in eerste instantie dacht, maar goed dat zal nog wel veel vaker voorkomen 8o)

Wat betreft doepfer vs kenton, wat kunnen jullie aanraden?
Of is er nog een betere en eveneens betaalbare optie?

Tsja ik heb gewoon niet zo'n zin om afhankelijk te zijn van de pc. Ik ben juist begonnen met modulair om niet meer alleen met de pc bezig te zijn. Daar zit ik nl al de hele dag achter..
gewoon aanzetten en gaannnn!

Aan Kenton kan je je geen buil vallen.
Maar die Modular Solo is behoorlijk duurder dan de Pro Solo, neemt daarbij dan ook nog modular rackspace en voeding in gebruik (ook bepaald niet goedkoop) en biedt niet ontzettend veel extra.
Een (tweedehands goed verkrijgbare) Pro Solo of Pro 2000 (als je uitgebreider wilt...) ipv de Modular Solo is misschien dan niet zo'n slecht idee.

Back