x0xb0x nieuwe cpu en n0nx0x overlays (groupbuy?)

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Even een draadje om te zien of er hier animo voor is

Ik heb al een tijdje (samen met andere gelukkigen) een cpu uitbreiding voor de x0xb0x.

Het betreft een printplaatje die je in de socket van de bestaande cpu prikt. Je moet hooguit een condensator of 2 plat leggen/vervangen als die in de weg zitten.

Het printplaatje bevat een atmega2561 cpu, een veel snellere, grotere en uitgebreidere cpu
standaard
atmega 2561

Dankzij de cpu is het project n0nx0x2 ontstaan die bijna af is.
Deze sequencer (gebaseerd op de originele 303) heeft alle voordelen van de 303 sequencer, zonder de nadelen. Een volledige uitleg lees je op bovenstaande link.

Aangezien n0nx0x een andere knoppen layout heeft als de standaard x0xb0x is hier een speciale overlay voor nodig.

Ik ben van plan volgende items te laten fabriceren, indien voldoende initiële animo kan ik alvast de prijs drukken:
De cpu:
- x0xb0x cpu uitbreiding (vermoedelijke prijs: ±40 euro)
Frontpanel:
- n0nx0x overlay zilvergrijs, sticker (±20 euro), handig voor bestaande unit
ofwel
- n0nx0x frontpanel (screenprint op alu of plastic ±50 euro)

Bovenstaande prijzen zijn een schatting, prijs hangt af van hoeveel mensen interesse hebben hierin.

Laat even vrijblijvend weten in deze thread als je interesse hebt, en zoja, ook voor een frontplaat en welke type.

Filmpies

n0nx0x2 - testing2 - YouTube

Ik ben geinteresseerd! Hoewel ik nog niet 100% de voordelen zie ten opzichte van het origineel...

Ik ben geinteresseerd! Hoewel ik nog niet 100% de voordelen zie ten opzichte van het origineel...
De originele cpu heeft weinig geheugen. Daarom dat de originele OS vrij gelimiteerd is.
SokkOS brengt hier veel verbetering in, maar is danig geoptimaliseerd om de code net nog op de cpu te krijgen. Hij zit echt vol, geen plaats voor extra features.
De cpu heeft ook veel ruimte voor extras, zo zal er waarschijnlijk op de printplaat zelf een extra output komen om je Korg Monotribe/Volca serie te syncen. En er zijn nog 10tallen vrije "pins" over om andere zaken me te doen.

Voordelen van n0nx0x2 ten opzichte van het origineel, even de dingen die me te binnen schieten:
- om te beginnen heb je de feel van een echte 303 aangezien de sequencer ook exact hetzelfde werkt. Tot dusver is er geen enkele hardware clone die dit voor elkaar gekregen heeft (zelfs de TT303 slaat de bal mis).
In mijn ogen is de originele sound voor een groot stuk te wijten aan de manier van patterns programmeren.

- sync en tempo gedeelte is compleet herschreven, ipv 'tig verschillende modi op de x0xb0x is er nu een settings menu om het soort sync in te stellen. Door de rewrite synct hij ook veel strakker en gaan tempo wijzigingen via de encoder veel soepeler.

- er zit een soort latch/mungo sync modus in.. je kan op elk moment op stop duwen en later de sequencer volledig in de maat herstarten (handig voor livesets/laptop)

- tal van realtime opties: patterns en tracks al spelende maken (track record, pattern record) en manipulaties uitvoeren, copy paste, etc..

- nuttige visuele feedback met de leds, handig bij het programmeren ervan, (je moet veel minder "tellen" tov een echte 303)

Ik zou zeggen, bekijk de filmpjes en info op http://antto.pwnz.org/cms/projects/n0nx0x2.html

In bijlage het huidige ontwerp voor de frontplaat, zoals je ziet is de MODE switch compleet anders ingedeeld:
attachment.php

Attachments

• WkRqIuW.jpg
    WkRqIuW.jpg
    80 KB · Bekeken: 119
Nice!

Doe mij maar een setje met een nieuwe front, geen sticker :)

Top... ik ben om...
Setje met nieuw front idd... geen stikker...

al enkele offertes en proeven verzameld, en de nieuwe pcb layout is goed op weg.

in de buurt een firma gevonden die heel mooie alu frontplaatjes in kleur kan maken die behoorlijk onverwoestbaar zijn

Het valt nog af te wachten wat we zullen doen met het project. Het staat vast dat alles er komt, maar hoe en tegen welke prijs/oplage valt nog af te wegen.

Ja je ziet wat "randjes" ok ok
Ik vind een hogere prijs voor een mooier paneel ook niet erg maar begrijp best dat er mensen zijn die dat niet willen/kunnen uitgeven.
Een sticker vind ik zelf echt een no-go en wil ook de originele frontplaat behouden (zonder kleverige rommel erop)
Dan is deze optie een zeer mooie middenweg!

nieuwe printplaat ontwerp is sinds vandaag klaar en de eerste 10 prototypes zijn besteld, dus als alles goed is kunnen er al 10 proto's de deur uit binnen enkele weken.

Toch even melden dat een sticker niet slecht hoeft te zijn.
En de betere vinyls kunnen netjes weer verwijderd worden.
Met een mat laminaat of een speciale basis folie kun je hele mooi resultaten krijgen..
En ook nog betaalbaar! ....Ik zal eens een fotootje maken..

nieuwe printplaat ontwerp is sinds vandaag klaar en de eerste 10 prototypes zijn besteld, dus als alles goed is kunnen er al 10 proto's de deur uit binnen enkele weken.

Ben heel benieuwd! kom maar op!! ben dr klaar voor

Toch even melden dat een sticker niet slecht hoeft te zijn.
En de betere vinyls kunnen netjes weer verwijderd worden.
Met een mat laminaat of een speciale basis folie kun je hele mooi resultaten krijgen..
En ook nog betaalbaar! ....Ik zal eens een fotootje maken..

Weet ik, heb ook heel mooie gezien, het lijkt mij echter (persoonlijk) handiger om een paneel eraf en een nieuwe erop te schroeven... daar wil ik ook voor betalen.
Aan de kwaliteit cq netheid van een sticker twijfel ik niet, zo'n mat laminaat is idd erg mooi

Kan dit ook op een XOXBOX2 van MODE MACHINES?
En heeft 't meerwaarde als je - o duivels - 'm via midi in een DAW gebruikt zonder patterns te schrijven op de xox?

Kan dit ook op een XOXBOX2 van MODE MACHINES?
Zover ik weet is die x0xb0x 2 identiek aan de gewone x0xb0x.

Tenzij ze de CPU daar op een andere plaats op de printplaat steken zal het dus gewoon plug&play zijn.
De BC x0xI0 bvb heeft een CPU die compleet anders zit, waardoor dit bordje er niet in past (eh, jawel, maar dan krijg je de x0x behuizing niet dicht.. Hiervoor is optioneel een flatcable oplossing te voorzien.
En heeft 't meerwaarde als je - o duivels - 'm via midi in een DAW gebruikt zonder patterns te schrijven op de xox?
of het meerwaarde heeft: ja, je hebt eindelijk een deftige sequencer die heel leuk en inspirerend werkt, waardoor je je DAW niet meer nodig hebt :dubbel::dubbel:

Voor de rest: geen enkele meerwaarde, want het midi gedeelte "werkt" even goed als vroeger.

Trouwens
Momenteel draait de gewone x0xb0x firmware en n0nx0x2 zonder problemen op de cpu.
SokkOS is nog niet, maar normaal kan dat geen probleem zijn om het om te bouwen.
Gezien de shitload aan ruimte zullen er mischien nog nieuwe alternatieve firmwares komen, doch, ik blijf bij n0nx0x ;)
Voor de coders onder ons die eventueel interesse hebben om zelf aan de slag te gaan, de port van de standaard firmware voor de nieuwe cpu staat op http://wiki.openmusiclabs.com/wiki/x0xb0x

Back