Juno 106 chips verwarring

yanis

Stamgast
Ik ben in de war over welke chips ik nu moet vervangen...
Volgens de test procedure op analog renaissance zijn bij niet werkende voices de mc5534a aan vervanging toe. Zoals bij mijn juno nu, werken de voices 2 en 4 niet meer. Dus heb ik WAVEGENERATOR chips besteld. Nu lees ik deze draad https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=88521
waarin staat dat het 80017 chips zijn die moeten vervangen worden, terwijl dit de vcf chips zijn...

Heb ik de verkeerde?

Eerst (laten) doormeten waar het probleem precies zit is het beste.

In mijn geval bleek het volgens Maarten Halmans van Artefacts de 80017 te zijn.
Inderdaad de vcf/vca chip.
Vervolgens bestelde hij de vervanging en heeft die keurig en voordelig geplaatst; daar kan en ga ik zelf niet niet voor tobben.
Op de (witte) vervanging staat D Naab 136' (ook van Analoge weerstand).
Die "getrokken zwarte kies" kreeg ik ook mee naar huis :

PICT0810.JPG

Attachments

• PICT0810.JPG
    PICT0810.JPG
    156,3 KB · Bekeken: 76
In de meeste gevallen is meestal de 80017A aan vervanging toe (voice/vca/vcf)
Veel minder vaak is de MC5534A (wave generator) stuk.

Je kan eenvoudig testen wat er precies stuk is:

http://analoguerenaissance.com/JUNOTEST/

sorry voor de dubbelposts

ik heb mij gebaseerd op de 'testprocedure' op de site van analoguerenaissance, daar staat bij het onderdeel 'Waveform test':

"You should hear sound from all voices...
...If any of the above failed for a voice, then that voice has a broken wave generator chip."

dus ik bestelde 2 wavegenerator chips

later besefte ik dat bij de 'filtertest' dezelfde voices ook niet werken, dus vraag ik me nu af, heb ik me vergist?

http://www.analoguerenaissance.com/JUNOTEST/

Gewoon even meten met je scoop. op de waveform generators.
dat geeft toch meer zekerheid voor je wat besteld.

Ik heb geen zin om de procedure van AR te lezen maar als ik zo even snel op de schemas kijk dan zijn er 2 signaal bronnen voor de vcf (gevolgd door vca)

De waveform generator en Noise.

Dus als je geen zin hebt om met de scoop probe te poken dan:

- als de vcf's / vca's werken met enkel de noise en niet met de tri/squ waves dan zijn de waveform gens defect.
- zijn de cvf/vca dood met zowel de waveforms als de noise dan zijn de vca/vcf hybride ic's dood (80017).

Er bestaat altijd een kansje dat het niet de ic's zijn maar die is klein bij de 106, de problemen zijn welgekend en bijna altijd de hybride ic's

Er zitten 9 hybride ic's in je juno106 6x 80017 en 3x 5534
Beste is de bittere pil en allen vervangen.

Kan dat budgettair niet dan is goed meten de boodschap + rekening houden met leerfouten. Die maken we allemaal.

De verwarring zit 'm wellicht in het woord 'voice'.
Dat doet eerder denken aan een oscillator dan aan een filter of vca.
Maar als de filter/vca chip het laat afweten heb je eigenlijk weinig tot geen voice meer
over . . .

dat is het... maar nu?

ik ging er van uit dat 2 voice gens kapot was om dat er uit 2 voices geen klank meer kwam, nu dat ik vandaag tijd had om ze te installeren en nog eens nacheck lijkt het me eerder dat de vcf chips kapot zijn (zoals bij iedereen blijkbaar :) ), omdat de de filter het ook bij dezelfde voices laat afweten.

@Vic, bedankt voor je hulp, maar jammer genoeg heb ik geen scoop, en ook geen middelen om alle chips in één keer te vervangen.

Back