Documentaire over House 26-5-2013

Hooihuis

Acta est fabula
Voor de liefhebbers vanavond op Ned. 2 om 21:20u een documentaire over House bij "Andere Tijden".

Ik ga het zelf wel opnemen denk ik, maar ik vermoed dat het vooral over drugs gaat gelet op de aankondiging en dat zou een beetje jammer zijn (wel weer typisch Hollands natuurlijk). Maar goed, laat ik niet oordelen voordat ik het heb gezien :engel:

Bedankt voor de tip!

Ik ga wel effe kijken straks. Al ken ik de geschiedenis nou wel zon beetje..

Dit ging gewoon over de opkomst van xtc met de house als acntergrondmuziek.... slechtste AT sinds tijden.

was weers net te laat .o o o w
begint meestal met eddy de cleck .. en dan komt er iemand van een kliniek pratuh.. en t ging eigenlijk om huisfeestjes;-]

Inderdaad, veel dope weinig muziek.

Het gaat hand in hand, dat wel. De hedendaagse techno zou een stuk minder interessant zijn zonder dope ben ik bang.. o ik ben gewoon kieskeurig.

Dit ging gewoon over de opkomst van xtc met de house als acntergrondmuziek.... slechtste AT sinds tijden.

Echt waar? Ik was er al bang voor.....:( Misschien ongezien maar weer wissen dan die hap. Ik weet dat het nooit helemaal los van elkaar is te zien, althans voor veel mensen niet, maar als er weer zo de nadruk op XTC etc. gelegd wordt dan hoeft het voor mij niet.

Het zal ook nooit eens een keer puur over de muziek gaan of zo. Dan is Barbie of het feit dat je man klusser is of je vrouw dik of sexverslaafd of allebei altijd weer veel interessanter :gaap:

Nou ja, een beetje off topic natuurlijk maar moest even die frustratie eruit gooien :D TV in Nederland is echt superwaardeloos.

Echt waar? Ik was er al bang voor.....:( Misschien ongezien maar weer wissen dan die hap. Ik weet dat het nooit helemaal los van elkaar is te zien, althans voor veel mensen niet, maar als er weer zo de nadruk op XTC etc. gelegd wordt dan hoeft het voor mij niet.

Het zal ook nooit eens een keer puur over de muziek gaan of zo. Dan is Barbie of het feit dat je man klusser is of je vrouw dik of sexverslaafd of allebei altijd weer veel interessanter :gaap:

Nou ja, een beetje off topic natuurlijk maar moest even die frustratie eruit gooien :D TV in Nederland is echt superwaardeloos.

Wat ik nog het ergste vind is dat er uit die beginperiode een hele grote en rendabele industrie is voortgekomen. Niks van terug te vinden, alleen de roxy medewerkers aan het woord laten en net doen alsof dat het was voor de opkomst van de house in NL.

Vervolgens alleen maar focussen op de drugs en randverschijnselen zoals dealers en pillendraaiers, ja het was leuk om die Robert er wat over te zien vertellen maar liever had bv Quasar etc aan het woord gezien. Ik was 9 in 88 en begon pas bewust met housemuziek in aanraking te komen begin jaren 90 maar zelfs ik had nog een betere docu op kunnen zetten.

altijd leuk documentaires :)
als carl cox als brave jonge staat te draaien bv, (o nee dat was geen documentaire hahaha)
zo veel betere muziek dan nu.
snap niet waar het heen gaat.
iedereen heeft volgens mij een flinke harddisc met oldschool nodig om te beseffen wat ook alweer goed is.
tenzij ze inspiratieloze commerciele rommel willen blijven maken.
of ze zijn gewoon allemaal te oud geworden en te druk :D hehe

Idd kwam er een beetje opneer dat iedere house liefhebber een XTC junkie is....

sam sam sam, 8 uur uit me dak, wie gaat er mee naar buite*muzieknootje* :D

`kwas meer een pothead :D hehe
maar ja heeft niks met house te maken.

Voor de liefhebbers vanavond op Ned. 2 om 21:20u een documentaire over House bij "Andere Tijden".

Ik ga het zelf wel opnemen denk ik, maar ik vermoed dat het vooral over drugs gaat gelet op de aankondiging en dat zou een beetje jammer zijn (wel weer typisch Hollands natuurlijk). Maar goed, laat ik niet oordelen voordat ik het heb gezien :engel:

thanx voor de tip man!

Je weet dat je reageert op een post uit mei dit jaar? :P

http://tvblik.nl/andere-tijden/house-pillen-en-extase

daar is die

heb heel wat documentaires gezien, maar dit is echt prut ;p bij 3 minuten zit `k al van vent pleur op ;p
het is meer een drugsdocumentaire ja, lijkt het in ieder geval in het begin. weet niet of `k het vol hou om helemaal te kijken.
het is een beetje afkraken van house eigenlijk vind ik.

nee ik vin dit niks, kan het niet af kijken.
kan beter een parkzicht documentaire kijken.

Een fraaie reactie van vriend van Bellen op dit stuk wanjournalisme van de bovenste plank:

Wat heb ik me verschrikkelijk lopen ergeren aan Andere Tijden over de opkomst van dance en ecstasy. Er waren prachtige waarheidsgetrouwe verhalen van Hans Kuipers en Maz Weston, maar er kwam totale kul uit het hoofd van de HP journaliste. Het programma stond mede dankzij haar bol van de fouten. En als klap op de vuurpijl voelde het moralistische negatieve einde van deze aflevering alsof ik in 1991 een opruiend anti-house artikel in de Telegraaf las.
Ik had dat programma een stuk hoger ingeschat. Ik ben zo boos dat ik mijn ziekbed ben uitgekropen, twee paracetamol heb genomen en eens een flink op mijn laptop ben gaan rammen.

Even op een rijtje:

- House nam het niet over van de punkbeweging. Punkers had je nauwelijks in 1987/1988, dat was tien jaar eerder. In 1988 was het een subcultuurtje, niet meer, niet minder.

- In de clubs in 1987 danste je niet op The Cure en Joy Division, dat was vijf jaar eerder. Als je hip was danste op Terrence Trent D’Arby, Was Not Was, Michael Jackson’s ‘Bad’, LL Cool J, en retro op James Brown en andere ‘rare grooves’. En mainstream danste men op muziek voor de patatgeneratie, een veelal zielloos geluid waar je quasinonchalant op bewoog terwijl de meisjes de handtas voor hen op de dansvloer hadden geplaatst. Pepsi en Shirlie waren de bom op het Leidseplein.

- Het eerste housefeest in Nederland ‘Disco Hippies On Acid’ werd gegeven in The Bank op de Haarlemmerstraat in Amsterdam niet in de RoXY. Er zijn meerdere uitnodigingen geweest met plastic zakjes met daarin zoetjes. Zoetjes, je leest het goed, géén ecstasypillen zoals de kijker na het zien van deze geschiedvervalsing zal denken.

- MDMA / ecstasy was tenminste sinds 1985 al in Amsterdam te koop, niet pas in 1988. De Bhagwan introduceerde het en deelde het maar al te graag uit om zo meer volgelingen te krijgen. Daarom waren de sannyasins zo lief tegen elkaar, daarom neukten ze erop los met alles wat bewoog, daarom reed de grote bebaarde baas in een Rolls Royce, daarom wordt de beweging op Wikipedia omschreven als rebels, bevrijdend en paranoïde.

- XTC zou volgens Andere Tijden een hele donkere kant hebben: een onstabiel persoon pleegt zelfmoord na het twee jaar iedere dag gebruikt te hebben en, nog erger, pillenproducent ‘Robert’ verlaat Nederland en gaat wonen op een eiland in de Middellandse Zee. Als ik onstabiel ben en twee jaar lang iedere dag bietjes eet spring ik waarschijnlijk ook van een flat, en Mallorca (of waar hij ook mag wonen) lijkt mij niet het equivalent van de hel. Kom dan met échte feiten en niet dit soort amateurjournalistiek van lik-me-vestje.

En waarom die moraal over ecstasy? Die was gewoonweg niet nodig. Bij een programma over het levenslied en de Jordaan komt er toch ook geen zedenles over citroenjenever en alcoholisten die zelfmoord plegen? Waarom moet dance zelfs door omroepen als de VPRO en NTR in een kwaad daglicht gezet worden? En waarom word ik anno 2013 daar nog boos over? Ik ga een pil nemen en terug naar bed.

http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2012-2013/House--pillen-en-extase.html

Het ging daarna nog even heen en weer, zeker een van de betere facebook-rellen van het afgelopen jaar.

Back