Synths integreren in studio (MAC+Logic Pro)

Wil je niet teveel? Vergeet niet dat zometeen alles via 1 usb kabeltje moet gaan en je laptop is krachtig maar er zijn grenzen.. Ter illustratie: ik heb daarom tijd terug besloten een mac pro aan te schaffen voor de overhead. Ik heb em aan een A&H ZedR16 hangen via firewire. Of dit opties voor je zijn weet ik niet.

in de toekomst zeker wel, maar budget technisch voorlopig even niet. Heb best wat centen zitten in al die synths en zit wat dit betreft nog in een probeer fase.
Op mijn laptop kan ik goed uit de voeten en alles wat ik nu kan en wil is mogelijk, voel me nu nog niet beperkt. Al weet ik ook wel dat met alle spullen die ik heb een krappe bedoeling zal worden qua prestaties.

Om een begin mee te maken denk ik prima. Je kunt hem uitbreiden met nog een, en dan heb je al 16 inputs. Dus voor het begin eentje en dan misschien een patchbay erbij om al je synths in te pluggen en dan door te lussen naar de inputs van de Presonus. MIDI interface als de MIDI Express 128 of de MicroLite van MOTU erbij en klaar ben je denk ik. Ik ga er dan wel even vanuit dat je al (aktieve) monitor boxen hebt?

Vergeet trouwens niet dat de MIDI clock implementatie in Logic Pro uitermate onbetrouwbaar is. Alles wat via MIDI clock wordt gesynced start 'ongeveer op de 1e tel'. Als je veel met MIDI clock wilt gaan doen zou ik daar even goed over nadenken.

waarom niet gewoon op cubase blijven, draait prima op mac ?

waarom niet gewoon op cubase blijven, draait prima op mac ?

Omdat de Cubase die ik had niet op mijn mac draait. En ik de software voor een nieuw pakket te duur vind. Cubase 7 is toch al snel 500euro en Logic Pro 9 heb ik voor 180euro gekocht.

Omdat de Cubase die ik had niet op mijn mac draait. En ik de software voor een nieuw pakket te duur vind. Cubase 7 is toch al snel 500euro en Logic Pro 9 heb ik voor 180euro gekocht.

Ik ben benieuwd hoe je dan het probleem gaat oplossen (waar ik ook nog mee zit) dat je al je projecten in Cubase niet meer kunt gebruiken zonder Cubase for Mac? Ik ben al tijden op zoek naar een redelijk betaalbare oplossing namelijk (lijkt er niet te zijn...)

Ik heb daar geen oplossing voor. Mijn pc is een half jaar terug gecrashed en veel files zijn verloren of corrupt geworden. De pc is wel weer opgelapt en alles draait weer, maar dat was voor mij ook wel een reden om over te stappen naar Mac.
Van het midi sync probleem heb ik eigenlijk nog niet gehoord en het zelf nog niet gehad. Is dat echt een groot probleem bij iedereen? Heb namelijk op een midi controller na nog niks aangesloten op mijn Mac. Ik ga pas aansluiten als ik eruit ben wat ik wil en hoe ik het wil.
Ze staan nu nog netjes in een hoek te wachten...

Ik heb daar geen oplossing voor. Mijn pc is een half jaar terug gecrashed en veel files zijn verloren of corrupt geworden. De pc is wel weer opgelapt en alles draait weer, maar dat was voor mij ook wel een reden om over te stappen naar Mac.
Van het midi sync probleem heb ik eigenlijk nog niet gehoord en het zelf nog niet gehad. Is dat echt een groot probleem bij iedereen? Heb namelijk op een midi controller na nog niks aangesloten op mijn Mac. Ik ga pas aansluiten als ik eruit ben wat ik wil en hoe ik het wil.
Ze staan nu nog netjes in een hoek te wachten...

Ik heb zelf wat rondgezocht naar convertor software (van cubase naar logic), maar nooit gevonden of het was gewoon te duur..

Qua midi sync, ik heb zelf geen last van enige delay ofzo, maar misschien is deze vraag belangrijker voor mensen die van alles (drums etc) syncen aan hun logic project?
Wat je zou kunnen doen is de Logic fora raadplegen of het echt een probleem is of een urban myth..

Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord....

Bestaat die converter software ja? Dat zou voor sommige project wel een uitkomst bieden. Hoef niet al mijn oudere projecten te backuppen

waarom draait "die" cubase niet op de mac, ik draai al cubase op de mac vanaf versie 3.1vst
lijkt me als je een officiele versie hebt , je gewoon de mac software gratis kan downloaden.
heb ook nog hier een sx3 versie tekoop , met dongle voor als je wilt. draait prima op mac.
stuur maar een pb, is het probleem het snelst opgelost

Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord....

Bestaat die converter software ja? Dat zou voor sommige project wel een uitkomst bieden. Hoef niet al mijn oudere projecten te backuppen

Voor zover ik weet werken die convertors ook maar half-half.. Dat wil dus zeggen dat al je mooie automations niet zo lekker worden geconverteerd. Dus dan is bouncen per track naar audio de enige optie. Dat kan je natuurlijk ook allemaal met je oude versie van cubase doen.

Ik heb dat zelf nooit gedaan omdat ik lui ben :D

Voor zover ik weet werken die convertors ook maar half-half.. Dat wil dus zeggen dat al je mooie automations niet zo lekker worden geconverteerd. Dus dan is bouncen per track naar audio de enige optie. Dat kan je natuurlijk ook allemaal met je oude versie van cubase doen.

Ik heb dat zelf nooit gedaan omdat ik lui ben :D

Ik ook...

Het was wel even wennen in Logic, maar in grote lijnen werkt het allemaal hetzelfde als in Cubase. Al mis ik sommige sneltoetsen wel, maar kan er nu net zo snel in werken als in Cubase.

Door al jullie comments twijfel ik nog steeds wel wat nu de beste keuze is. Ik ben iemand die niet te lang prutst op een track en snel werkt. Project even een maandje wegleggen als ik er niet uit kom en daarna weer op pak. Een mixer naast mijn computer is eigenlijk wel waar mijn voorkeur naar uit gaat, maar weet niet of dat het verstandigste is en denk ook niet dat ik er erg veel plek voor heb. Zeker niet als alles straks operationeel is.
Heb het SAE College in Rotterdam gegaan en ben wel vertrouwd met mixers, etc. Maar met een interface als bijvoorbeeld de MOTU heb ik eigenlijk 0,0 ervaring. Dus moet daarin echt afgaan op wat anderen mij aanraden. Vooral gebruikers gemak is voor mij heel belangrijk, omdat ik lui ben en niet te lang wil prutsen.

check Presonus Studio One V2.5 eens.....

Als ik opnieuw een DAW zou moeten aanleren zou ikvoor deze kiezen, schijnt supersnel te werken.

Ik ben verpest omdat ik al sinds versie 4 met Logic Audio werk en dus niet snel meer aan iets anders wen. Voor midi en vooral vage midi routing is Logic wel onovertroffen hoor. Je kan zoveel kabeltjes trekken in je enviroment dat je hele complexe routings kan maken als je wilt. Ook kan Lgic goed om met bank/programchanges omdat je die zelf custom kan aanmaken (15 banks per instrument totaal) en daarin ook mooi al je patch/presetnames te zien kan krijgen. Erg handig als je met romplers werkt met heel veel presets intern.

MIDI sync, volgens mij is dat met alle DAWs zo dat de MIDI clock jittert?
Niet dat Logic erger is dan de rest, toch?

Ligt misschien aan mij hoor, maar HDD's van Macs kunnen niet stuk ofzo?

Juist de reden waarom ik een netwerk backup drive heb draaien die automatisch elke file backupt die aangepast wordt op het systeem. Wat dat betreft heb ik geen zorgen.......;)

Nisschien dus nog een aanrader, onafhankelijk van je systeemkeuze: een backup disk! Kost niet veel maar geeft wel gemoedsrust. :okdan:

Ligt misschien aan mij hoor, maar HDD's van Macs kunnen niet stuk ofzo?

Juist de reden waarom ik een netwerk backup drive heb draaien die automatisch elke file backupt die aangepast wordt op het systeem. Wat dat betreft heb ik geen zorgen.......;)

Nisschien dus nog een aanrader, onafhankelijk van je systeemkeuze: een backup disk! Kost niet veel maar geeft wel gemoedsrust. :okdan:

Kan je hier wat meer uitleg over geven hoe je dit opgesteld hebt ?
Die netwerkdrive backup ? ( moet niet in detail, gewoon welke setup )
Lijkt me enorm handig ....

Ik heb dit pas 1x gehad sinds ik muziek maak. Dat is te verwaarlozen.. Heb natuurlijk wel backups en een goede computer dokter :-)

omdat ik lui ben en niet te lang wil prutsen.

Niet leuk je te ontmoedigen maar dit lees ik de hele tijd in jou reacties. Er is niets mis mee, maar als je lui bent en niet te veel wil prutsen etc. dan denk ik niet dat een grote geïntegreerde hardware met software setup voor jou gaat werken, op wat voor manier dan ook. Gepruts blijf je altijd houden en zul je moeten omarmen anders raak je snel gefrustreerd denk ik.

Succes. :D

Haha eerlijk antwoord. Ik bedoel vooral lui in aansluiten, kabels zoeken dat soort dingen. Ben wat dat betreft geen technische held. Als het eenmaal staat kan ook ik helaas mezelf uren verliezen in een synth, kick of eq instelling.

Wat ik al zei, zet het neer hoe je het hebben wilt en ga dan kijken welke kabels je nodig hebt en hoelang die moeten zijn.
Alles op een patchbay aansluiten en dan ben je er.

Back