Synths integreren in studio (MAC+Logic Pro)

Oke duidelijk, nog heel wat werk aan de winkel dus!

Erg bedankt voor al deze info alvast, voel me echt een n00b terwijl ik al ruim 14jaar muziek maak.

1 een audiokaart met meerdere ingangen bv 8/8: rme/ motu ed
2 minstens midi interface 4/4, de andere kan je vast doorlussen
3 of een analoog mengpaneel waarmee je alles aangesloten laat en via subgroepen opneemt
of een patchbay zodat je soms een paar patchkabeltjes moet ompluggen.

Dit bedenk ik me net..

Zijn er geen soort van "bouwtekeningen" hoe je het kan aansluiten? Ik snap wel hoe het werkt en moet enzo, maar een tekening maakt het denk ik wat helderder. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar een setup met zo min mogelijk apparaten die ik moet pluggen om te gebruiken.
Afhankelijk wat reeel is, en financieel haalbaar. Ik weet van mezelf dat ik bizar lui ben, en als het niet in 3 tellen te gebruiken is staat het stof te happen :-)

Dat zal je toch echt zelf moeten doen, teken eens je kamer op schaal met je werkplek, buro's en monitoren.
Dan kan je zelf de spullen indelen en weet je ook wat je nodig heb.
Een patchbay is waar je ook voor kiest handig om alles aangesloten te laten en toch flexibel te kunnen routen wanneer mogelijk.

Dit bedenk ik me net..

Zijn er geen soort van "bouwtekeningen" hoe je het kan aansluiten? Ik snap wel hoe het werkt en moet enzo, maar een tekening maakt het denk ik wat helderder. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar een setup met zo min mogelijk apparaten die ik moet pluggen om te gebruiken.
Afhankelijk wat reeel is, en financieel haalbaar. Ik weet van mezelf dat ik bizar lui ben, en als het niet in 3 tellen te gebruiken is staat het stof te happen :-)

Voor zover ik weet niet.
Vroeger heb ik er zelf wel eens een heel simpel gemaakt op de computer in Word, maar daar zou ik nu denk ik een programma als Autocad voor nodig hebben :D

Je kunt denk ik pas goed een tekening maken wanneer je hebt besloten hoe je wilt gaan werken, en als je weet welke in- en outputs van je apparatuur je allemaal wilt gaan gebruiken. Het is bv een heel verschil of je van een drumcomputer alleen de stereo outs wilt gebruiken, of alle outputs die er evt. op zitten. Hetzelfde geldt voor veel synths.

Dus als je een beeld hebt of je met een mixer of met een audio-interface met veel I/O wilt gaan werken, en hoeveel MIDI I/O je werkelijk van een MIDI interface nodig hebt (incl. doorlussen via MIDI Thru van de ene synth naar de andere, of juist niet) en hoeveel audio outs van je synths je wilt aansluiten op het te kiezen input apparaat (interface/mixer), kun je een tekening gaan maken. Eerder niet, want dan krijg je 5 tekeningen ofzo.

Als jij eruit bent en min of meer weet wat je wilt, kan ik tegen gunstig forumlid tarief wel een tekening voor je maken ;)

Dat zal je toch echt zelf moeten doen, teken eens je kamer op schaal met je werkplek, buro's en monitoren.
Dan kan je zelf de spullen indelen en weet je ook wat je nodig heb.
Een patchbay is waar je ook voor kiest handig om alles aangesloten te laten en toch flexibel te kunnen routen wanneer mogelijk.

@brz
Ik denk dat hij meer bedoelt een aansluitschema. Dus welke kabels van welke output naar welke input etc.

1. AMT8 is gewoon genoeg hoor, synths die maar 1 midikanaal gebruiken en een thru hebben kan je altijd nog eventueel doorlussen

2. Motu 24IO 2e hands, kan je alles naar binnen halen via de inputs en je hardware efx/silentway doen met de outputs.

ben je voor ong 800-900 klaar.

1. AMT8 is gewoon genoeg hoor, synths die maar 1 midikanaal gebruiken en een thru hebben kan je altijd nog eventueel doorlussen

2. Motu 24IO 2e hands, kan je alles naar binnen halen via de inputs en je hardware efx/silentway doen met de outputs.

ben je voor ong 800-900 klaar.

@Septic
Ik dacht gelezen te hebben dat hij het met een macbook wil doen. Dat is toch een laptop? Voor een MOTU 24 I/O heb je toch de MOTU PCIe 424 kaart nodig dacht ik? Of kun je de 24 I/O ook anders aansluiten?

Ik heb wel een windhoos pc als productie pc met Cubase, maar heb nu eenmaal besloten het met Mac te doen en inderdaad een laptop. Dit omdat ik dan redelijk flexibel kan werken als ik ergens anders ben en om misschien in de toekomst dingen live te gaan doen. Ik dj wel, maar wil dit graag naar een liveset uitbreiden, maar dat ik toekomstwerk.
Voorlopig prio een degelijke studio setup met Mac (alle updates/Logic Pro9).

Ik wil voor het aansluiten van mijn spullen ongeveer 1500e besteden en de reden waarom ik me hier heb aangemeld is om geholpen te worden in mijn keuzen wel geen mixer en wat voor interface. Hier zitten de kenners.
Heb aan de meeste reacties best wel wat gehad, ik neig wel het meeste naar een mixer liefst digitaal die ook met Logic Pro communiceert.

Er is hier kennis genoeg, maar er is niemand die weet hoe jij het liefst werkt.......
Is een laptop eigenlijk een pre, of kan je ook met een hardware sequencer aan de slag?
Wat voor soort muziek maak je of wil je maken, heb je hier audio bij?
Het zijn moeilijke keuzes en wmb is er geen een beter dan de ander, de concessie's die je moet maken zullen de doorslag geven.

Ik wil voor het aansluiten van mijn spullen ongeveer 1500e besteden en de reden waarom ik me hier heb aangemeld is om geholpen te worden in mijn keuzen wel geen mixer en wat voor interface. Hier zitten de kenners.
Heb aan de meeste reacties best wel wat gehad, ik neig wel het meeste naar een mixer liefst digitaal die ook met Logic Pro communiceert.

Dat laatste begrijp ik helemaal. Zou ik ook willen in jouw situatie. Alleen met jouw budget wordt dat heel moeilijk als je ook aan alle eerder gestelde wensen (alles aangesloten en gelijktijdig bruikbaar) wilt voldoen.
Alles tegelijk aangesloten hebben en een digitale mixer met interface lijkt me alleen haalbaar met een patchbay. Maar je kunt dan maximaal gelijktijdig gebruiken wat je gepatcht hebt.
Dat betekent dat je dan moet omsteken. Maar dat is zo gebeurd, en daar is een patchbay immers voor gemaakt.
Je kunt dus denk ik toe met een digitale mixer, USB MIDI interface met minimaal 4 I/O en een patchbay om enerzijds al je synths op aan te sluiten en anderszijds je digitale mixer.
Dan moet je dus soms omsteken, maar krijg je het wel binnen budget.

Als optie kun je ook nog een deel van je synths (die je wat minder gebruikt) aansluiten op een sub (line) mixer. Dan heb je al die synths wel maar op 1 stereo kanaal, maar je kunt ze wel allen gelijktijdig spelen/horen. Dan sluit je een deel rechtstreeks op de digitale mixer aan, en een deel op de line-mixer. Die sluit je met de outputs dan ook weer op de digitale mixer aan. Dan kun je wel gelijktijdig alles gebruiken en horen. Een aantal synths krijg je dan wel samen op 1 stereo kanaal binnen.

Ik denk dat mijn keuze zal worden een patchbay met een digitale mixer. 2e hands is heel veel te vinden en dan kan ik best binnen mijn budget van 1500 blijven. De synths heb ik tenslotte al.

Voor BZR:
Ik maak veel disco/hous/soulful (ongeveer 10jaar nu) en ben de afgelopen 1,5 jaar ook aan het experimenteren dubstep en aanverwante stijlen.
Dit is ontstaan omdat soulful heel erg hetzelfde werd en ik een uitdaging zocht. Dubstep vraagt best veel van je systeem met alle edits en synths en is in mijn ogen niet echt te vergelijken met een houseproductie als je kijkt naar het technische vlak. Natuurlijk is het een bak herrie, maar een soulful productie doet bij mij ongeveer 30 sporen en een dubstep productie ongeveer 50-60.
Toen ik het een beetje door kreeg ben ik daarin verder gegaan en de volgende stap is dus die muziek analoog maken en produceren.

Laatst gewijzigd:
@ BZR: Laptop is in dit geval wel een pre omdat ik die nu eenmaal heb en voorlopig geen andere erbij kan en wil aanschaffen. Heb er best wel wat geld voor over, maar kan mijn centen helaas maar 1x uitgeven.

heb een traveller van motu pas gekocht ca 200euro: 8 analoog in/uit + diverse extra's
wel even opletten dat de display backlight het nog voldoende doet
patchbay eraan , midiinterface 4X4, wat kabels : max 400 euro

digitale mixer is niet echt nodig, zit al in je daw. gooi er z'n een extra ad/da-adat convertertje bij heb je 16 analoog in/uit, 550 euro

@ BZR: Laptop is in dit geval wel een pre omdat ik die nu eenmaal heb en voorlopig geen andere erbij kan en wil aanschaffen. Heb er best wel wat geld voor over, maar kan mijn centen helaas maar 1x uitgeven.

Wil je niet teveel? Vergeet niet dat zometeen alles via 1 usb kabeltje moet gaan en je laptop is krachtig maar er zijn grenzen.. Ter illustratie: ik heb daarom tijd terug besloten een mac pro aan te schaffen voor de overhead. Ik heb em aan een A&H ZedR16 hangen via firewire. Of dit opties voor je zijn weet ik niet.

audio via firewire, midi via usb, geen probleem voor macbook pro in combinatie met bovenstaande

Vergeet het dan maar, als je lange sessies met logic en een dikke io count wilt doen, smelt je mac book op den duur die zijn niet echt voor lange studiosessies gemaakt. Die macbooks worden echt heel erg warm bij hele dikke sessies.

ik werk avonden achter m'n macbook met rme, macbookpro wel te verstaan, hart van de studio, hij is nog nooit, niet 1 keer , gesmolten, zelfs niet vastgelopen.
zal wel de uitzondering zijn.

Back