Synths integreren in studio (MAC+Logic Pro)

SayCheese

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben na bijna 8jaar Cubase op Windows naar Logic Pro gegaan op de Mac. Allemaal niet zo spannend natuurlijk, maar werkte vooral met plugins en een MS-20.
Nu heb ik een aantal synths op de kop getikt de afgelopen tijd die ik nu wil integreren in mijn studio gebeuren.

Wat ik op dit moment heb is:
MS-20
MS-20
Roland XP50
Roland Alpha Juno 2
Yamaha DX7
Korg Edirol PCR300
Korg Micro
Korg Volca Bass
Korg Volca Beats
Korg Volca Keys
Novation Mininova Vocoder
Roland TR808

Ik snap dat deze niet zonder iets extrens op mijn Macbook passen, en zoek dus een passende oplossing om alles zo veel mogelijk via midi en USB aan te sturen.

Als iemand mij hierbij wil helpen, hoor ik het graag.

Je kan bijvoorbeeld kijken naar een Unitor 8 (Emagic) *in jouw geval 2
of een andere MIDI converter (wel opletten dat ze bijvoorbeeld een USB aansluiting hebben)

Maar heb je de Volga serie al??????? :?

Nee de Volga nog niet maar wel bestelt. Duurt ongeveer 3,5 maand ofzo. En voor die prijs kan je ze niet laten staan.

Ik wil het iig wel zo aansluiten allemaal dat ik niet kabels los moet halen omdat dan andere dingen niet werken. Het is wel belangrijk dat alles gewoon in theorie tegelijk zou moeten kunnen werken.

Je zult ze denk ik naast dat je ze in MIDI aan wilt kunnen sturen, ook in audio weer binnen willen krijgen in Logic?
Dan heb je toch een fikse interface nodig. Ik denk dan al snel aan de MOTU interfaces. Bijvoorbeeld de 828 MK3 Hybrid (8 I/O, dus 4 stereo synths) . En dan 2 stuks ofzo. En voor de MIDI misschien een MOTU MIDI Express 128 (8 MIDI I/O)

Edit:
Als je 12 synths hebt en ze allemaal gelijktijdig aangesloten wilt hebben, heb je dus 12 MIDI poorten en minimaal 24 (12x stereo) audio poorten nodig.
MIDI zul je nog op kunnen lossen met naast de interface sommige synths die eigen USB voor MIDI hebben. Maar voor audio heb je toch een systeem nodig met veel inputs. Dan is het al bijna handiger om 1 8 I/O interface te kopen en een 24-8-2 analoog mengpaneel. Al je synths kun je dan op de mxier aansluiten, en de 8 subgroepen naar Logic sturen via de interface. Er staat dacht ik bij Te koop net een 24ch Ghost te koop........https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=166108&highlight=ghost

Je kan beginnen met 1 motu 828 MK3.
Silent way draaien voor je ms-20's, je gate's en din sync van je 808. Dit loopt via je motu outputs.
Zal zelf een mixer erbij nemen en de audio output daarvan op de in van je motu richting opnemen.
Op deze motu zit 1 midi out. Kan je daarmee je synths aansturen en kijken of je uberhaupt midi te kort komt.
Als dat zo is kan je aanvullen met een 19 inch midi doos:)

grtzz

Hoe zie je het zelf voor je?
Mixer ja/nee?
Spullen met een eigen sequencer syncen of compleet aansturen?
Veel midi data of gewoon note on/off?

Allereerst gefeliciteerd met je overstap naar Mac OSX en Logic.
Misschien lijkt het op het eerste gezicht niet spannend maar je zal merken dat je een stuk minder zal vloeken achter je scherm en dat dingen veel soepeler en vanzelfsprekender zullen gaan werken.

Verder heb je niet zo gek veel nodig.. een simpele MIDI-interface zal genoeg zijn maar die zitten in de meeste geluidskaarten al ingebouwd.
Ik gebruik zelf de FireFace400 en dat werkt prima.
Uitereaard heb je MIDI>CV converters nodig maar dat lijkt me weinig anders met je vorige setup.

ps. mocht je een MS20 kwijt willen kan je mij PMmen ;)

Verder heb je niet zo gek veel nodig.. een simpele MIDI-interface zal genoeg zijn maar die zitten in de meeste geluidskaarten al ingebouwd.
Ik gebruik zelf de FireFace400 en dat werkt prima.
Uitereaard heb je MIDI>CV converters nodig maar dat lijkt me weinig anders met je vorige setup.

En waarom niet? Hoe krijgt hij dan uit als zijn synths gelijktijdig hoorbaar geluid zonder mixer of uitgebreide audio I/O?

De vraag is of de TS al zijn synths tegelijk wil gebruiken. Zo niet, dan hoeft er ook geen audio-interface met 16+ (stereo)inputs te komen. Zelfde geldt voor de midi-interface.

Zo wel, dan kan je beter een mixer er tussen zetten.

Ik wil het iig wel zo aansluiten allemaal dat ik niet kabels los moet halen omdat dan andere dingen niet werken. Het is wel belangrijk dat alles gewoon in theorie tegelijk zou moeten kunnen werken.

Speekt voor zich denk ik: "alles gewoon in theorie tegelijk zou moeten kunnen werken".

Dus óf één of meer interfaces met heel veel I/O en minimaal een 8x8 MIDI interface of een grote mixer en een 8 I/O audio interface en 8x8 MIDI interface.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om alles tegelijk in 1 track te gooien. Maar wil zo min mogelijk tijd kwijt zijn met pluggen, kabels zoeken, installeren enzo.
Geld speelt niet echt een hele grote rol. Ik kan best wat aanschaffen als het nodig is.

Het belangrijkste voor mij is:
1 Simpel en effectief
2 Mixer en of interface (als het maar werkt, kan met beide uit de voeten)
3 Als het maar werkt in Logic Pro (overstap van Cubase was niet zo'n groot probleem)
4 Midi uit de sequencer moet de synths kunnen aansturen

Heb 99% van de software legaal, zoals de Komplete bundle en daar moet het dus ook gewoon echt mee gaan werken.
Dit alles moet toch wel op een termijn van 4 weken te realiseren zijn?

Alvast bedankt voor de aangedragen opties en ga er zeker naar kijken. Het is voor mij alleen voor het eerst dat ik zoveel tegelijk wil gaan doen, omdat ik altijd in vsts gewerkt heb. Heb de afgelopen tijd deze synths en hardware bij elkaar gescharreld.

Ohja voordat ik dadelijk de vraag krijg waarom ik het niet eerder heb aangesloten... ben onlangs verhuisd en daardoor geen tijd gehad om te knutselen. Daarvoor woonde ik op een plek waar ook niet al te veel ruimte is.
Nu heb ik ongeveer 23M2.

Hoe zie je het zelf voor je?
Mixer ja/nee?
Spullen met een eigen sequencer syncen of compleet aansturen?
Veel midi data of gewoon note on/off?

Veel midi draaien ben ik bang. Ook syncen zal wel gebeuren, maar zoals ik het nu zie sounds maken in de synth en die via midi in Logic triggeren.
Ben helaas geen wibi

Mijns inziens wordt het toch mixer+interface of je moet een geschikte (grote) mixer/interface vinden, dus 2 in 1. En dan nog de MIDI met een MIDI interface. Dus 2 of 3 apparaten heb je wel nodig.
USB
http://www.thomann.de/nl/allenheath_zed22fx.htm
http://www.thomann.de/nl/allenheath_zed24.htm

FireWire? (weet niet of dat kan met/via een macbook)
http://www.thomann.de/nl/presonus_studiolive_1642.htm
http://www.thomann.de/nl/presonus_studiolive_2442.htm
http://www.thomann.de/nl/allenheath_gsr24m.htm

etcetera

Maar bij deze oplossingen heb je er nog steeds een MIDI interface bij nodig...

Ik ben en blijf met m'n sequence buiten de pc. Ik gebruik een MC202 in combinatie met 808 en SQ10 om diverse synths aan te sturen w.o. MS20 / Juno60 / JX3P.

De kracht zit 'm in de beperking. Hierdoor moet je 'vogelen' om het in de pas met elkaar mee te laten lopen. De keuze is dan niet reuze maar het is wel een manier van werken waardoor je (ik) vaak tot verrassendere resultaten kom. Voor opname heb ik wel een 8 kanaals audiokaart die ik vanaf m'n mixer aanstuur.

Is dit iets om het mee te proberen?

Tascam FW 1884
tascam_fw_1884_3.jpg

Volgens mij zijn er drivers te vinden voor de Tascam. Ik weet dat Tascam niet super profi is, maar de mixers die je eerder hebt aangedragen, liggen iets boven mijn budget.
Gelukkig is er marktplaats en staan daar heel veel alternatieven op.
Heb ooit een kleine Tascam controler gehad waar ik heel tevreden over ben geweest, en deze mixers liggen 2e hands rond de 400-500 euro. Om het daarmee te proberen is een faire prijs denk ik, en als het niks is. Is het zo te vervangen voor iets anders.

Is dit iets om het mee te proberen?

Tascam FW 1884
tascam_fw_1884_3.jpg

Even ter vermelding :
Ik heb zelf deze unit en gebruik hem op windows 7 64 bit ,
en ik kan je vertellen dat dit de meest ONSTABIELE drivers ooit zijn.
Het aantal uren geklooi om dit ding stabiel te laten lopen is ontelbaar geworden.

Werkt goed eens alles is aangesloten, Mackie protocol als control surface, meteen ingeburgerd in cubase, ableton, ... Preamps zeker niet te slecht, maar je mag ze best niet teveel opendraaien, worden nogal schel

Het gaat hem allemaal om de chipset van je firewire kaart.
Deze moet absoluut een Texas Instruments chipset zijn,
anders is de communicatie erg onstabiel.
Bij Mac dacht ik dat de firewire aansluitingen wel een texas chipset hebben, al moet je dat zeker eerst controleren !

Het is een leuke oplossing, maar weet zeker dat je de juiste firewire kaart hebt en de correcte drivers.
Anders is het een eindeloos geklooi met heropstarten,glitches of crashes.

Back