Conflict met ex-bandlid

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Het is zowiezo lastig om als forumlid de situatie te kunnen inschatten, de ts zegt dat hij denkt dat de situatie netjes is afgehandeld, maar dat is vanuit de perceptie van ts en de andere mede bandleden.

De zanger denkt daar kennelijk heel anders over en wij waren er niet bij.

Dus.. Tenzij de zanger en de andere bandleden hier aan het woord komen is het moeilijk stelling in te nemen en advies te geven.

Over de 1000,- euro, jullie zullen zelf opnieuw rond de tafel moeten gaan zitten om dit in goed overleg alsnog af te handelen.

precies, probeer te overleggen met begrip voor ook de zanger, en kijk of je op een bedrag uitkomt waar iedereen mee kan leven. lukt het niet dan niet
misschien handig om met 1 of 2 mensen met de zanger te spreken ipv met iedereen, en pak de rustigste.
misschien kunnen jullie de mixer en zo wel "overkopen "

Wij hebben wel eens een gitarist ontslagen omdat hij kut was. Gelukkig bleef het bij wat emails over Prima Donnas en muzikanten die niet kunnen spelen, waar we nu nog om lachen.

In het geval van de TS: gewoon negeren. Gewoon een nieuwe mixer kopen en verder gaan, want je kan niks bewijzen en ruzie maken zal je niet helpen. Het is begrijpelijk dat hij boos is, dus zal hij niet in een keer een 90 degree draai maken en je de spullen terug geven.

Iedereen van de band heeft er tijd en energie in gestoken op wat voor manier dan ook en daar heeft nooit een geldbedrag tegenover hoeven staan. We hebben inmiddels afspraken op papier gezet en ondertekend, en een mixer gekocht. Wij gaan gewoon lekker door met muziek maken.

We gaan proberen om nog eens met de persoon in kwestie om de tafel te zitten. Zoals ik al zij willen we de gemaakte kosten voor hosting van de website en zijn deel van de tafel aan hem betalen, zo n 200 euro. Maar daar houdt het op wat ons betreft. We vinden het nog steeds schandalig dat hij zich onze spullen toe-eigent. Maar verder zullen we waarschijnlijk geen stappen ondernemen.

Een mondelinge afspraak is wel degelijk rechtsgeldig. Het bewijzen van een afspraak is echter een ander verhaal.

In dit geval heeft de zanger echter ook nog wat dingen achter de hand: spullen (waarvan iedereen kosteloos gebruik heeft mogen maken en ook slijtage hebben opgelopen) en verleende diensten. Zijn eigen spullen neemt hij jullie sowieso af. En wees nog maar blij dat de overige bandleden niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele defecten. Daarnaast is er de vraag: is de mixer nieuw gekocht of tweedehands, en wie heeft eventueel de kassabon? Als hij de mixer via zijn bedrijf heeft gekocht en dit kan bewijzen, dan hebben jullie geen poot om op te staan. Voor de verleende diensten voelt de zanger zich genaaid en qua vergoeding is dat jullie woord tegen het zijne. Uit je berichten maak ik op dat hij nu vind dat de overige bandleden al die tijd van hem hebben geprofiteerd en hem nu zonder pardon hebben verstoten. Dat jullie hem in één keer uit de band zetten is natuurlijk ook helemaal geen goed teken.

Hoe meer jullie tegen elkaar ingaan, hoe erger het verhaaltje zal worden, waardoor jullie uiteindelijk allebei steeds meer zullen verliezen. Niet alleen qua geld, maar ook qua zin om muziek te maken en om nog als band te functioneren (niet alleen binnen de huidige band). Dat jullie nu als bandlid van hem af zijn moet wel worden meegenomen binnen het eindoordeel en kan ook worden omgezet in een bepaald geldbedrag. Dat zou binnen een rechtszaak ook gebeuren.

Aangezien het "maar" €1000 betreft is het denk ik beter om het "verlies" te nemen en gewoon zonder kopzorgen verder te gaan met ieders leven. Hij "wint" in dit geval de mixer, maar heeft wel gebruikersschade aan al zijn spullen, en voelt zich ontdaan door alle verspilde moeite in de band. Ik zou ook niet meer met elkaar aan de tafel gaan zitten, want daar komt denk ik weinig van terecht.

Tja je laat hem tig fluitkezen bouwen, de mics en kabels betalen, de website bouwen én betalen en vervolgens knikker je hem de band uit. Klinkt een beetje alsof hij het meeste heeft gedaan van iedereen. Ik zou ook enigszins gepikeerd zijn. Schrijf hem maar gewoon een brief waarin je hem vooral bedankt en uitlegt dat je waardeert wat hij altijd gedaan heeft en kijk dan over een half jaar nog eens of meneer een beetje afgekoeld is.

Koop ondertussen een tweede hands mixer.

Ik zou gewoon lekker mijn verlies pakken en doorgaan. Dus niks betalen maar zelf een nieuwe mixer + case kopen en verder de boel laten hangen. Strijd voeren gaat niets opleveren en een hoop tijd en misschien geld kosten die je beter kunt besteden aan iets anders.

C'est la vie enzo.

Zonder het hele verhaal te kennen is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat wijsheid is, maar:

Tenzij één iemand alles doet en de rest niks, slaat betalen voor elkaars verrichte diensten naar mijn mening nergens op. Je gaat toch ook geen uren rekenen voor de tijd de je hebt besteed om een synthlijn te schrijven of om een nummer uit te werken?

Maar spullen die je gezamenlijk hebt gekocht, dat is een ander verhaal. Je zou de huidige marktwaarde kunnen bepalen en dat bedrag delen door het (voormalig) aantal bandleden om zo te zien hoeveel hij recht op heeft; plus de materiaalkosten van flightcase. Desnoods tel je daar €100 bij op om hem een beetje tegemoet te komen.

Tenzij één iemand alles doet en de rest niks, slaat betalen voor elkaars verrichte diensten naar mijn mening nergens op. Je gaat toch ook geen uren rekenen voor de tijd de je hebt besteed om een synthlijn te schrijven of om een nummer uit te werken?

Als iemand werkzaamheden verricht voor nop (in dit geval voor de band) en daarna gekicked wordt uit de band, kan je je afvragen of het fair is om iemand voor de verrichte inspanningen zo te bedanken.

Ik kan me voorstellen dat als er geen tegemoetkoming komt de zanger de website offline haalt, dan kan die fijn opnieuw gemaakt gaan worden door een ander, daar heeft ook niemand wat aan.

Maar goed, niemand kent het hele verhaal hier, ze moeten het maar fijn zelf uitzoeken met elkaar. :D

Als iemand werkzaamheden verricht voor nop (in dit geval voor de band) en daarna gekicked wordt uit de band, kan je je afvragen of het fair is om iemand voor de verrichte inspanningen zo te bedanken.

Ik kan me voorstellen dat als er geen tegemoetkoming komt de zanger de website offline haalt, dan kan die fijn opnieuw gemaakt gaan worden door een ander, daar heeft ook niemand wat aan.

Maar goed, niemand kent het hele verhaal hier, ze moeten het maar fijn zelf uitzoeken met elkaar. :D

Lullig is het natuurlijk wel voor de zanger, daar heb je absoluut gelijk in. Uiteindelijk kan een goed gesprek wonderen doen.

Maar goed, ze moeten inderdaad zelf maar tot een oplossing komen; de vrede bewaren in je eigen band is soms al moeilijk genoeg, laat staan dat je je nog gaat bemoeien met een andere. No thanks 8o)

@Jeroentuitd, succes ermee!

Zodra een band een zanger heeft is het voor mij al een stuk minder interessant.

Zat dit zo eens te lezen, maar geef ns een reden voor die zanger om zich NIET zo op te stellen? Persoonlijk denk ik dat je er met 1000 euro goed vanaf komt. Das waarschijnlijk n paar 100 euro pp, en alle dingen zijn opgelost. Of het echt netjes is, is een tweede. Maar uit je posts lees ik dat je zelf eigenlijk ook niet open staat voor n dialoog, en liefst geen concessies doet.

Dus of met elkaar om de tafel, en zorgen dat iedereen gelukkig word (dit kost het minste energie, en een ex zanger die positief praat of zijn ex band, levert altijd werk op...)

Of lekker ruzie maken, wat op niets uit gaat draaien, VEEEEEEL stress kost, en waardoor misschien het optreden ook nog wel minder leuk word vanwege de nasleep...

het is ook niet duidelijk wat de omzet van de band is, en of die 1000 euro veel of weinig is dus in verhouding...

vaak loopt het spaak op de gedachte dat de grote doorbraak nu echt voor de deur staat, maar dat daarvoor wel eerst de band moet worden gereorganiseerd.
soms valt iemand gewoon niet goed binnen de groep
kan van alles zijn, maar spullen je toe-eigenen omdat jij vind dat jij daar recht op hebt, zonder overleg, komt toch wel in de buurt van jatten.

Je kan ook zeggen, diensten afnemen van iemand en dan die gene zonder vergoeding lozen dat dat dicht in de buurt van oplichting..

het was toch gewoon een band, ze hadden hem toch niet ingehuurd ?

In dit geval heeft de zanger een flightcase gemaakt, een website gebouwd waarin veel tijd is gaan zitten zoals ik het begreep en doet hij ook de hosting, dat heeft weinig met het band zijn te maken, dat zijn gewoon diensten die normaliter geld kosten.

De band heeft geprofiteerd van deze diensten en nu lozen ze hem zonder dat ze daarvoor een redelijke vergoeding willen betalen.

Het bedrag 200 euro is genoemd, dat lijkt mij in ieder geval niet redelijk voor, website, hosting en flightcase, tenzij de zanger een flink aantal zanglessen heeft gehad, maar die kreeg hij weer van de vader van een ander band-lid.

Het idee al dat de band zelf overwoog om een incasso in te schakelen op basis van de gegevens die door TS zijn aangevoerd voor argumentatie geeft mij het idee dat de band lichtelijk een verkeerd beeld heeft van hoe dit op te lossen en wat redelijk is.

Verder ken ik het verhaal ook niet, maar ik zie geen reden om het op te nemen voor de band zonder de zanger en de andere bandleden gehoord te hebben. :)

in een band draagt iedereen bij, dus als hij dat deed , deed hij dat.
om nu aan te komen met het feit dat het in het "normale leven " betaald had moeten worden is onzin en bovendien mosterd na de maaltijd.
straks komt de drummer vertellen dat hij als studiodrummer altijd 80 euro per uur krijgt en dan ...?
gewoon een zaakje van gekrenkte egootjes lijkt me.
ze hebben lol gehad hoop ik en nu is het huwelijk voorbij. nu zeuren over geld is kinderlijk, had dan onder voorwaarde het trouwen geregeld.

Snap ik ook allemaal wel..

Moeten ze alleen niet raar staan te kijken als de website offline is straks, en de flightcase is vrij waardeloos zonder mixer, dus als die zanger de mixer teruggeeft, heeft hij niks aan die flightcase, dus hij wil een faire tegemoetkoming, 200 euro is dat misschien binnen bandjes-kringen dan wel, ik weet het niet. Ik zou denken dat een flightcase dat minstens alleen al kost, maar daar ben ik verder niet in thuis.

Hoe dan ook, succes er mee.. ! :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back