Hoe laat ik mijn stem beter klinken?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik ben bezig met het opnemen van mijn stem in Ableton Live voor een podcast. Ik neem het netjes op als wav maar daarna wil ik het wat nabewerken, maar bij een stem heb ik dat nog nooit gedaan. Wat is handig? Normaliseren, limiten of compressie? En moet je een stem eigenlijk EQ'en? Misschien heel simpele vragen, maar dit is mijn eerste keer :o:

is het voor zang of spraak?

als je de juiste microfoon hebt gebruikt hoef je weinig tot niets na te bewerken..
ook hangt het er vanaf voor welke muziek, voor luide muziek moet je veel compressen voor zachtere muziek niet etc etc

minder of meer drinken en roken, het nemen van zangles etc

Podcast, dus gesproken woord?
Voor de 3FM radiosound... Eq: Hpf op +-100hz, dipje in het 600-800 gebied, highshelf hoog erbij vanaf +- 7k. Stevig limiten, 9-12 db. attack snel, release 60-80ms. En lekker dicht op de mic natuurlijk. :-)

minder of meer drinken en roken, het nemen van zangles etc

Bier helpt ook hahaha... lol

Podcast, dus gesproken woord?
Voor de 3FM radiosound... Eq: Hpf op +-100hz, dipje in het 600-800 gebied, highshelf hoog erbij vanaf +- 7k. Stevig limiten, 9-12 db. attack snel, release 60-80ms. En lekker dicht op de mic natuurlijk. :-)

Ja, dus normaliseren zou ik niet doen, je kunt alsnog de ruis en de irritante ssss bewerken in Audition en dan het resultaat exporteren als wav en dan weer in ableton bewerken: EQ, compression en limiter, voor spraak is het beter dichtbij de mic, voor zang niet te dichtbij (anders heb je weinig lucht) maar ook niet te ver want je verliest diepte.

Wat hierboven staat lijkt me een goede optie zo te zien :)

rezo op je stem en lopass filter. 3 whisky's zonder ijs , limiten op een Amerikaans klinkende compressor bijvoorbeeld orban en de-esser en 2 dagen niet slapen. buizen mic.

Naast het technische gedeelte is het ook een kwestie van veel oefenen. Een goede radiostem krijg je niet zomaar. Probeer gewoon verschillende dingen en luister jezelf vaak terug. Klinkt altijd wat vreemd in het begin, maar na een tijdje kan je het wat meer waarderen.

Dank voor alle reacties, top! Daar kan ik zeker wat mee.

@BananaWorld: Ik maak al bijna 20 jaar elektronische muziek en heb nu mijn eigen internet marketing bedrijf. waarmee ik veel doe met content marketing (YouTube, podcasts, webinars etc). Ik geef ook al jaren trainingen en je groeit inderdaad in het praten. Op deze manier kan ik toch met audio en video blijven spelen en de muzikale intro's zijn altijd van mijn hand :)

probeer verschillende manieren van spreken en luister dit terug. technische instellingen zoals hierboven zijn volkomen loos, zonder de opname te horen. compressie en equalizing komt later wel, maar een low-cut rond de 70 - 100 Hz is nooit weg, want onder deze grens kan veel rommel zitten die je niet wil hebben.

als je eenmaal de juiste manier van spreken hebt gevonden, probeer dan met microfoontechnieken en eventueel verschillende microfoons wat het beste klinkt.

met een EQ kan je de klank wat veranderen als je het resultaat te dun, te boomy, te schel, te dof of wat dan ook vind. vergeet niet dat het nabijheidseffect van richtingsgevoelige microfoons hier veel invloed op hebben!

gebruik een compressor om harde uithalen wat te dempen, zodat het geheel wat gelijkmatiger klinkt. het geheel moet verstaanbaar zijn en prettig om naar te luisteren. harder is niet altijd beter en dat geldt ook voor dit soort dingen.

Als je om verbetering vraagt is het wel handig als we een referentie hebben. Kan je misschien een voorbeeld laten horen; zoals het nu klinkt?

Beetje nasaal en de compressor mag wel wat meer doen volgens mij.
tip: Cut eens wat bij 800hz a 1,5 khz (speel ook met de Q) en laat de compressor wat meer werken.

Ten eerste zou ik een plopkap gebruiken, ik hoor hier en daar wat plofjes. Eventueel niet recht in de mic praten, maar die schuin op je mond richten.

Verder zou ik met EQ het sublaag en de resonante frequenties er uit halen. Ik gebruik deze techniek veel:

Dan aandrukken met een compressor/limiter tot het lekker klinkt en voldoende volume heeft. :)

Wederom dank voor de waardevolle tips :okdan:

Dit is opgenomen met een Sennheiser mic van 30 euro, dat speelt vast mee. Compressie, limiting en EQ ga ik mee spelen. Elke aflevering een beetje beter (en ik ben van plan er minstens 100 te maken :P)

Melodyne is de oplossing. Van elke valszingende amateur met eventueel een verstandelijke uitdaging is er wat bruikbaars van te maken. En voor koortjes is het ook prachtig bruikbaar.

Ik ben er wel zo'n beetje uit. Ik heb nu een betere microfoon met plopkap en in Audition zit een preset Radio Limiting. De plopjes zijn er nu uit en als ik wat met de preset speel klinkt het goed.

Allen dank voor het meedenken en de genomen moeite :okdan:

Hoe je moet eq-en hangt af van je stem, mic en preamp combi.
Hoe je moet compressen is vooral afhankelijk van het doel

ja ik zou compressie en EQ gebruiken. Met de EQ het low end weghalen en ergens tussen 2000 -10000Hz de frequenties wat boosten.. Er zijn geen strakke regels, maar je moet leren op je eigen oren te vertrouwen :)

Back