Netadapter Roland JX-1 overleden...

Mark-T

Budget lid
Het gaat om een standaard Boss adapter, die bij menig Roland-product wordt geleverd. Vanavond kon ik van een collega eenzelfde adapter lenen van zijn Boss Dr. Synth.

Het defect kan iets simpels zijn als een zekeringetje of een kabelbreukje. Maar de adapter kan niet open; hij is gegoten.

Wat te doen? zelf repareren aan de hand van tips, laten repareren, of een universele adapter gebruiken (kans op hoge stroompieken)? Die Boss adaptertjes zijn nogal gewild, dus een ander exemplaar zal vast meer kosten dan de waarde van de JX-1...

kijk eens bij Thoman. Je hebt deze nodig: http://www.thomann.de/gb/boss_bra230.htm
Boss BRA 230 Power Supply Boss BRA 230 - 12V AC power supply thomann (500mA), 3 x 6.5mm connector (inside diameter x outside diameter). Suitable for EH-50, DS-330, DR-660, CL-50, GE-21, GR-09, IB-1, JX-1, ME-6, ME-6B, MX-10, NS-50, PQ-50, SC-33, SPD-11, SPD-20, TD-5, TD-5K and TU-50.

Ik zou niet een een gegoten adapter gaan prutsen als je de Kerst nog wilt halen.

Waarom kans op hoge stroom pieken bij een universele adaptor?

Bij een niet-gestabiliseerde voeding kan het voltage enorm schommelen. Misschien kan het geen kwaad. Een gestabiliseerde adapter kost hetzelfde als een imitatie-Boss.
Alleen vind ik via Google alleen Engelse versies.
Ik heb echter gehoord dat er een truucje is om een gegoten adapter te kunnen repareren. Alleen hoe en wat weet ik niet.

12v AC

Daar zal niet veel aan gestabiliseerd zijn, dat doet je synth wel voor je. :)

Je psu zal niet veel meer zijn dan een spoel/trafo. Dat alleen je 'zekering' eruit ligt zou goed kunnen.

12v AC

Daar zal niet veel aan gestabiliseerd zijn, dat doet je synth wel voor je. :)

Je psu zal niet veel meer zijn dan een spoel/trafo. Dat alleen je 'zekering' eruit ligt zou goed kunnen.

Behalve dat zou elke standaard 12VAC adapter ruim voldoende moeten zijn voor dit doel.

http://www.allekabels.nl/ac-voedingen/528/1064814/niet-gestabiliseerde-single-voltage-adapter-ac-ingang-ac-uitgang-12vac1000.html.

Deze bijvoorbeeld.

Gebruik hier op wel meer apparatuur een gewone universele adapter, omdat de originele is overleden. Zeker bij AC is het enkel een trafo en maakt het dus niet gek veel uit. De "nette" spanning maakt de synth zelf intern wel.

.
Ik heb echter gehoord dat er een truucje is om een gegoten adapter te kunnen repareren. Alleen hoe en wat weet ik niet.

Ik prop die dingen dan altijd tussen de bankschroef. Springen ze zo open.

ik zou het moment gebruiken om een nieuwe synth te kopen.

Haha. De JX-1 is niet te vervangen. Probeer maar eens een andere synth te vinden met dezelfde klanken. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

Ik heb het geprobeerd met mijn Korg Micro-X, maar helaas zijn sommige klanken uit de JX-1 nog steeds beter. Ik denk dat het zelfs met een Roland JD-800 nog niet gaat lukken...

Nee hoor: de JX-1 functioneert prima als Midi-controller met een paar prachtige ingebouwde klanken, die door de PA heen knallen alsof er een synth van duizenden euro's aan het werk is.
Als ik hetzelfde probeer te bereiken op een andere synth, klinkt het een stuk slapper.
De JX-1 heeft magie... De één haat het en de ander heeft de mogelijkheden ontdekt...

De binnenkant van een Boss AC 12v PSU ;)

De binnenkant van een Boss AC 12v PSU ;)

attachment.php

attachment.php

Niet eens een zekering... :)

Attachments

• Boss_AC12_1.JPG
    Boss_AC12_1.JPG
    112,7 KB · Bekeken: 122
  • Boss_AC12_2.JPG
    Boss_AC12_2.JPG
    115,1 KB · Bekeken: 100
Ik gebruik hier nauwelijks originele adapters. Universeel multi voltage spul voor DC toepassingen, om het even welk merk AC adapter voor AC toepassingen. Volgens mij zijn alle adapters die ik hier gebruik ongestabiliseerd.

Op het werk gebruiken we in installaties van meerdere miljoenen ook gewoon Velleman voedingen als de originele het begeven hebben.

idd, multi adapters zijn prima

En bij de synths gebruik ik vaak zelfs van die cheapo multiadapters van 9€. Geen enkel probleem. Polariteit goed, spanning goed, amperage voldoende, juiste connector en gààn.

Die van Velleman kunnen veel meer stroom leveren, maar kosten dan ook eerder 35€.

Back