(Oude) documentaires over electroniche muziek/muzikanten

MonoTron

Initiating Sequence..
Na de "For those who like the groove" thread, en geinspireerd door het uploaden van de loladamusica documentaire door Bass, nu de "Upload je muziek docu" thread.

Er zijn in de afgelopen 20+ jaren behoorlijk wat leuke docu's geweest over house muziek van toen en tegenwoordig een legio aan muziek. Genoeg leuke dingen om eens te bekijken. Zelf heb ik zwak voor de docu's uit begin jaren 90, omdat ik er toen veel mee bezig was en veel van de docu's heb gezien. Ik heb er zelf een aantal, maar er zijn er genoeg die ik niet kan vinden. Ook oude engelse docu's over the summer of love e.d.

Deze thread is bedoeld om met de hedendaagse internet techniek dit soort documentaires met elkaar te delen. Ik heb het dan niet over linkjes van youtube, maar de real deal om zelf te kunnen bewaren!

Met www.wetransfer.com kan je supermakkelijk files tot 2GB uploaden en mailen naar vrienden. Je hoeft je niet aan te melden, je gaat gewoon naar wetransfer.com toe, klikt de file aan die je wilt downloaden en geeft een emailadres in waar het naar toe moet gaan, thats it.
Mail de file naar jezelf en je krijgt een link in je email naar het bestand, dat 14 dagen te downloaden is. Daarna is het verdwenen :eureka:

Graag dus alleen maar dergelijke links, zodat men het zelf kan downloaden, ipv kijken op youtube.

Uiteraard moet ik zelf de spits afbijten, dus hierbij een leuke docu over house in nederland.
Een docu van firma onrust uit 1992 - De Andere Wereld

Ik heb er nog een paar, dus volg deze thread!

niet om flauw te doen, maar zijn deze rechten vrij? Of is het delen an muziek heiliger dan film werk?

Niet flauw, wel een goede vraag. Het lijkt mij dat tv programma's uit begin jaren 90 niet zo'n probleem zijn.
Mods kunnen daar wellicht anders over denken en dan is het snel afgelopen.
Maar.. dat lijkt me sterk, want de docu over synths op BBC een tijdje geleden was ook geen probleem...

Tja, waar trek je de grens? Het maken van docus kost ook tijd, geld en energie.

...hier zeiken over teruglopende inkomsten van de muziekindustrie en vervolgens films gaan delen.

Helemaal waar, maar we hebben het hier wel over documentaires van de publieke omroep, al dan niet uit nederland.
Deze documentaires zijn jammer genoeg niet te koop op dvd's, dit heb ik al meerdere malen bij omroepen nagevraagd.
Het is inderdaad copywrited, maar niet op de vrije markt verkrijgbaar en dan heb ik er toch een ander gevoel bij.

Een documentaire over Moog die wel gewoon op DVD te koop is vind ik persoonlijk wat anders. Die heb ik ook, origineel, en mensen die dat graag willen zien, kunnen de dvd kopen.

27,50 om een DVDtje te branden wat in 5 minuten is gebeurd?

tja ze moeten wel heh nu hun subsidie op de tocht staat

Dit is dan weer typisch een grijs gebied. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan het verkrijgen van films, muziek, games, vst's en dergelijke op een illegale wijze. Maakt dat de kat wijs als t niet zo is...maar om het dan te stimuleren op deze wijze krijg je een grensvervaging, wat is toelaatbaar en wat niet. Moeten we dan maar omdat iedereen het toch doet, onder het mom van wees niet zo hypocriet, het dan maar met zn allen gaan doen? Kunnen we dan niet gelijk een "marktplaats" opzetten waar we links posten waar we al onze goodies kunnen droppen.
Ik bekijk dit dan vooral vanuit de ethiek van deze website, waar als iemand vraagt waar ie die vette plugin ( waar normaal voor betaald moet worden ) kan downloaden berispt wordt op dat dat niet mag en dan nu vervolgens leuk docu's aan worden geboden....
Lijkt mij wel duidelijk hoe dit gaat lopen...

Het gaat om docu´s uit begin jaren 90 waar jezelf via je je belastingcentjes al 8x voor betaald heb. Ik zie het probleem niet.

Er zit gewoon copyright op TV programma's. Je mag officieel zelf niet eens iets van TV op en video recorder opnemen. Omdat het deels gemaakt is met belastinggeld wil nog niet zeggen dat 't zomaar gekopieerd mag worden. (je gaat ook geen stukje asfalt uit de A1 zagen voor je eigen tuin toch ondanks dat 't met hetzelfde belastinggeld gemaakt is.)

De BBC heeft een paar jaar geleden een deal gesloten met YouTube dat alles wat ze ooit gemaakt hebben op youtube mag worden gezet. Ze krijgen daar een vast bedrag per jaar voor.
De Nederlandse omroepen zijn ook met iets dergelijks bezig.

Ik denk niet dat er iemand is die moeilijk gaat doen over de verspreiding op internet van items (want het zijn geen documentaires) die gemaakt zijn door de publieke omroepen zonder de bedoeling ze in bioscopen of andere zalen te gaan vertonen.
Zolang je er maar geen geld voor vraagt...

Het gaat om docu´s uit begin jaren 90 waar jezelf via je je belastingcentjes al 8x voor betaald heb. Ik zie het probleem niet.

Vind ik zo'n raar argument; mijn belastingcentjes dus mijn recht... Als dat zo zou zijn, dan heb jij persoonlijk dankzij jouw centjes voor 0,0000000625 recht op dit publieke product. Dan hoef je alleen nog maar die andere 15999999 rechthebbende te vragen of ze het met je eens zijn, dan kun jij lekker een publiek programmaatje uploaden...

Back