Netadapter Roland JX-1 overleden...

Toch gek dat Yamaha Nederland moeilijk deed toen ik imitatie-Yamaha-adapters bij hun keyboards leverde (Coxx 1215 van 10 euro ipv. Yamaha PA2 van 26 euro). Het zou problemen met de garantie geven.
Ik heb hen gezegd dat die adapters exact dezelfde specificaties hebben als de originele Yamaha-adapters en dat als een garantieprobleem door de adapter zou komen, ik het volledige schadebedrag zou betalen. Nooit meer iets van Yamaha gehoord...

Op accessoires wordt de meeste winst gemaakt. Zie ook HDMI kabels van 50 euro met vergulde plugjes. Kost niks, en levert qua percentage veel meer op dan die HDTV van 500 piek die je meenam.

Jaja, zie de Vara Kassa test van HDMI-kabels. De kabel van Action van 2,79 euro scoorde net zo goed als de duurste kabel van 110 euro. :)

Haha. De JX-1 is niet te vervangen. Probeer maar eens een andere synth te vinden met dezelfde klanken. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

Ik heb het geprobeerd met mijn Korg Micro-X, maar helaas zijn sommige klanken uit de JX-1 nog steeds beter. Ik denk dat het zelfs met een Roland JD-800 nog niet gaat lukken...

??? Meen je al dit nou serieus?

In de JX zitten inderdaad een stel behoorlijk door de mix snijdende klanken. Het ranzige scheur-orgeltje van Felix, twee erg goede mono-lead synths (die ik vervolgens nergens meer teruggevonden heb), en een aardige rock-piano. Zo fake dat 't eigenlijk weer leuk is.

Zie ook http://www.synthmania.com/jx-1.htm

Het belangrijkste in die tijd (1992 of zo) was dat het ding niks woog en een goedklinkende piano had (in vergelijking met de DX7, DX21 en JX3P die ik tot mijn beschikking had). Heel handig als je zo'n ding onder je arm naar je gigs moet sleuren.

Waar de JX-1 in scoort, zijn de brede grootse pads, de enorm grootse lead-klanken (ga ze maar eens stapelen) en natuurlijk de originele D-50 klanken, die in andere Rolands, behalve de D-50 zelf, niet te vinden waren.

Qua hardware is de JX-1 de directe voorloper van de SoundCanvas SC-55 (24 stemmen, 2x effectprocessor, TVF-filters en dergelijke). Maar waar de SC-55 354 klanken in 3mb klankgeheugen moet proppen, hoeft de JX-1 maar 32 klanken in 2mb klankgeheugen ruim neer te leggen. Daardoor is er extra ruimte uitgetrokken voor de pad- en synthklanken.

Laatst gewijzigd:
Op dit moment heb ik nog steeds geen vervangende adapter voor de JX-1. Elke universele adapter heeft niet de grote connector die de JX-1 nodig heeft. Ik heb de stekker van de originele adapter overgezet op een universele adapter, maar nu branden alleen de lampjes op de JX, maar klinkt er geen geluid. Blijkbaar zijn de beloofde milliamperes niet degene niet dezelfde als die uit de adapter komen.
En ja, 25 euro uitgeven voor een originele adapter, plus de reparatiekosten van de lamme toets... Dan kan ik beter een andere JX-1 scoren. De lamme toets zou bij muziekhuis Leo voor 15-25 euro te repareren zijn. Dat is nog te doen, maar ook nog eens 25 euro voor een adapter...

Ik gebruik nu voor nood een Roland EM-20 keyboard. Kun je meteen vergelijken hoe een GS-bak, à la JV-30 zich verhoudt tot een JX-1. De akoestische imitaties van de EM-20 zijn beter, maar nog steeds niet echt te vergelijken met een echte synth. De synthpads van de EM-20 zijn prima bruikbaar. Maar waar de EM-20 door de mand valt, zijn de belletjes, de brassen, strings en vooral de aanslaggevoeligheid. Als je meer dan 50% aanslaggevoeligheid geeft, klinkt alles schel en veel te hard, waar het onder de 50% veel te zacht klinkt. De volume is bijna niet te doseren en dan gaat dat ook nog eens via +/- knoppen met heel kleine stapjes.

Laatst gewijzigd:
Je had de polariteit toch wel goed bij het overzetten van de plug? Wel display, geen geluid heb ik wel eens gehad bij een DC adapter op een AC apparaat, en ik denk ook eens bij verkeerde polariteit.

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe Boss adapter gekocht voor de JX-1.
Die was afgelopen zaterdag tijdens het optreden ook ineens overleden, maar ook de JX-1 zelf.
Wat blijkt? De adapter-aansluiting op de JX-1 was losgekomen van de print en daardoor kon de adapter zijn stroom niet afleveren. Gevalletje van oorzaak en gevolg dus.
Wat het repararen van de gegoten adapter betreft: die blijkt gewoon te repareren te zijn. De bassist van onze band, die toevallig erg handig is, heeft er gewoon een schroevendraaier en een hamer op gezet en toen ging hij uiteindelijk open. Even de stroompunten goed zetten en toen kwam er weer keurig twaalf volt uit. Toen moest de JX-1 open en met een grote klodder soldeer ging de stroom ook weer keurig naar de ingrediënten.
Ik ga hierna de adapter laten inbouwen in de JX-1 en een 230V aansluiting laten monteren, die aan het chassis geschroefd wordt. Ruimte zat in de JX-1 en dan gaat het een stuk comfortabeler en betrouwbaarder werken.
En nee: de JX-1 is niet vervangbaar. Hooguit door een JV/XP met een Vintage exansieboard, maar dat is ook niet gratis. :)

Ter leringh ende vermaeck nog een foto van de JX-1 zonder schroefjes in het strijdtoneel...

Attachments

• 00000002.JPG
    00000002.JPG
    83,9 KB · Bekeken: 74
Back